UDENRIGSMINISTERIETÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â EUP j.nr. 400.A.2-10-2007
Nordgruppen                                                                                     Den 16. april 2008
Svar på Folketingets Europaudvalgs spørgsmål ad L 53 af 11. april 2008
Spørgsmål 569:
â€I ministerens svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l 271 til L 53 fremgÃ¥r det, at EU’s forsvarsagenturs status er uændret pÃ¥ trods af, at agenturet er skrevet ind i Lissabontraktaten. Betyder det, at forsvarsagenturet kan nedlægges selvom traktaten nævner, at EU skal have et forsvarsagentur? I samme svar fremgÃ¥r det, at Lissabontraktaten ikke forpligter EU’s medlemslande til at øge deres
forsvarsbudgetter pÃ¥ trods af formuleringen om, at medlemslandene forpligtes til gradvis at â€forbedre deres militære kapacitetâ€. Kan udenrigsministeren svare konkret pÃ¥, hvor i det danske forsvar en forbedring af de militære kapaciteter ikke vil medføre en udgiftsforøgelse?â€
Svar:
Forsvarsagenturet er oprettet, fordi medlemslandene har fundet, at der er klart behov for det. Det forekommer derfor ganske hypotetisk at forestille sig, at det skulle blive nedlagt. SÃ¥fremt der pÃ¥ et tidspunkt længere ude i fremtiden vil opstÃ¥ en situation, hvor medlemslandene skulle finde, at forsvarsagenturet ikke længere havde relevante opgaver, vil arbejdet i agenturet selvsagt blive indstillet. Om agenturet i en sÃ¥dan hypotetisk situation formelt ville blive nedlagt eller blot ville ophøre med sin virksomhed kan næppe vurderes med rimelig sikkerhed i den nuværende situation. Â
For så vidt angår spørgsmålet om forbedring af de militære kapaciteter uden en udgiftsforøgelse henvises til besvarelsen af spørgsmål 56 af 2. maj 2005 (L 137) og til besvarelsen af spørgsmål 78 af 2. maj 2005.