Uddannelsesudvalget 2007-08 (2. samling)
L 26
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
18-02-2008
I forbindelse med behandlingen af L 26 Forslag til Lov om ændring aflov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelserm.v. og forskellige andre love. (Omlægning af ansvaret for befordring tilbrobygning, ny befordringsordning ved korte forløb, elektronisk ansøg-ning m.v.). har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 31. januar 2008stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 1:”Vil ministeren kommentere vedlagte notat fra Efterskoleforeningenvedr. brobygning?”Svar:Af notatet fra Efterskoleforeningen fremgår, at der med Efterskolefor-eningens forslag til administration af en befordringstilskudsordning vilvære behov for 3,8 mio. kr. årligt til udbetaling til skolerne til nedsættelseaf udgifter til transport i forbindelse med brobygning.Der er i forbindelse med L26 skønnet en merudgift på 2,2 mio. kr. årligtog afsat midler til etablering af en pulje til nedsættelse af befordringsud-gifter ved brobygningsforløb på efterskolerne.Puljens størrelse er beregnet ud fra de gennemsnitlige udgifter, som ele-verne på efterskolerne forventes at ville udløse, hvis de fortsat var omfat-tet af den statslige befordringsordning, som dog kun giver adgang tilrabat ved køb af periodekort, typisk i minimum 30 dage. For mange ef-terskoleelever vil køb af periodekort dog ikke være aktuelt, grundet bro-bygningsperiodens korte varighed eller efterskolens geografiske belig-genhed i et område med et begrænset udbud af offentlig transport. Meden puljeordning er efterskoleeleverne således bedre stillet, fordi mulighe-derne for tilskud til transport i forbindelse med brobygning gøres merefleksible. Dette betyder dog samtidig, at væsentligt flere efterskoleelevervil forvente tilskud til nedsættelse af befordringsudgifterne via puljeord-
2ningen end antallet af elever, som kunne opnå rabat i den statslige befor-dringsordning.Jeg vil i samarbejde med Efterskoleforeningen følge ordningen tæt og påbaggrund af en evaluering ved udgangen af 2009 baseret på konkreteoplysninger om brobygningsomfanget og de dertil knyttede udgifter tiltransport vurdere, om der bør prioriteres yderligere midler til formålet.Jeg er opmærksom på, at der i forbindelse med brobygning kan væresærlige problemer for elever på efterskoler på små øer, hvor udgifterne tilbefordring til brobygning er særligt høje. Efterskolerne har i den situati-on mulighed for at arrangere brobygningsforløbene som en del af enekskursion i op til 28 dage. Denne løsning medfører dog formentligmerudgifter til forplejning, overnatning og aktiviteter under ekskursioneni forhold til undervisning og samvær på efterskolen.Jeg vil derfor se på mulighederne for at give et forhøjet tilskud til befor-dring i forbindelse med brobygning for elever, som har mere end tretimers daglig transport til nærmeste ungdomsuddannelsesinstitution. Jegforventer, at en sådan ordning vil kunne gennemføres indenfor en ud-giftsramme på ca. 0,5 mio. kr. årligt.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder