Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 25 (L 38), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. januar 2008.
Lene Espersen
/
 Barbara Bertelsen
Spørgsmål nr. 25 (L 38) fra Folketingets Retsudvalg:
â€Vil ministeren i forlængelse af 1. behandlingen af lovforslaget redegøre for, hvordan man ved uddannelsen af de autoriserede kontrollører vil sikre, at personoplysninger ikke videregives til uvedkommende?â€
Svar:
1. Efter lovforslagets § 4, stk. 1, 1. pkt., skal personer, der virker som kontrollører ved fodboldkampe omfattet af loven, være autoriserede. En autorisation vil gælde for hele landet, jf. § 4, stk. 1, 3. pkt.
Efter ansøgning vil autorisation skulle meddeles af politiet i den politikreds, hvor den pågældende bor, jf. § 4, stk. 1, 2. pkt.
Betingelserne for meddelelse af autorisation som kontrollør er fastsat i lovforslagets § 4, stk. 2.
Personen skal for det første være fyldt 18 år og må ikke være dømt for et strafbart forhold, der indebærer en nærliggende fare for misbrug af hvervet, jf. herved straffelovens § 78, stk. 2. Personen må ligeledes ikke have udvist en sådan adfærd i øvrigt, at der er grund til at antage, at den pågældende ikke vil udøve hvervet på forsvarlig måde.
Personen skal dernæst opfylde de uddannelsesmæssige krav til kontrollører, som fastsættes af justitsministeren, jf. § 4, stk. 6.
Det forventes, at denne uddannelse i praksis vil blive forankret hos DBU og Divisionsforeningen - men udviklet i tæt samarbejde med bl.a. Rigspolitiet.
Det vil i alle tilfælde være en betingelse for, at et uddannelsesforløb kan danne grundlag for autorisation, at Justitsministeriet har godkendt dette.
Det forudsættes, at de nærmere krav til uddannelse af kontrollører udstedes efter inddragelse af de relevante interessenter - herunder repræsentanter for politiet, DBU og Divisionsforeningen.
2. Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 23, lægges der med lovforslagets § 6 op til, at autoriserede kontrollører i samarbejde med politiet skal håndhæve den generelle karantæneordning, der foreslås i § 2, og at politiet i den forbindelse får hjemmel til i det nødvendige omfang at videregive oplysninger til kontrollørerne om, hvilke personer der er meddelt generel karantæne.
På den baggrund forudsættes det, at det skal indgå som et væsentligt element i uddannelsen at bibringe kontrollørerne det fornødne kendskab til den gældende lovgivning om behandling og videregivelse af personfølsomme oplysninger. Ved at stille krav om uddannelse (og autorisation) af kontrollørerne sikres det således, at de pågældende bliver i stand til på forsvarlig måde at håndtere de personfølsomme oplysninger, som de måtte komme i besiddelse af som led i håndhævelsen af den generelle karantæneordning.
Som led i uddannelsen vil kontrollørerne ligeledes skulle undervises i de øvrige lovgivningsmæssige rammer for deres virke, herunder f.eks. regler for magtanvendelse og forbud mod diskrimination.
3. Med lovforslagets § 5 får politiet i øvrigt mulighed for at tilbagekalde en autorisation, hvis den pågældende kontrollør har gjort sig skyldig i grov eller gentagen overtrædelse af vilkår for autorisationen eller af bestemmelser i loven eller forskrifter udstedt i medfør af loven, eller der i øvrigt er særlig grund til at antage, at kontrolløren ikke vil varetage sit hverv på forsvarlig måde. Det vil f.eks. være tilfældet, hvis der rejses tvivl om en kontrollørs evne til at behandle personfølsomme oplysninger fortroligt.
Det bemærkes i den forbindelse, at hvis en autoriseret kontrollør dømmes for et strafbart forhold, skal der efter straffelovens § 78, stk. 2, ved dommen tages stilling til, om den pågældende skal udelukkes fra at udøve virksomhed som autoriseret kontrollør.
4. Den, som beskæftiger kontrollører, der ikke er autoriseret, straffes efter lovforslagets § 9, stk. 1, nr. 2, med bøde. Straffen kan under særligt skærpende omstændigheder eller i gentagelsestilfælde stige til fængsel i 4 måneder, jf. § 9, stk. 2.
5. Autoriserede kontrollører er i medfør af lovforslagets § 6, stk. 3, pålagt tavshedspligt med hensyn til de oplysninger, som de modtager om, hvilke personer der er meddelt karantæne. Efter § 6, stk. 3, finder straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f endvidere tilsvarende anvendelse, således at det vil være strafbart for kontrollørerne uberettiget at videregive oplysningerne til andre.
6. I medfør af lovforslaget § 6, stk. 4, kan justitsministeren fastsætte regler om politiets videregivelse af oplysninger til autoriserede kontrollører om, hvilke personer der er meddelt karantæne, ligesom justitsministeren kan fastsætte regler om autoriserede kontrollørers behandling af oplysninger modtaget fra politiet.
Det præciseres i pkt. 5.3.1. i de almindelige bemærkninger, at der i medfør af denne bestemmelse bl.a. vil blive fastsat bestemmelser om, at politiet skal sikre, at oplysningerne alene videregives til kontrollørerne umiddelbart inden afholdelsen af den fodboldkamp, hvor de pågældende kontrollører skal udføre kontrolopgaver, at oplysningerne skal udleveres på nummererede fortegnelser, som ikke må kopieres, og at de nummererede fortegnelser skal afleveres til politiet umiddelbart efter, at kampen er afsluttet. Overtrædelse af disse bestemmelser vil blive strafsanktioneret.
Forinden udstedelse af disse regler vil der i overensstemmelse med persondatalovens § 57 blive indhentet en udtalelse fra Datatilsynet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.4. i de almindelige bemærkninger, de specielle bemærkninger til lovforslagets § 6 samt pkt. 8 i den kommenterede høringsoversigt.