UDENRIGSMINISTERIETÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â EUP j.nr. 400.A.2-10-2007
Nordgruppen                                                                                     Den 15. april 2008
Svar på Folketingets Europaudvalgs spørgsmål ad L 53 af 8. april 2008
Spørgsmål 509:
â€Hvilke aspekter af den intellektuelle ejendomsret er ikke omfattet af traktaterneâ€
Svar:
Allerede efter det nuværende traktatgrundlag hører det til et af Unionens mål at gennemføre det indre marked og det antages derfor, at Rådet har hjemmel bl.a. i den gældende bestemmelse i EF-Traktatens artikel 308 til - som led i denne målsætning - at vedtage foranstaltninger om intellektuelle rettigheder. Se nærmere Justitsministeriets redegørelse for visse forfatningsretlige spørgsmål i forbindelse med Danmarks ratifikation af Lissabon-traktaten af 4. december 2007 afsnit 4.3.7.
Med Lissabon-traktaten indføres i TEUF artikel 118 som led i det indre marked et udtrykkeligt retsgrundlag for etablering af europæiske beskyttelsesbeviser for at sikre en ensartet beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder i Unionen samt indførelse af centraliserede tilladelses-, koordinations- og kontrolordninger på EU-niveau.
Derudover fastslås i TEUF artikel 207, at handelspolitikken bygger på ensartede principper bl.a. for så vidt angår handelsrelaterede aspekter af intellektuel ejendomsret.
Endelig Ã¥bnes i TEUF art. 262 mulighed for, at RÃ¥det med enstemmighed og efter høring af Europa-Parlamentet kan vedtage bestemmelser â€med henblik pÃ¥ at tillægge Den Europæiske Unions Domstol kompetence i et omfang, der fastsættes af RÃ¥det, til at afgøre tvister vedrørende anvendelsen af retsakter vedtaget pÃ¥ grundlag af traktaterne, hvorved der indføres europæiske intellektuelle ejendomsrettighederâ€.Â
Der henvises i øvrigt til svar på spørgsmål 20, 392 og 398.