Folketingets Uddannelsesudvalg
                                                                                                                               18-02-2008
I forbindelse med behandlingen af (L 47) Forslag til Lov om erhvervsakademier for videregående uddannelser har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 7. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 1:
â€Vil ministeren kommentere henvendelsen af 6/2-08 fra Dansk Industri, LO, Dansk Byggeri, Tekniq, Dansk Textil og Beklædning og Erhvervsskolernes Bestyrelsesforening og danske erhvervsskoler, jf. L 47 – bilag 4?â€
Svar:
PÃ¥ vegne af Dansk Industri, LO, Dansk Byggeri, Tekniq, Dansk Textil og Beklædning, Erhvervsskolernes Bestyrelsesforening samt pÃ¥ egne vegne har Danske Erhvervsskoler til udvalget fremsendt et notat med titlen â€Udnyt Erhvervsakademiernes potentiale i udviklingen af de teknisk-merkantile videregÃ¥ende uddannelser†som kommentar til lovforslagene L 25 og L 47.
I fremsendelsesbrevet anfører Danske Erhvervsskoler, at notatet omfatter en række af de problemstillinger, som tidligere er blevet fremført i debatten om erhvervsakademierne. Det gælder fortsat ønskerne om
Jeg har følgende kommentarer til de nævnte ønsker:
Ad 1. Det er netop hensigten med lovforslagene at sikre en fleksibel og sammenhængende uddannelsesstruktur med tætte relationer fra erhvervsuddannelserne over erhvervsakademiuddannelserne til de tekniske/merkantile professionsbacheloruddannelser. Akkrediteringssystemet skal sikre kvaliteten og den erhvervsmæssige relevans af de enkelte uddannelser. Erhvervsakademierne skal danne rammen om erhvervsakademiuddannelserne og sikre stærke flerfaglige uddannelsesmiljøer understøttet af administrationer med den fornødne tyngde.
Ad 2. Jeg er helt enig i, at der skal være tæt forbindelse mellem EUD og erhvervsakademiuddannelserne. I L 47 sikres dette ved, at institutionerne for erhvervsrettet uddannelse ikke alene repræsenteres i erhvervsakademiernes bestyrelser, men tilmed får en afgørende indflydelse, idet de skal udgøre flertallet i bestyrelserne. Hertil kommer, at de af institutionerne udpegede medlemmer skal repræsentere den pågældende institutions interesser i bestyrelserne.
For så vidt angår den uddannelsesfaglige sammenhæng mellem EUD og erhvervsakademiuddannelserne er det vigtigt at pointere, at målene for erhvervsakademiuddannelserne i L 25 er nydefinerede, men at dette alene er sket med henblik på at tydeliggøre erhvervsakademiuddannelsernes formål og karakteristika. Erhvervsakademiuddannelsernes faglige niveau i forhold til såvel erhvervsuddannelserne som professionsuddannelserne er uændret i forhold til gældende niveauer.
Ad 3. Jeg er enig i behovet for at prioritere det teknisk/merkantile område økonomisk. Dette er sket med bl.a. de midler, der allerede er afsat til dette område i velfærdsforliget. Hertil kommer de midler, der fremover afsættes på de årlige bevillingslove.
Ad 4. Det er vigtigt, at udbudet og udviklingen af tekniske og merkantile professionsbacheloruddannelser sker i tæt samarbejde mellem professionshøjskolerne og erhvervsakademierne, således at disses faglige miljøer nyttiggøres. Rammen om dette samarbejde vil ifølge lovforslaget indtil 2015 være et partnerskab mellem det enkelte erhvervsakademi og en professionshøjskole i den region, hvor erhvervsakademiet hører hjemme.
Ad 5. Det er i den politiske aftale af 12. juni 2007 om erhvervsakademier og etableringen af vækstlag i forhold til tekniske og merkantile professionsbacheloruddannelser aftalt, at erhvervsakademistrukturen skal evalueres i 2013. Evalueringen skal bl.a. omfatte erhvervsakademiernes samspil med professionshøjskoler, ingeniørhøjskoler og universiteter.
Det fremgÃ¥r af den politiske aftale, at aftaleparterne skal drøfte evalueringen med henblik pÃ¥ den videre udvikling af tekniske og merkantile professionsbachelor- og diplomuddannelser for at realisere de i aftalen fastsatte mÃ¥l for 1015, og jeg kan derfor ikke udtale mig om eventuelle initiativer pÃ¥ grundlag af evalueringen Â
Afslutningsvis skal jeg tilkendegive, at jeg finder det meget tilfredsstillende, at Danske Erhvervsskoler i fremsendelsesbrevet tilkendegiver følgende:
â€Det er erhvervsskolesystemets ambition at vise, at vi via den nye struktur er i stand til at indfri den politiske mÃ¥lsætning om, at mindst halvdelen af en ungdomsÃ¥rgang skal gennemføre en videregÃ¥ende uddannelse i 2015. Erhvervsskolesystemet vil derfor gøre en stor indsats for at realisere vækstlaget pÃ¥ det teknisk/merkantile omrÃ¥de frem til evalueringen i 2013.
Vi er opmærksomme pÃ¥, at forberedelserne til implementering af lovgivningen allerede er i gang jævnfør blandt andet ministeriets netop gennemførte møder med de involverede skoler. Vi ser frem til en konstruktiv dialog om udviklingen af de teknisk/merkantile videregÃ¥ende uddannelser.â€