Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 14. maj 2008
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 6. maj 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 5 (KOU L 174).
Â
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30. april 2008 fra Hvidovre Kommune, jf. L 174 – bilag 8.â€
Svar:
Hvidovre Kommunes brev er foranlediget af fremsættelsen af forslag til lov om regulering af statstilskuddet til kommunerne i 2009 (L 174). Kommunen nævner indledningsvis, at kommunen har planlagt overførsel af anlægsudgifter på 79 mio. kr. fra 2007 til 2008. Det vil med de foreslåede bestemmelser i lovforslaget ikke kunne lade sig gøre, uden at kommunen blive ramt af sanktioner.
Hvidovre Kommune anfører for det første, at begrænsningerne på anlægsområdet i 2008 gør det vanskeligt for kommunen at leve op til de forventninger og krav, som borgerne har til den kommunale service. De områder, som især vil blive berørt i Hvidovre Kommune er vedligeholdelse og renovering af skoler, institutioner og veje samt investeringer på it-området.
Velfærdsministeriet skal bemærke, at det fremsatte lovforslag indebærer, at hvis bruttoanlægsudgifterne for kommunerne under ét i 2008 overstiger budgettet, vil der blive foretaget modregning i kommunernes bloktilskud for 2009. Modregningen vil i givet fald omfatte de kommuner, som har overskredet deres anlægsbudget for 2008.
De anlægsprojekter, som kommunerne har planlagt og budgetteret med, kan de altså også gennemføre. Men de må holde sig inden for de rammer, som anlægsbudgettet angiver. Hvis en kommune ønsker at igangsætte et projekt, som ikke indgik i budgettet, må den som udgangspunkt forsøge at omprioritere inden for sit anlægsbudget eller eventuelt udskyde andre projekter, så den samlede ramme kan overholdes.
Mange kommuner har ikke nået at gennemføre deres anlægsprogram i 2007 og vil udskyde noget af det til 2008. Men tilsvarende er det temmelig oplagt, at de samme kommuner i mange tilfælde vil udskyde en del af deres 2008-anlægsbudget til 2009, da de ikke kan nå at gennemføre begge dele.
Hvidovre Kommune anfører for det andet, at begrænsningerne på anlægsområdet vil kunne få den konsekvens, at der ved manglende iværksættelse af bygge- og anlægsarbejder vil ske et drastisk fald i beskæftigelsen i bygge- og anlægsbranchen.
Velfærdsministeriet skal hertil bemærke, at kommunerne har vedtaget budgetter for 2008, som indebærer et brud på aftalen om kommunernes økonomi for 2008. Kommunerne har budgetteret med serviceudgifter, der ligger 0,9 mia. kr. over det aftalte udgiftsniveau og skattestigninger på 1,4 mia. kr. mere end aftalt. Regeringen har efterfølgende tilkendegivet, at kommunerne kan disponere inden for de vedtagne budgetter for 2008.
Men i en situation med kapacitetspres i økonomien er det vigtigt at sikre, at der ikke sker yderligere overskridelser af de aftalte økonomiske rammer. Udviklingen i den offentlige økonomi har stor betydning for den samlede samfundsøkonomi, og vi kan ikke risikere, at den positive udvikling i dansk økonomi sættes over styr.
Â
For at sikre stabiliteten i økonomien er det vigtigt, at kommunerne ikke overskrider de budgetter, de selv har vedtaget. Den foreslåede ordning skal modvirke risikoen for yderligere overskridelser af de aftalte økonomiske rammer og understøtte kommunerne i at overholde deres budgetter.
Aktiviteten på byggeområdet er i øjeblikket på et historisk højt niveau og forventes også at ligge meget højt i de kommende år. Ledigheden i byggefagene er meget lav. Lønstigningerne er øget til 5½ pct. og der er risiko for afsmitning til andre sektorer, som i forvejen har oplevet kraftigt forøgede lønstigningstakster gennem 2007. Det vil yderligere svække danske virksomheders konkurrenceevne og dermed undergrave mulighederne for en stabil samfundsøkonomi.
Det skal endvidere bemærkes, at lovforslaget indeholder en dispensationsbestemmelse. Dispensationsbestemmelsen omtales nærmere nedenfor.
Hvidovre Kommune anfører for det tredje, at lovforslaget efter kommunens opfattelse indebærer, at råderummet for det lokale demokrati indsnævres som følge af, at nødvendige omstruktureringer ikke vil kunne gennemføres, hvis der er restriktioner på bygge- og anlægsområdet.
Velfærdsministeriet skal hertil bemærke, at lovforslaget ikke indebærer et indgreb i forhold til det lokale demokrati. Det fremsatte lovforslag (L 174) indebærer som nævnt heller ikke et indgreb i forhold til de vedtagne budgetter, men loven skal medvirke til at sikre, at budgetterne ikke overskrides.
Som nævnt ovenfor er det i den nuværende situation med kapacitetspres i økonomien vigtigt at sikre en fast styring af det samlede offentlige forbrug, så man ikke risikerer at sætte den positive udvikling i dansk økonomi over styr.
Afslutningsvis nævner Hvidovre Kommune, at kommunen har valgt at indgå i et samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening som udvalgt klimakommune. Det vil forudsætte investeringer i perioden 2008-2009, som kommunen med det fremsatte forslag ikke mener sig i stand til at gennemføre.
Velfærdsministeriet skal bemærke, at lovforslaget ikke forhindrer kommunerne i at investere i energibesparende foranstaltninger. Kommuner, der har lagt disse investeringer ind i budgettet for 2008, vil umiddelbart kunne gennemføre dem som planlagt. Hvis kommunen ønsker at investere mere, end der er budgetteret for, vil det være nødvendigt med en prioritering af de samlede investeringer i 2008, så kommunerne under ét overholder de vedtagne budgetter. Kommuner vil i 2009 og frem fortsat have mulighed for at investere i energibesparende foranstaltninger under hensyntagen til de samlede rammer, som fastlægges for den kommunale økonomi.
Det skal herudover påpeges, at lovforslaget indeholder en dispensationsbestemmelse, som kan anvendes, hvis særlige forhold betyder, at det ikke vil være muligt for en kommune at overholde sit anlægsbudget.
Dispensationsbestemmelsen kan anvendes i forbindelse med akutte foranstaltninger, men det er dog en forudsætning, at kommunen først og fremmest forsøger at overholde sit anlægsbudget gennem omdisponeringer eller udskydelse af andre anlægsarbejder.
Â
Der kan endvidere dispenseres for anlægsudgifter, som ikke indgår i budgettet, hvis kommunen ikke har budgetteret med udgifter til et projekt, der overføres fra tidligere år, hvor kommunen er kontraktligt bundet, eller hvor kommunen - før datoen for indgåelsen af aftalen om finansloven - har vedtaget tillægsbevilling til budgettet og på den baggrund igangsat et anlægsprojekt, hvor kommunen er kontraktligt bundet.
I alle tilfælde er det en forudsætning for dispensation, at der ikke er omdisponeringsmuligheder i anlægsbudgettet og/eller mulighed for at udskyde anlægsarbejder.
Det skal dog bemærkes, at det først efter lovforslagets vedtagelse kan efterprøves, om forudsætningerne for en dispensation er til stede i det konkrete tilfælde.
Karen Jespersen