Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 25. januar 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 2 (L 41 – Spørgsmål 2 ), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Udvalget.
Spørgsmål nr. 2:
â€Ministeren bedes oplyse, hvorfor de fagretlige parter ikke indgÃ¥r i sammensætningen af nævnetâ€
Endeligt svar:
Det nye Ligebehandlingsnævn er inspireret af det eksisterende Ligestillingsnævn mht. opbygning og kompetence. Ligestillingsnævnet har vist sig at være et effektivt og kompetent nævn, og det er også en af grundene til, at Ligebehandlingsnævnet efter lovforslaget skal sammensættes af dommere og jurister.
Det følger af forslagets § 2, stk. 3, om udpegning af de menige medlemmer af Ligebehandlingsnævnet, at disse skal udpeges blandt personer, der har særligt kendskab til bl.a. lovgivningen mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet og kendskab til forholdene på arbejdsmarkedet.
Jeg vil gerne understrege, at nævnet primært skal have en lovfortolkende funktion. Derfor er der ikke umiddelbart behov for, at arbejdsmarkedets parter indgår i sammensætningen af nævnet. Når nævnet så alligevel vil kunne komme til at behandle sager om brud på kollektive overenskomster, så er det kun fordi en lønmodtagerorganisation i en konkret sag har afvist at føre sagen for lønmodtageren. For at tage højde for at nævnet i disse situationer vil skulle foretage overenskomstfortolkning, er det fastsat i lovforslaget, at nævnet ved behandling af sådanne sager skal indhente en udtalelse fra den pågældende overenskomst parter, inden der træffes afgørelse, jf. forslagets § 7, stk. 2. På den måde sikres nævnet kendskab til de forudsætninger, der ligger bag overenskomstens bestemmelser.