Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

NMJ/ J.nr. 2008-240-52

Folketingets Kommunaludvalg

 

 

 

 

 

Dato: 14. maj 2008

 

Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 6. maj 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 21 (KOU L 172).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 21:

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. april 2008 fra Sønderborg Kommune, jf. L 172 - bilag 6”

 

 

Svar:

 

I et brev af 28. april fra Sønderborg Kommune til finansministeren skriver kommunen indledningsvis, at kommunalreformen har medført et øget forventningspres fra kommunens borgere, hvilket medfører krav om en stram styring af økonomien, en politisk prioritering af anlægsbudgettet og optimering af driftsbudgettet.

 

Sønderborg Kommune nævner med hensyn til anlægsbudgettet, at kommunen har planlagt overførsel af anlægsudgifter på 45 mio. kr. fra 2007 til 2008. Kommunen har et anlægsbudget på 120 mio. kr., men overførslen betyder, at en del af de planlagte anlægsopgaver må udskydes til 2009.

 

Kommunen har endvidere et ønske om at gennemføre investeringer på 86 mio. kr. med henblik på at reducere energiforbruget. Kommunen anmoder på den baggrund om, at energiinvesteringer ikke indgår i anlægsrammen.

 

Velfærdsministeriet skal bemærke, at det fremsatte lovforslag indebærer, at hvis bruttoanlægsudgifterne for kommunerne under ét i 2008 overstiger budgettet, vil der blive foretaget modregning i kommunernes bloktilskud for 2009. Modregningen vil i givet fald omfatte de kommuner, som har overskredet deres anlægsbudget for 2008.

 

De anlægsprojekter, som kommunerne har planlagt og budgetteret med, kan de altså også gennemføre. Men de må holde sig inden for de rammer, som anlægsbudgettet angiver. Hvis en kommune ønsker at igangsætte et projekt, som ikke indgik i budgettet, må den som udgangspunkt forsøge at omprioritere inden for sit anlægsbudget eller eventuelt udskyde andre projekter, så den samlede ramme kan overholdes.

 

Mange kommuner har ikke nået at gennemføre deres anlægsprogram i 2007 og vil udskyde noget af det til 2008. Men tilsvarende er det temmelig oplagt, at de samme kommuner i mange tilfælde vil udskyde en del af deres 2008-anlægsbudget til 2009, da de ikke kan nå at gennemføre begge dele.

 

Med hensyn til investeringer i energibesparende foranstaltninger skal det bemærkes, at lovforslaget ikke forhindrer kommunerne i at investere i energibesparende foranstaltninger. Kommuner, der har lagt disse investeringer ind i budgettet for 2008, vil umiddelbart kunne gennemføre investeringerne som planlagt. Hvis kommunen ønsker at investere mere, end der er budgetteret for, vil det være nødvendigt med en prioritering af de samlede investeringer i 2008, så kommunerne under ét overholder de vedtagne budgetter. Kommuner vil i 2009 og frem fortsat have mulighed for at investere i energibesparende foranstaltninger under hensyntagen til de samlede rammer, som fastlægges for den kommunale økonomi.

 

Formålet med L 174 er at modvirke kapacitetspres på økonomien, og derfor vil det modvirke intentionen i lovforslaget at undtage bestemte kategorier af anlægsinvesteringer.

 

Lovforslaget indeholder en dispensationsbestemmelse, hvorefter velfærdsministeren i særlige tilfælde kan begrænse nedsættelsen af kommunens bloktilskud eller helt undlade at fratrække forskelsbeløb i bloktilskuddet. Dispensationsbestemmelsen kan blandt andet udnyttes i tilfælde, hvor helt særlige forhold påfører en kommune anlægsudgifter, som kommunen ikke havde mulighed for at forudse ved budgetlægningen, eller hvor en helt nødvendig færdiggørelse ikke kan holdes inden for det samlede anlægsbudget. Det er en forudsætning for dispensation, at der ikke er omdisponeringsmuligheder i anlægsbudgettet og/eller mulighed for at udskyde anlægsarbejder.

 

Sønderborg Kommune nævner med hensyn til driftsbudgettet, at kommunen har optimeret driften, men at man efter kommunens opfattelse alligevel overskrider realvækstrammen med 41 mio. kr. i forhold til aftalen for 2008 mellem regeringen og KL. Kommunen nævner, at en del af forklaringen er stigende udgifter til anbringelse af børn og unge. Kommunen ønsker på den baggrund, at udgiften til anbringelse af børn og unge holdes uden for servicerammen.

 

Kommunen opfordrer endvidere til finansministerens overvejelse, at det er de kommunale budgetter for 2008, der danner udgangspunkt for aftalen om den kommunale økonomi for 2009.

 

Velfærdsministeriet skal bemærke, at kommunernes budgetter for 2008 indebærer et brud på aftalen om kommunernes økonomi for 2008. Kommunerne har budgetteret med serviceudgifter, der ligger 0,9 mia. kr. over det aftalte udgiftsniveau og skattestigninger på 1,4 mia. kr. mere end aftalt. Anlægsudgifterne er 0,2 mia. kr. højere end forudsat.

 

Regeringen har efterfølgende tilkendegivet, at kommunerne kan disponere inden for de vedtagne budgetter for 2008, uanset at kommunerne både på drifts- og anlægssiden har budgetteret højere end forudsat ved aftalen.

 

Det skal i den forbindelse understreges, at det fremsatte lovforslag (L 174) ikke indebærer et indgreb i forhold til de vedtagne budgetter, men at loven skal medvirke til at sikre, at budgetterne ikke overskrides. Der er altså alene tale om en tilskyndelse til, at kommunerne overholder de budgetter, som de selv har vedtaget.

 

Det skal endvidere bemærkes, at økonomiaftalen mellem regeringen og KL er en kollektiv aftale. De aftalte rammer for kommunernes serviceudgifter gælder således for kommunerne under ét. Der indgår ikke i aftalen rammer for den enkelte kommune.

 

Som ovenfor nævnt indgik regeringen og KL en aftale, hvori der blandt andet indgik en ramme for størrelsen af de kommunale serviceudgifter i 2008. Kommunerne har efterfølgende budgetteret med et højere udgiftsniveau. Det har regeringen accepteret, men regeringen finder ikke grundlag for herudover at undtage bestemte typer af udgifter fra opgørelsen af serviceudgifterne.

 

Med hensyn til udgangspunktet for økonomiaftalen for 2009 har regeringen noteret sig Sønderborg Kommunes synspunkt.

 

Sønderborg Kommune nævner med hensyn til offentlig-privat partnerskab, at kommunen ønsker et udvidet samarbejde med private investorer, men at kommunen oplever, at regelsættet indebærer en række barrierer. Kommunen nævner muligheden for at afprøve mulighederne i en form for ”frikommune forsøg”.

 

Velfærdsministeriet skal bemærke, at der i forlængelse af økonomiaftalen af 10. juni 2007 mellem regeringen og KL er nedsat en arbejdsgruppe under Velfærdsministeriet med det formÃ¥l at se nærmere pÃ¥ de kommunale lÃ¥neregler og bestemmelserne om deponering i relation til offentlige-private samarbejdsprojekter. En rapport fra denne arbejdsgruppe forventes offentliggjort om kort tid.  

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Nils Majgaard Jensen