Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 157- Forslag til Lov om ændring af personskatteloven. (Kompensation for kommunale skatteforhøjelser).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 6 og 7 af 24. april 2008.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Birgitte Christensen

 


Spørgsmål 6:

Kan ministeren bekræfte, at udskydelsen af skattelettelsen fra 2008 til 2009 forrentes med lønstigningen fra 2008 til 2009, som regeringen ifølge Økonomisk Redegørelse fra februar 2008 forventer vil være 4,7 pct.?

Svar:

Ja, det kan jeg bekræfte. Når de skattepligtige indkomster stiger i samme takt som lønindkomsterne, vil der blive tale om, at 2008-kompensationen på bundskatten med 0,22 pct. point, der gives i 2009, bliver beregnet på indkomster, der er 4,7 pct. højere end indkomsterne er i 2008. Hermed bliver bundskattenedsættelsen, der i 2008 skønnes til 1,95 mia. kr., også 4,7 pct. højere i 2009 svarende til ca. 2,05 mia. kr. i 2009-niveau.

 

Spørgsmål 7:

Kan ministeren bekræfte, at renten på et gennemsnitligt forbrugslån er langt højere end 4,7 pct., og at skatteyderne derfor ikke holdes skadesfri ved udskydelsen af skattelettelsen fra 2008 til 2009?

Svar:

Nej, det kan jeg ikke bekræfte. Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 6, gives der under de givne forudsætninger om indkomststigningerne fra 2008 til 2009 en ”nettoforrentning” af bundskattenedsættelsen på 4,7 pct.

Generelt kan man sige, at lønstigningen fra år til år dels dækker inflationen, så lønnen bevarer købekraften, dels giver lønmodtagerne en reallønsfremgang. Da skattenedsættelsen opskrives fra 2008 til 2009 svarende til lønudviklingen, bevarer skattenedsættelsen altså mere end købekraften, selv om den først gives i 2009.

Hvis skatteyderne ønsker at fremskynde deres forbrug til 2008 ved at optage et lån svarende til bundskattenedsættelsen, der kommer i 2009, ydes der dækning herfor ved den automatiske ”forrentning” svarende til lønudviklingen.

Ved en eventuel sammenligning over til renterne på forbrugslån skal der tages hensyn til, at der for disse er tale om en før-skat rente, mens ”forrentningen” af bundskattekompensationen er en efter-skat forrentning. Med en gennemsnitlig skatteværdi af rentefradraget på ca. 33,5 pct. for personer med negativ nettokapitalindkomst ækvivalerer de 4,7 pct. efter-skat rente med en før-skat rente på ca. 7 pct.

Ved den foreslåede udskydelse af bundskattenedsættelsen fra 2008 til 2009, gives der således en rimelig forrentning, der nogenlunde svarer til niveauet for markedsrenten.