Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 23 (L 38), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. januar 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Barbara Bertelsen

 


Spørgsmål nr. 23 (L 38) fra Folketingets Retsudvalg:

 

”Vil ministeren yde teknisk bistand til udformning af ændringsforslag, hvorefter persondatalovens regler ikke fraviges for så vidt angår videregivelse af oplysninger og behandling af oplysninger i medfør af lovforslaget?”

 

Svar:

 

Et ændringsforslag som nævnt i spørgsmålet ville kunne udformes således:

 

”Kapitel 4 ophæves”.

Kapitel 5-7 bliver herefter kapitel 4-6, og §§ 7-12 bliver §§ 6-11.

 

Ændringsforslaget indebærer, at persondatalovens regler ikke fraviges for så vidt angår videregivelse af oplysninger om, hvilke personer der er meddelt generel karantæne efter § 2.

 

Videregivelse af personoplysninger fra politiet til autoriserede kontrollører vil herefter alene kunne ske i medfør af persondatalovens regler.

 

Efter persondatalovens § 8, stk. 2, nr. 2, om videregivelse og behandling af oplysninger om strafbare forhold, vil der i hvert enkelt tilfælde, hvor politiet videregiver oplysninger til autoriserede kontrollører, skulle ske en konkret vurdering af, om videregivelsen sker til varetagelse af en berettiget interesse, og om denne interesse klart overstiger hensynet til den registrerede. Uden en fravigelse af persondataloven i lovforslaget ville politiet således i hvert enkelt tilfælde skulle foretage en konkret vurdering af, om det er berettiget at videregive oplysninger til autoriserede kontrollører om, at den pågældende er meddelt en generel karantæne.

 

Om den skitsere ændring skal Justitsministeriet i øvrigt bemærke følgende:

 

1. Som det fremgår af pkt. 5.3. i de almindelige bemærkninger til lovfor-slaget, er det Justitsministeriets opfattelse, at kontrollen med overholdelse af den foreslåede generelle karantæneordning af ressourcemæssige og praktiske grunde ikke bør forestås af politiet alene.

 

Justitsministeriet finder det på den baggrund naturligt, at de autoriserede kontrollører, der fører kontrol med tilskuerne - herunder adgangskontrol - som udgangspunkt står for at kontrollere overholdelsen af generelle karantæner.

Som det også fremgår af høringssvarene fra DBU og Divisionsforeningen samt Parken, har arrangørerne af fodboldkampe selv en afgørende interesse i at sikre, at den personkreds, som karantæneordningen retter sig imod, ikke får adgang til fodboldkampe. DBU og Divisionsforeningen har i overensstemmelse hermed tilkendegivet over for Justitsministeriet, at det findes naturligt, at de autoriserede kontrollører bistår politiet med at håndhæve karantæner bl.a. i forbindelse med adgangskontrollen til stadion.

 

De autoriserede kontrollørers varetagelse af denne opgave vil indebære, at kontrollørerne - i det nødvendige omfang - modtager oplysninger fra politiet om, hvem der er meddelt generel karantæne, og hvordan den pågældende ser ud.

 

Uden for stadion - dvs. på et offentligt tilgængeligt sted - vil det derimod være en politimæssig opgave at kontrollere, om generelle karantæner bliver overholdt.

 

2. Efter lovforslagets § 6, stk. 1, vil politiet alene kunne videregive oplysninger om, hvilke personer der er meddelt generel karantæne, til autoriserede kontrollører – og kun hvis videregivelsen er nødvendig for at håndhæve karantæner. Som beskrevet i pkt. 4.4. i de almindelige bemærkninger, vil det bl.a. være en betingelse for at autorisere en person som kontrollør, at den pågældende har gennemgået et uddannelsesforløb, der er godkendt af Justitsministeriet.

 

Det bemærkes, at autoriserede kontrollører, der modtager oplysninger fra politiet i medfør af lovforslagets § 6, stk. 1, vil have tavshedspligt med hensyn til disse oplysninger. De autoriserede kontrollører vil endvidere kunne ifalde strafansvar efter bestemmelserne i straffelovens § 152 og  §§ 152 c - 152 f om forbrydelser i offentlig tjeneste eller hverv mv.

 

3. Efter Justitsministeriets opfattelse, ligger lovforslaget inden for rammerne af databeskyttelsesdirektivet. Justitsministeriet finder i den forbindelse, at de i lovforslaget nævnte tiltag i form af bl.a. en særlig autorisations- og uddannelsesordning og en strafbelagt tavshedspligt for de kontrollører, der skal behandle personoplysninger, må antages at udgøre tilstrækkeligt specifikke garantier i databeskyttelsesdirektivets forstand.

 

Bestemmelsen i lovforslagets § 6 indebærer, at spørgsmålet om, hvorvidt det er berettiget for politiet at videregive oplysninger om, hvilke personer der er meddelt generel karantæne, fremover skal bedømmes efter § 6 og de regler, der meddeles i medfør af denne bestemmelse – og ikke efter de generelle regler, der følger af forvaltningsloven og persondataloven – når videregivelsen sker, fordi det er nødvendigt for at håndhæve karantæner meddelt i medfør af loven.

 

Ligeledes skal kontrollørernes efterfølgende behandling af de oplysninger, som er nødvendige for håndhævelsen af meddelte karantæner, alene bedømmes efter lovforslagets § 6 og de regler, der udstedes i medfør af denne bestemmelse.

 

Som det fremgår af pkt. 5.3.1.1. i de almindelige bemærkninger, indebærer lovforslaget imidlertid ikke en fravigelse af andre dele af persondatalovens regulering, herunder § 5 om behandling af oplysninger, reglerne om den registreredes rettigheder og om den dataansvarliges anmeldelsespligt.

 

Lovforslagets indebærer således alene en fravigelse af bestemmelserne i persondatalovens §§ 6-8, i det omfang disse har relevans for politiets videregivelse og den efterfølgende behandling af oplysningerne.

 

Der henvises i øvrigt til pkt. 5.3.1.1. og 5.3.1.2. i de almindelige bemærkninger samt pkt. 9 i den kommenterede høringsoversigt.

 

4. I medfør af lovforslagets § 6, stk. 4, kan justitsministeren fastsætte nærmere bestemmelser om politiets videregivelse af oplysninger og om de autoriserede kontrollørers efterfølgende behandling heraf.

 

Det præciseres i pkt. 5.3.1. i de almindelige bemærkninger, at der i medfør af denne bestemmelse bl.a. vil blive fastsat bestemmelser om, at politiet skal sikre, at oplysningerne alene videregives til kontrollørerne umiddelbart inden afholdelsen af den fodboldkamp, hvor de pågældende kontrollører skal udføre kontrolopgaver, at oplysningerne skal udleveres på nummererede fortegnelser, som ikke må kopieres, og at de nummererede fortegnelser skal afleveres til politiet umiddelbart efter, at kampen er afsluttet. Overtrædelse af disse bestemmelser vil blive strafsanktioneret.

 

Forinden udstedelse af disse regler vil der i overensstemmelse med persondatalovens § 57 blive indhentet en udtalelse fra Datatilsynet.

 

5. På denne baggrund kan jeg ikke støtte ændringsforslaget.