Den 14. januar 2008.

J.nr. 103-00063

 

 

 

Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 3 ad L 4 stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 10. december 2007.

 

 

Spørgsmål 3

”Vil ministeren oversende en oversigt over de forslag til skærpelse af sanktionerne m.v. i straffesager på natur- miljø- og planområdet, som er skitseret i Gorm Toftegaard Nielsens undersøgelse fra 2005 og samtidig redegøre for på hvilke områder, ministeren har valgt at følge eller ikke følge disse forslag?”

 

Svar

De bødeniveauer,der foreslås i lovforslaget, skal betragtes som vejledende for overtrædelser af miljøbeskyttelseslovens § 110, stk. 1, eller regler udstedt i medfør af § 110, stk. 3, hvor der ikke er sket nævneværdig skade på miljøet, og hvor der i øvrigt ikke foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, og hvor der ikke er sket konfiskation eller udmålt en skønsmæssig bøde svarende hertil efter miljøbeskyttelseslovens § 110, stk. 5.

 

Spørgsmålet om, hvilken bøde der skal udmåles i den enkelte konkrete sag beror på domstolenes samlede vurdering af sagens omstændigheder. Det betyder, at der kan være grundlag for at udmåle bøder, der er højere eller lavere end de foreslåede bødeniveauer. Dette afhænger af, om der er skærpende eller formildende omstændigheder i den konkrete sag.

 

Planloven og naturbeskyttelsesloven er ikke omfattet af lovforslaget. Jeg henviser i den forbindelse til min besvarelse af spørgsmål 1 og 5. Jeg gennemgår derfor i det følgende alene Gorm Toftegaard Nielsens forslag til sanktionsskærpelse for overtrædelser omfattet af miljøbeskyttelsesloven.

 

Henkastning af affald.

Ingen af de sager, som Gorm Toftegaard Nielsen undersøgte, vedrørte mere tilfældigt affald, som var efterladt efter en skovtur. Derimod havde de tiltalte personer ofte samlet en større mængde affald, som de bevidst havde forsøgt at bortskaffe.

 

En række sager i undersøgelsen blev afgjort med en bøde på 1.000 kr. Gorm Toftegaard Nielsen anfører, at en bøde på 1.000 kr. kan accepteres ved henstilling af affald uden for en modtagerstation. Han foreslår en bøde på 2.000 kr. vedrørende P-pladser og 3.000 kr. for henkastning i naturen. Han foreslår ligeledes, at bøderne bør forhøjes ved gentagelsestilfælde, og hvis bortskaffelse sker som led i udøvelsen af erhverv.

 

Ifølge lovforslaget foreslås følgende vejledende bødeniveau for henkastning af affald:

 

En bøde på 3.000 kr. for privates henkastning af affald i byen, på parkeringspladser eller udenfor fx genbrugsstationer i førstegangstilfælde og 5.000 kr. for erhvervsdrivende.

 

En bøde på 5.000 kr. for privates henkastning af affald i naturen i førstegangstilfælde og 8.000 kr. for erhvervsdrivende.

 

Hvis der kun er tale om små mængder skovtursaffald foreslås en bøde på 1000 kr.

 

I gentagelsestilfælde bør der ske en fordobling af det vejledende bødeniveau.

 

Skrotbiler

Gorm Toftegaard Nielsen foreslår i sin undersøgelse, at der tages udgangspunkt i antallet af skrotbiler, som professionelle ulovligt opbevarer, og at bødestørrelsen sættes til kr. 1.000 eller 2.000 pr. bil og evt. forhøjes for særligt uforsvarlig opbevaring.

 

Ifølge lovforslaget foreslås følgende vejledende bødeniveau for privates og erhvervsdrivendes ulovlige opbevaring af skrotbiler:

 

I forslagene til bødeniveau er der taget hensyn til skrotpræmien på kr. 1.750, som modtages ved aflevering af biler til skrotning.

 

For privates ulovlige opbevaring af skrotbiler forslås en bøde på kr. 3.000 pr. bil. For erhvervsdrivendes ulovlige opbevaring af op til 5 skrotbiler foreslås et bødeniveau på minimum kr. 20.000. Dog foreslås et bødeniveau på kr. 5.000 pr. bil for erhvervsdrivendes ulovlige opbevaring af op til to biler.

 

Har en erhvervsdrivende mere end 5 skrotbiler ulovligt opbevaret, vil der typisk være tale om drift af autoophugningsvirksomhed, som er godkendelsespligtig efter miljøbeskyttelseslovens § 33. I tilfælde, hvor der ikke foreligger en miljøgodkendelse hertil, forslås et bødeniveau på minimum kr. 50.000.

 

I gentagelsestilfælde bør der ske en fordobling af det vejledende bødeniveau.

 

Afbrænding af affald

Gorm Toftegaard Nielsen foreslår, at bødestørrelsen for afbrænding af skrotbiler bør være højere end ved opbevaring af skrotbiler. Han foreslår kr. 3.000 pr. bil.

 

For så vidt angår privates afbrænding af andet end biler foreslår Gorm Toftegaard Nielsen, at udgangspunktet for ikke forurenende materiale sættes til kr. 1.000 og foreslår endvidere, at bøden kan forhøjes ved afbrænding i betydeligt omfang, eller hvis der har været fare for antændelse af omgivelserne. Hvis tilsynsmyndigheden har meddelt en indskærpelse, bør bøden fordobles.

 

Ved afbrænding af forurenende stoffer foreslår Gorm Toftegaard Nielsen endvidere, at udgangspunktet for forurenende materiale f.eks. bildæk, plastic, tæpper osv. sættes til kr. 3.000.

 

I lovforslaget foreslås forskellige bødestørrelser for privates og erhvervsdrivendes ulovlig afbrænding af affald, herunder af biler. Bødeniveauet er afhængigt af affaldets art og mængde. Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår således:

 

”Kategori 1: Regeringen finder, at bødeniveauet for privates og erhvervsdrivendes afbrænding af mindre end 500 kg haveaffald, pap, papir, rent træ og lign. i almindelighed i førstegangstilfælde bør være på minimum kr. 2.000. Bødeniveauet for afbrænding af 500-1.000 kg bør i almindelighed i førstegangstilfælde være på minimum kr. 5.000. Bødeniveauet for afbrænding af 1-2 tons haveaffald bør i almindelighed i førstegangstilfælde være på minimum kr. 8.000.

 

Kategori 2: Det foreslås, at bødeniveauet for privatpersoners afbrænding af mindre end 100 kg. husholdningsaffald, plastic, dæk, flamengo, bygningsaffald, glasfiber, tøj, jern, metal og lignende, i det omfang affaldet er klassificeret som ikke-farligt affald, i almindelighed i førstegangstilfælde bør være på minimum kr. 5.000, mens bødeniveauet for afbrænding af denne type affald i erhvervsforhold i almindelighed i førstegangstilfælde bør være på minimum kr. 8.000. Bødeniveauet for privates afbrænding af 100-500 kg bør i almindelighed i førstegangstilfælde være på minimum kr. 10.000, mens bødeniveauet for erhvervsdrivende i almindelighed i førstegangstilfælde bør være på minimum kr. 20.000. Bødeniveauet for privates afbrænding af 500-1.000 kg bør i almindelighed i førstegangstilfælde være på minimum kr. 15.000, mens bødeniveauet for erhvervsdrivende i almindelighed i førstegangstilfælde bør være på minimum kr. 40.000.

 

Kategori 3: Bødeniveauet for privates og erhvervsdrivendes afbrænding af mindre end 10 kg maling, batterier, olieaffald, bremsevæsker og andet farligt affald bør i almindelighed i førstegangstilfælde være på minimum kr. 10.000. Ved afbrænding af mere end 10 kg. af denne type affald vil der som udgangspunkt ikke være tale om en mindre væsentlig skade på miljøet, og der skal derfor straffes efter miljøbeskyttelseslovens § 110, stk. 2.

 

Privates og erhvervsdrivendes afbrænding af PCB-holdigt affald og lignende ekstremt forurenende affald anses som særligt skærpende omstændigheder, og bødeniveauet herfor bør i almindelighed i førstegangstilfælde være på minimum kr. 20.000. Ved afbrænding af store mængder af denne type affald vil der som udgangspunkt ikke være tale om en mindre væsentlig skade på miljøet, og der skal derfor straffes efter miljøbeskyttelseslovens § 110, stk. 2.

 

Er forskelligt affald omfattet af de første 3 kategorier blandet sammen, betragtes det som kategori 3-affald. Findes der PCB og lignende ekstremt forurenede affald i det afbrændte affald, behandles alt affaldet som ekstremt forurenende affald. Affald som ikke umiddelbart falder ind under kategori 1-3 behandles som ekstremt forurenende affald.

 

Hvis afbrændingen af affald har medført fare for brand i omgivelserne, betragtes dette som en skærpende omstændighed.”

 

Bødestørrelsen for afbrænding af biler vil variere fra sag til sag, afhængig af hvor stor en del af bilen, der er brændt. Er f.eks. motor og dæk afmonteret fra den afbrændte bil, vil bøden være lavere end hvis motor og dæk er brændt af sammen med resten af bilen.

 

I gentagelsestilfælde bør der ske en fordobling af det vejledende bødeniveau.