Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 26, som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. januar 2008 vedrørende forslag til lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (L 38).

 

 

 

Lene Espersen

/

 Jens-Christian Bülow

 


Spørgsmål nr. 26 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (L 38):

 

”Vil ministeren i fortsættelse af 1. behandlingen af lovforslaget redegøre mere uddybende for det samarbejde, der foregår i EU-regi på området?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:

 

”[Der foregår] i EU-regi et omfattende samarbejde med henblik på at fremme sikkerheden ved større offentlige arrangementer mv. med en international dimension.

 

Rådet for Den Europæiske Union vedtog den 26. maj 1997 en fælles aktion vedrørende samarbejde om offentlig orden og sikkerhed i forbindelse med arrangementer, hvor et stort antal mennesker fra flere medlemsstater forsamles, og hvor politiet primært har til opgave at bevare den offentlige orden og sikkerhed for at forebygge strafbare handlinger.

 

Sådanne arrangementer omfatter bl.a. sportskonkurrencer, rockkoncerter, demonstrationer og vejblokader, hvor der kan være behov for et internationalt politisamarbejde.

 

Den fælles aktion indebærer, at medlemsstaterne via de centrale myndigheder - det vil for Danmarks vedkommende sige Rigspolitiet - underretter hinanden, når grupper af en vis størrelse, som vil kunne udgøre en trussel mod den offentlige orden og sikkerhed, agter at begive sig ind på andre medlemsstaters område for at deltage i et arrangement.

 

En sådan meddelelse skal indeholde så udførlige oplysninger som muligt om

 

 

Den fælles aktion giver endvidere mulighed for at udsende forbindelsesofficerer med henblik på opretholdelse af den offentlige orden og sikkerhed som led i afviklingen af større offentlige arrangementer mv. Forbindelsesofficererne varetager en rådgivende og assisterende funktion. Forbindelsesofficererne er ubevæbnede.

 

Det påhviler politikredsene at iværksætte den fornødne underretning af andre lande, når politikredsene bliver bekendt med, at grupper af en vis størrelse, som vil kunne udgøre en trussel mod den offentlige orden og sikkerhed, agter at begive sig fra Danmark til udlandet for at deltage i et arrangement. De konkrete meddelelser sendes til og modtages af Rigspolitiet.

 

Anmodninger om udsendelse eller modtagelse af forbindelsesofficerer fremsættes ligeledes via Rigspolitiet.

 

De beskrevne retningslinier finder efter omstændighederne ligeledes anvendelse i forhold til andre lande, der ikke er medlemsstater i Den Europæiske Union.

 

Særligt i forhold til fodbold suppleres Rådets fælles aktion af Rådet for Den Europæiske Unions afgørelse af 25. april 2002 om sikkerhed i forbindelse med internationale fodboldkampe, som ændret ved Rådets afgørelse af 12. juni 2007.

 

I henhold til denne afgørelse skal der i alle lande udpeges et såkaldt ”national football information point”. I Danmark varetages denne opgave af Rigspolitiet.

 

Hvis der i Danmark skal afvikles en fodboldkamp med deltagelse af et udenlandsk hold, herunder landskampe, og der vurderes at være risiko for trusler mod den offentlige orden og sikkerhed i forbindelse med kampen, skal politikredsen via Rigspolitiet søge at indhente oplysninger fra de relevante udenlandske myndigheder om de tilrejsende fodboldtilskuere mv. Rigspolitiet vil i den forbindelse ligeledes indhente relevante oplysninger fra en internationale database i Holland, som indeholder oplysninger om afviklingen af en række internationale fodboldkampe i Europa.

 

Når oplysningerne, der typisk vil være på engelsk, er modtaget, videresendes de til politikredsen, hvor oplysningerne indgår i planlægningen af den politimæssige indsats i forbindelse med den konkrete fodboldkamp.

 

I lyset af den konkrete trusselsvurdering vil politikredsen kunne fremsætte anmodning om at få udenlandske ”spottere” og/eller forbindelsesofficerer til stede som bistand til dansk politi i forbindelse med afviklingen af kampen. Anmodningen fremsættes til og besvares af Rigspolitiet.

 

Efter afviklingen af visse internationale fodboldkampe foretages der indberetning om kampens afvikling til Rigspolitiet, som til brug for indberetningen sender et særligt indberetningsskema til den relevante politikreds. På grundlag af disse indberetninger foretager Rigspolitiet opdatering i den ovenfor nævnte internationale database, mens opdatering i den nationale database foretages af politikredsen.

 

Ved fodboldkampe i udlandet med deltagelse af danske hold, herunder landsholdet, vil Rigspolitiet ofte modtage en forespørgsel fra udenlandske politimyndigheder vedrørende det forventede antal tilrejsende tilskuere fra Danmark samt deres rejserute og opførsel mv. Sådanne forespørgsler videreformidler Rigspolitiet til den relevante politikreds, der herefter indsamler de fornødne oplysninger. De indsamlede oplysninger sendes til Rigspolitiet, der behandler, oversætter og videresender oplysningerne til de udenlandske myndigheder.

 

Udenlandske anmodninger om udsendelse af danske polititjenestemænd som ”spottere” og/eller forbindelsesofficerer ved fodboldkampe i udlandet fremsættes til Rigspolitiet, der i givet fald anmoder den relevante politikreds om at stille det nødvendige personale til rådighed.

 

Det kan supplerende oplyses, at EU Kommissionen og det portugisiske formandskab i november 2007 afholdt en konference med temaet ”På vej mod en EU strategi mod vold i forbindelse med sport”. I konferencen deltog relevante myndigheder, repræsentanter fra sportsklubber og -organisationer samt repræsentanter fra fanklubber mv.

 

Formålet med konferencen var at sende et klart signal om, at alle relevante aktører påtager sig en forpligtelse til at bekæmpe vold i forbindelse med sport og i den forbindelse særligt i forbindelse med fodboldkampe.”