Uddannelsesudvalget 2007-08 (2. samling)
L 26
Offentligt
529959_0001.png
529959_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk

25-02-2008

I forbindelse med behandlingen af L 26 Forslag til lov om ændring af lovom befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.og forskellige andre love. (Omlægning af ansvaret for befordring til bro-bygning, ny befordringsordning ved korte forløb, elektronisk ansøgningm.v.). har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 15. februar 2008stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 2:”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 14. februar 2008 fraHusholdnings- og Håndarbejdsskolerne, jf. L 26 - bilag 4.”Svar:I notatet fra Foreningen for Husholdnings- og Håndarbejdsskoler ogEfterskoleforeningen redegør foreningerne dels for synspunkter vedrø-rende forudsætningerne for tilskudsreduktionen til de frie kostskoler,hvor taxametertilskuddet reduceres i den periode, eleverne på 10. klasse-trin deltager i obligatoriske brobygningsforløb, dels rejses for eftersko-lernes vedkommende en problemstilling vedrørende særligt høje trans-portudgifter for skoler beliggende i landdistrikter og på øer. Jeg gør op-mærksom på, at jeg har kommenteret sidstnævnte problemstilling i svaretpå spørgsmål 1 til L 26, hvorfor der henvises til besvarelsen af dettespørgsmål.Der er som følge af indførelsen af obligatorisk brobygning i 10. klassesket en reduktion i tilskuddet til de frie skoler for de to uger, hvor ele-verne følger obligatorisk brobygning, svarende til mindreudgifter til un-dervisning, som skolerne opnår, når eleverne deltager i brobygning påungdomsuddannelsesinstitutioner. Takstreduktionen er kun foretaget forde to ugers brobygning, som er obligatoriske, selvom eleverne derudoverkan deltage i op til fire ugers frivillig brobygning, i hvilke skolen også vilhave mindreudgifter til undervisning.
2Takstreduktionen er for efterskolerne udregnet som 80 procent af de 2/3af driftstaksten, som anslås at anvendes til undervisningsudgifter. Det ersåledes ikke de fulde mindreudgifter til undervisning, som skolerne skalrealisere og den resterende 1/3 af tilskuddet berøres ikke, så den kanfortsat anvendes til dækning af de udgifter, som følger af de forpligtelser,skolen har i den tid af døgnet, hvor eleverne ikke er i brobygning. Forhusholdnings- og håndarbejdsskolerne reduceres taksten med sammebeløb som på efterskolerne. Takstreduktionen udgør i 2008 540 kr. pr.årselev på 10. klassetrin, som skal ses i forhold til et driftstilskud pr. års-elev på efterskolerne på 48.160 kr. og et typisk samlet driftstilskud pr.årselev på husholdnings- og håndarbejdsskolerne på ca. 80.600 kr.Endvidere er der i 2008 kun foretaget tilskudsreduktion for de sidste 5måneder af året, hvor lovændringen er trådt i kraft. Rent teknisk udbeta-les skolernes driftstilskud på baggrund af de samme takster hele året ogudbetales til skolerne i ens, månedlige rater. Når skoleforeningerne skri-ver, at tilskudsreduktionen får virkning fra 1. januar 2008 betyder detaltså ikke, at skolerne reduceres for mere, end de har mindreudgifter tilundervisning for i brobygningsperioder i årets sidste fem måneder, menblot, at skolernes månedlige tilskud er ens hele året, hvilket giver forudsi-gelighed. Det er som altid op til skolerne selv at disponere over de sam-lede tilskud i året.Skoleforeningerne påpeger endvidere, at ministeriet har fraveget denoprindelige forudsætning i lovforslaget om, at det kommunale bloktil-skud skulle reduceres på grund af mindreudgifter til undervisning i folke-skolen i brobygningsperioder, ligesom det er princippet for de frie skoler.Det er korrekt, at det i forhandlingerne om den kommunale økonomiblev besluttet ikke at gennemføre en sådan reduktion af bloktilskuddet,begrundet i kommunernes argumentation for, at folkeskolen hidtil i vidtomfang har etableret brobygningsforløb og dermed allerede har realiseretde forventede mindreudgifter til undervisning. Dette er dog ikke tilfældetfor de frie skoler, hvor forventningen om mindreudgifter til brobygningog dertil knyttede takstreduktioner derfor fortsat er gældende
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder