UDENRIGSMINISTERIETÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â EUP j.nr. 400.A.2-10-2007
Nordgruppen                                                                                     Den 16. april 2008
Svar på Folketingets Europaudvalgs spørgsmål ad L 53 af 11. april 2008
Spørgsmål 563:
â€Hvad mener ministeren mere præcist med, at â€atomvÃ¥ben ses ikke at indgÃ¥ som naturligt led i løsningen af de i TEU artikel 42 og 43 nævnte opgaver†(jf. svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l 415 til L 53). Betyder det f.eks., at atomvÃ¥ben er fuldstændig udelukket i den sammenhæng?â€
Svar:
TEU artikel 42, stk. 1, fastsætter, at â€[d]en fælles sikkerheds- og udenrigspolitik udgør en integreÂrende del af den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik. Den sikrer Unionen en operatioÂnel kapacitet, der gør brug af civile og militære midler. Unionen kan anvende disse i forbindelse med opgaver uden for Unionens omrÃ¥de med henblik pÃ¥ fredsbevarelse, konfliktforebyggelse og styrkelse af den internationale sikkerhed i overensstemmelse med principperne i De ForÂenede Nationers pagt.†TEU artikel 43, stk. 1, præciserer de opgaver, hvortil civile og militære midler kan anvendes pÃ¥ følgende mÃ¥de: â€De opgaver, der er omhandlet i artikel 42, stk. 1, i forbinÂdelse med hvilke Unionen kan anvende civile og militære midler, omfatter fælles aktioner pÃ¥ nedrustningsomrÃ¥det, humanitære opgaver og redningsopgaver, rÃ¥dgivnings- og bistandsopgaÂver pÃ¥ det militære omrÃ¥de, konfliktforebyggende og fredsbevarende opgaver og kampstyrkers opgaver i forbindelse med krisestyring, herunder fredsskabelse og postkonflikt-stabiliseringsopgaver.†Anvendelse af atomvÃ¥ben til de opgaver, EU har pÃ¥taget sig at kunne udføre, giver ikke mening. Det bemærkes i den sammenhæng, at artikel 42, stk. 7, fastslÃ¥r, at NATO, for de stater, der er medlem heraf, fortsat er grundlaget for deres kollektive forsvar og organet for dets iværksættelse.