Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 31 D – Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (ophævelse af særregel for eksportmedarbejdere).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 45 af 15. maj 2008.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Ivar Nordland

 


 

Spørgsmål 45:

Vil ministeren sørge for, at der fra Kammeradvokaten indhentes et responsum, som beskriver og giver en vurdering af spørgsmålet om eventuel tilbagebetaling i lovforslaget. Vil ministeren sikre, at responsummet tillige forholder sig til Danmarks aktuelle handlepligt, samt hvordan denne kan udøves?

 

Svar:

Jeg vil gerne indledningsvis gøre det fuldstændig klart, at hvis Folketinget ikke vedtager at afskaffe eksportmedarbejderfradraget, vil dette fradrag blive anmeldt (notificeret) til Kommissionen med anmodning om, at fradraget godkendes som en statsstøtteordning efter EU’s statsstøtteregler – med de konsekvenser, som en sådan anmeldelse måtte få, jf. min besvarelse af spørgsmål 44.

Som jeg yderligere har redegjort for i min besvarelse af spørgsmål 44, anser jeg chancerne for at opnå en EU-godkendelse af eksportmedarbejderfradraget for at være minimale. Jeg vil finde det meget stærkt beklageligt, hvis et flertal i Folketinget foranlediger, at regeringen vil blive nødsaget til at tage dette skridt.

Hvad de juridiske vurderinger angår, ser jeg helt generelt ikke noget behov for at indhente et responsum fra Kammeradvokaten. Statens egne eksperter på statsstøtteområdet – statsstøtteudvalget og det dertil knyttede statsstøttesekretariat – har vurderet, at eksportmedarbejderfradraget udgør statsstøtte. Jeg har ingen grund til at betvivle eller anfægte denne vurdering.

Der henvises i spørgsmål 45 specifikt til ”…spørgsmålet om eventuel tilbagebetaling…”. Herved forstår jeg, at man ønsker Kammeradvokatens vurdering af risikoen for, at Kommissionen fremsætter krav om tilbagebetaling af den ulovlige statsstøtte fra støttemodtagerne.

Det er efter min vurdering stærkt sandsynligt, at et sådant krav vil blive fremsat. Støtten vil i denne situation skulle tilbagebetales af støttemodtagerne. De eksportmedarbejdere, der har gjort brug af eksportmedarbejderfradraget, risikerer hermed at stå med et stort tilbagebetalingskrav.

Jeg er derudover uenig i, at graden af risiko for at blive mødt med tilbagebetalingskrav kan være relevant for bedømmelsen af, om eksportmedarbejderfradraget er ulovlig statsstøtte. Enten er fradraget lovligt efter statsstøttereglerne, eller også er det ikke. Regeringen agter ikke at opretholde en ulovlig ordning, blot fordi man evt. kunne slippe af sted med at undgå et tilbagebetalingskrav, og jeg finder således ikke behov for at indhente et responsum fra Kammeradvokaten om dette spørgsmål.