Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L 157- Forslag til Lov om ændring af personskatteloven. (Kompensation for kommunale skatteforhøjelser).
Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1-5 af 24. april 2008.
Kristian Jensen
                                                                / Birgitte Christensen
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes redegøre for hvordan provenutabet på 3,9 mia. kr. fordeler sig på de enkelte kommuner, herunder hvad nettoresultatet er for den enkelte kommune set i forhold til, om den enkelte kommune har sat skatten op, holdt skatten uændret eller nedsat skatten.
De ønskede oplysninger fremgår af nedenstående tabel, der for samtlige landets 98 kommuner viser ændringen i den samlede kommune- og kirkeskatteprocent fra 2007 til 2008 og konsekvenserne heraf på den kommunale indkomstskat samt konsekvenserne af den foreslåede kompenserende sænkning af bundskatteprocenten med 0,22 pct.
Af landets 98 kommuner har 71 kommuner hævet kommuneskatten (inkl. kirkeskat) i 2008, 23 kommuner har sat skatten ned, og 4 kommuner har holdt den samlede skatteprocent uændret.
Der er stor spredning på ændringerne i kommuneskatten fra forhøjelser på næsten 2 pct. point for Fanø og Langeland kommuner til nedsættelser på knap ¼ pct.point i Kolding kommune.
I gennemsnit er den sammenvægtede landsgennemsnitlige kommune- og kirkeskatteprocent steget med 0,233 pct. point fra 2007 til 2008.
I tabellen er alene indregnet stigningen i indkomstskatten til kommune og kirke i 2008, som udgør godt 1,7 mia. kr. Herudover kompenserer bundskattenedsættelsen tillige for stigning i kommunal grundskyld og dækningsafgift.
Den samlede årlige bundskattenedsættelse udgør ca. 1,95 mia. kr. (2008-niveau), således at der i tabellen er indregnet en nettolettelse på indkomstskatten på ca. 0,2 mia. kr., jf. tabellens sidste række. For landets knap 4,7 mio. skatteydere svarer det i gennemsnit til ca. 45 kr.
Da der ikke gives kompensation i 2008, men i stedet kompensation for bÃ¥de 2008 og 2009 i 2009, vil konsekvenserne af lovforslaget i indkomstÃ¥ret 2009 medføre ændringer i bundskatten pÃ¥ det dobbelte af de beløbsstørrelser, der fremgÃ¥r af søjlen for â€Ã†ndring i bundskat†i tabellen.
Ændring i indkomstskatten som følge af kommunale skatteændringer og bundskattenedsættelse på 0,22 pct.point fordelt på landets kommuner. 2008-niveau. |
||||||
Kommune |
Antal |
Ændring i kommune- og kirkeskatteprocent |
Ændring i kommune- og kirkeskat |
Ændring i bundskat |
Netto ændring i indkomstskat |
Gns. ændring i skat |
|
 (1.000) |
Pct.point |
Mio. kr. |
Mio. kr. |
Mio. kr. |
Kr. |
Albertslund |
24,5 |
-0,03 |
-1,2 |
-9,9 |
-11,0 |
-450 |
Allerød |
20,4 |
0,02 |
0,9 |
-11,8 |
-10,8 |
-533 |
Assens |
33,1 |
-0,01 |
-0,3 |
-12,9 |
-13,2 |
-398 |
Ballerup |
38,0 |
-0,08 |
-5,2 |
-16,9 |
-22,1 |
-583 |
Billund |
21,5 |
0,23 |
7,7 |
-8,7 |
-1,0 |
-46 |
Bornholm |
35,9 |
-0,02 |
-0,9 |
-12,5 |
-13,5 |
-375 |
Brøndby |
28,9 |
0,03 |
1,3 |
-11,6 |
-10,2 |
-354 |
Brønderslev-Dronninglund |
31,1 |
0,25 |
11,3 |
-12,2 |
-0,9 |
-28 |
Dragør |
10,8 |
-0,03 |
-0,6 |
-6,0 |
-6,7 |
-619 |
Egedal |
32,5 |
0,00 |
-0,1 |
-17,7 |
-17,8 |
-544 |
Esbjerg |
96,7 |
0,03 |
4,5 |
-38,8 |
-34,4 |
-355 |
Fanø |
2,6 |
1,98 |
7,6 |
-1,0 |
6,6 |
2.575 |
Favrskov |
35,8 |
0,35 |
19,7 |
-15,5 |
4,2 |
117 |
Faxe |
29,9 |
0,00 |
0,0 |
-12,5 |
-12,5 |
-417 |
Fredensborg |
32,8 |
-0,09 |
1,2 |
-16,0 |
-14,8 |
-452 |
Fredericia |
41,4 |
1,03 |
67,9 |
-17,1 |
50,7 |
1.224 |
Frederiksberg |
81,1 |
-0,10 |
-15,9 |
-39,7 |
-55,6 |
-686 |
Frederikshavn |
53,1 |
0,54 |
39,5 |
-19,5 |
20,0 |
376 |
Frederikssund |
35,1 |
0,31 |
18,0 |
-16,0 |
1,9 |
55 |
Frederiksværk-Hundested |
24,7 |
-0,06 |
-2,1 |
-10,5 |
-12,6 |
-510 |
Furesø |
29,6 |
0,30 |
32,7 |
-16,1 |
16,5 |
558 |
Faaborg-Midtfyn |
41,8 |
0,00 |
0,0 |
-15,2 |
-15,2 |
-364 |
Gentofte |
60,2 |
0,38 |
70,2 |
-39,4 |
30,8 |
513 |
Gladsaxe |
52,4 |
0,03 |
2,7 |
-23,1 |
-20,4 |
-389 |
Glostrup |
18,1 |
0,53 |
16,0 |
-7,9 |
8,1 |
448 |
Greve |
39,4 |
1,00 |
74,3 |
-19,5 |
54,8 |
1.392 |
Gribskov |
33,1 |
0,52 |
28,8 |
-15,2 |
13,6 |
411 |
Guldborgsund |
53,2 |
0,85 |
61,3 |
-19,6 |
41,8 |
785 |
Haderslev |
47,9 |
0,16 |
11,4 |
-18,8 |
-7,4 |
-155 |
Hedensted |
35,7 |
0,67 |
36,6 |
-14,6 |
22,0 |
617 |
Helsingør |
49,9 |
0,62 |
54,7 |
-23,4 |
31,3 |
628 |
Herlev |
22,9 |
0,05 |
1,9 |
-9,9 |
-8,1 |
-353 |
Herning |
72,0 |
0,04 |
4,4 |
-28,3 |
-23,9 |
-332 |
Hillerød |
38,3 |
-0,04 |
-2,9 |
-19,0 |
-21,8 |
-569 |
Hjørring |
56,2 |
0,12 |
9,2 |
-20,8 |
-11,6 |
-207 |
Holbæk |
54,8 |
-0,03 |
-2,5 |
-22,6 |
-25,0 |
-457 |
Holstebro |
47,9 |
0,32 |
22,8 |
-18,8 |
4,0 |
84 |
Horsens |
66,5 |
0,07 |
7,4 |
-27,6 |
-20,3 |
-305 |
Hvidovre |
44,0 |
0,43 |
30,7 |
-18,6 |
12,0 |
273 |
Høje-Taastrup |
38,8 |
0,03 |
1,9 |
-17,2 |
-15,3 |
-394 |
Hørsholm |
20,3 |
0,70 |
39,3 |
-13,6 |
25,7 |
1.266 |
Ikast-Brande |
32,8 |
0,20 |
9,8 |
-12,8 |
-3,0 |
-90 |
Ishøj |
17,0 |
0,59 |
15,4 |
-7,1 |
8,3 |
488 |
Jammerbugt |
30,1 |
0,40 |
17,0 |
-11,4 |
5,7 |
188 |
Kalundborg |
42,0 |
0,01 |
0,6 |
-17,1 |
-16,5 |
-393 |
Kerteminde |
19,9 |
0,45 |
13,9 |
-8,2 |
5,7 |
287 |
Kolding |
75,7 |
-0,23 |
-28,1 |
-31,8 |
-59,9 |
-792 |
København |
505,8 |
0,00 |
0,0 |
-190,6 |
-190,6 |
-377 |
Køge |
45,8 |
-0,01 |
-0,8 |
-21,3 |
-22,1 |
-482 |
Langeland |
11,9 |
1,87 |
28,8 |
-4,1 |
24,7 |
2.072 |
Lejre |
21,0 |
0,32 |
12,8 |
-11,0 |
1,8 |
86 |
Lemvig |
18,9 |
0,79 |
21,3 |
-7,0 |
14,3 |
758 |
Lolland |
40,6 |
-0,01 |
-0,5 |
-14,3 |
-14,8 |
-364 |
Lyngby-Taarbæk |
47,4 |
0,03 |
3,2 |
-25,1 |
-21,9 |
-463 |
Læsø |
2,0 |
-0,03 |
-0,1 |
-0,6 |
-0,6 |
-317 |
Mariagerfjord |
35,4 |
0,65 |
32,0 |
-13,2 |
18,9 |
532 |
Middelfart |
30,4 |
-0,03 |
-1,3 |
-12,5 |
-13,8 |
-454 |
Morsø |
18,6 |
1,00 |
23,9 |
-6,3 |
17,6 |
944 |
Norddjurs |
33,6 |
-0,09 |
-4,1 |
-12,5 |
-16,6 |
-495 |
Nordfyns |
23,8 |
-0,01 |
-0,3 |
-9,0 |
-9,4 |
-394 |
Nyborg |
26,4 |
-0,02 |
-0,7 |
-9,9 |
-10,7 |
-404 |
Næstved |
63,9 |
0,30 |
29,0 |
-26,1 |
2,9 |
45 |
Odder |
17,5 |
0,78 |
19,7 |
-7,0 |
12,8 |
731 |
Odense |
161,6 |
0,01 |
2,4 |
-61,2 |
-58,8 |
-364 |
Odsherred |
28,2 |
0,05 |
1,9 |
-10,3 |
-8,4 |
-299 |
Randers |
77,7 |
0,33 |
35,9 |
-29,4 |
6,5 |
84 |
Rebild |
23,6 |
-0,03 |
-1,1 |
-9,9 |
-11,0 |
-464 |
Ringkøbing-Skjern |
48,2 |
0,89 |
69,3 |
-18,6 |
50,7 |
1.051 |
Ringsted |
27,3 |
1,02 |
45,5 |
-11,9 |
33,6 |
1.230 |
Roskilde |
65,4 |
0,73 |
84,5 |
-30,6 |
54,0 |
826 |
Rudersdal |
46,0 |
-0,14 |
-18,7 |
-28,8 |
-47,5 |
-1.033 |
Rødovre |
31,6 |
0,93 |
51,6 |
-14,2 |
37,4 |
1.184 |
Samsø |
3,7 |
0,02 |
0,1 |
-1,3 |
-1,2 |
-329 |
Silkeborg |
70,9 |
0,80 |
91,6 |
-29,9 |
61,7 |
871 |
Skanderborg |
43,6 |
0,82 |
61,7 |
-19,7 |
42,0 |
962 |
Skive |
40,3 |
0,71 |
42,5 |
-15,4 |
27,2 |
675 |
Slagelse |
64,6 |
0,04 |
3,8 |
-25,5 |
-21,7 |
-336 |
Solrød |
17,7 |
0,79 |
28,0 |
-9,5 |
18,5 |
1.049 |
Sorø |
21,7 |
-0,02 |
-0,6 |
-9,0 |
-9,6 |
-443 |
Stevns |
18,7 |
0,74 |
21,1 |
-8,0 |
13,1 |
700 |
Struer |
20,2 |
0,29 |
8,4 |
-7,7 |
0,7 |
34 |
Svendborg |
47,9 |
0,00 |
0,1 |
-17,4 |
-17,3 |
-364 |
Syddjurs |
34,1 |
0,06 |
2,9 |
-13,1 |
-10,2 |
-299 |
Sønderborg |
64,6 |
0,78 |
75,7 |
-25,0 |
50,7 |
785 |
Thisted |
37,4 |
1,00 |
51,6 |
-13,6 |
38,0 |
1.016 |
Tønder |
35,1 |
0,96 |
44,8 |
-12,3 |
32,4 |
924 |
TÃ¥rnby |
34,1 |
0,43 |
25,0 |
-15,5 |
9,6 |
281 |
Vallensbæk |
10,7 |
0,04 |
0,8 |
-5,5 |
-4,7 |
-438 |
Varde |
41,8 |
0,60 |
38,6 |
-17,0 |
21,6 |
516 |
Vejen |
34,8 |
0,02 |
1,0 |
-13,3 |
-12,3 |
-355 |
Vejle |
86,7 |
0,00 |
0,2 |
-38,3 |
-38,1 |
-440 |
Vesthimmerland |
30,2 |
0,83 |
36,3 |
-11,7 |
24,7 |
818 |
Viborg |
76,6 |
0,22 |
25,1 |
-30,8 |
-5,6 |
-73 |
Vordingborg |
39,7 |
-0,03 |
-1,7 |
-15,6 |
-17,3 |
-436 |
Ærø |
6,1 |
1,23 |
8,2 |
-1,8 |
6,5 |
1.066 |
Aabenraa |
51,4 |
0,47 |
34,2 |
-19,2 |
15,0 |
293 |
Aalborg |
171,4 |
0,03 |
7,7 |
-67,0 |
-59,4 |
-346 |
Ã…rhus |
254,8 |
0,00 |
0,0 |
-102,3 |
-102,3 |
-402 |
Hele landet |
4.661,4 |
0,233 |
1.724,4 |
-1.935,3 |
-210,9 |
-45 |
Kilde: Lovmodelberegninger på grundlag af en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen for 2005 fremskrevet til 2008 med de seneste budgetteringsforudsætninger fra Økonomisk Redegørelse fra februar 2008. Anm.: Da beregningerne er baseret på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen, er der nogen usikkerhed på tallene for kommunerne med lave indbyggertal. Note:  Udskrivningsgrundlagene for kommuneskatten – skattepligtig indkomst – og for bundskatten – personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst – er forskellige. Bundskattegrundlaget er størst. Derfor medfører en nedsættelse af bundskatten med 0,22 pct. point et større provenutab end merprovenuet af stigningen i kommuneskatten med i gennemsnit 0,233 pct. point. Endvidere er der i tabellen alene indregnet indkomstskatteændringen som følge af ændrede kommuneskatteprocenter, svarende til ca. 1,7 mia. kr. Herudover kompenserer bundskattenedsættelsen tillige for stigning i kommunal grundskyld og dækningsafgift, jf. også teksten til svaret. |
Spørgsmål 2:
Kan ministeren bekræfte, at borgere i kommuner, der ikke har sat skatten op, får kompensation for skattestigninger betalt af borgere i andre kommuner, og hvor stor en andel af provenutabet relaterer sig hertil?
Svar:
Jeg kan bekræfte, at samtlige borgere får kompensation via bundskattenedsættelsen, uanset om den kommune, de bor i, har sat skatten op, ned eller holdt den uændret.
Spørgsmål 3:
Kan ministeren bekræfte, at i kommuner, der har sat skatten op, sker der ikke fuld kompensation, og kan ministeren for disse kommuner sige noget mere konkret om underkompensationens omfang?
Svar:
Mit svar på dette spørgsmål er en gentagelse af det, jeg sagde under 1. behandlingen af lovforslaget.
â€Sagen er ganske enkelt den, at kommunerne har sat skatten mere op, end det var aftalt mellem regeringen og Kommunernes Landsforening, og for at sikre, at skattestoppet overholdes, bliver bundskatten sat ned. Bundskatten opkræves pÃ¥ samme grundlag som kommuneskatten, og derfor er det en kompensation, som fuldt ud matcher de skattestigninger, der har været.
Er det så lidt ujævnt fordel hen over landet, hvor skatten er blevet sat op, med hensyn til hvem der så får gavn af det, hvor skatten nu bliver sat ned? Ja, det er lidt ujævnt fordelt hen over landet, præcis på samme måde, som hvis Kommunernes Landsforenings selv havde kunnet styre processen og fået kommunerne til at bøje deres budgetter, så den aftale, de indgik, og som de var glade for sidste sommer, var blevet overholdt. Hvis det nu var sådan, at kommunerne selvstændigt havde aftalt, hvem der skulle sætte skatten op og med hvor meget, og hvem der kunne sætte den ned, havde det også været ujævnt fordelt hen over landet, hvem der havde været vindere, og hvem der måtte beskattes lidt hårdere. Det er, præcis som vi har set tidligere, hvor kommunerne jo selv har fundet ud af så at sige at lave omfordelingen fra kommune til kommune, og hvor vi fra statens side og fra regeringens side blot har overvåget, at det samlede skatteprovenu fra kommunernes side ikke er gået op. Det er lykkedes de andre år, det er ikke lykkedes nu, og derfor må regeringen træde til og sikre, at skattestoppet overholdes.
Det vil sÃ¥ betyde, at borgerne i Hørsholm Kommune, hvor skatten fra kommunens side er sat op med 0,7 procentpoint, sÃ¥ at sige fÃ¥r en hjælpende hÃ¥nd pÃ¥ 0,22 procentpoint, sÃ¥dan at skattestigningen ikke bliver sÃ¥ voldsom. Og hvis man tager en kommune som Herning, hvor skatten er blevet holdt i ro, vil man som skatteyder i Herning opleve, at der reelt bliver tale om en skattelettelse, hvilket jeg pÃ¥ vegne af nogle skatteydere i Herning skal sige er tiltrængt. PÃ¥ den mÃ¥de er det faktisk pÃ¥ præcis samme mÃ¥de som tidligere her sikret, at skattestoppet overholdes.â€
Spørgsmål 4:
Ministeren bedes ved beregningseksempler illustrere hvilken betydning nedsættelsen af bundskatten får for skatteyderne inden for forskellige relevante indkomstintervaller og i forskellige kommuner (kommuner der har sat skatten op, holdt skatten uændret og nedsat skatten). I forlængelse heraf bedes redegjort for hvilke generelle virkninger der kan udledes af den konkrete kompensationsmodel, f.eks. om skatteydere med høje indkomster i velhavende kommuner generelt får større økonomisk udbytte end mennesker med lave indkomster i fattige kommuner.
Svar:
I nedenstående tabel er vist eksempler på den samlede skatteændring som følge af kommuneskatteændringen og den foreslåede årlige bundskattenedsættelse på 0,22 pct.point.
Beregningerne er foretaget for personer på forskellige indkomsttrin i Hørsholm, Egedal og Kolding kommuner. I Hørsholm er kommuneskatten i 2008 hævet med 0,70 pct. point, i Egedal er den samlede kommune- og kirkeskatteprocent holdt uændret, og i Kolding er kommuneskatten nedsat med 0,23 pct.point.
Ændring i indkomstskatten som følge af kommunal skatteændring og bundskattenedsættelse for typiske personer på forskellige indkomsttrin i Kolding, Egedal og Hørsholm kommuner. 2008-niveau. |
||||||||
|
Indkomst |
Kolding kommuneNedsættelse af kommune- og kirkeskat: 0,23 pct.point |
Egedal kommuneUændret kommune- og kirkeskatteprocent
|
Hørsholm kommuneStigning i kommuÂne- og kirkeskat: 0,70 pct.point |
||||
|
Kr. |
Kr. |
Pct. |
Kr. |
Pct. |
Kr. |
Pct. |
|
Pensionist uden ATP |
130.512 |
÷ 403 |
÷ 0,31 |
÷ 197 |
÷ 0,15 |
430 |
0,33 |
|
Deltidsansat................ |
170.000 |
÷ 465 |
÷ 0,27 |
÷ 254 |
÷ 0,15 |
387 |
0,23 |
|
Ufaglært arbejder........ |
200.000 |
÷ 586 |
÷ 0,29 |
÷ 315 |
÷ 0,16 |
511 |
0,26 |
|
Ufaglært arbejder........ |
220.000 |
÷ 651 |
÷ 0,30 |
÷ 355 |
÷ 0,16 |
545 |
0,25 |
|
Faglært arbejder.......... |
250.000 |
÷ 749 |
÷ 0,30 |
÷ 416 |
÷ 0,17 |
599 |
0,24 |
|
Faglært arbejder.......... |
300.000 |
÷ 951 |
÷ 0,32 |
÷ 517 |
÷ 0,17 |
805 |
0,27 |
|
Faglært arbejder.......... |
350.000 |
÷ 1.144 |
÷ 0,33 |
÷ 618 |
÷ 0,18 |
983 |
0,28 |
|
Funktionær.................. |
400.000 |
÷ 1.190 |
÷ 0,30 |
÷ 652 |
÷ 0,16 |
1.155 |
0,29 |
|
Højtlønnet................... |
600.000 |
÷ 1.272 |
÷ 0,21 |
÷ 670 |
÷ 0,11 |
2.286 |
0,38 |
|
Højtlønnet................... |
1.000.000 |
÷ 1.223 |
÷ 0,12 |
÷ 707 |
÷ 0,07 |
3.903 |
0,39 |
|
Anm.: ÷ = skattelettelse |
||||||||
I Egedal kommune, der samlet set holder kommune- og kirkeskatten uændret, medfører bundskattenedsættelsen på 0,22 pct.point en skattelettelse på ca. 200 kr. for en pensionist til ca. 700 kr. for en højtlønnet med en indkomst på 1 mio. kr. For de høje indkomster er skattelettelsen i Egedal kommune begrænset af det skrå skatteloft. Topskatteydere får således ingen skattelettelse på den del af indkomsten, der overstiger topskattegrænsen.
Effekten af det skrå skatteloft slår også igennem i Kolding kommune, der har nedsat skatten med 0,23 pct.point, og hvor der her oveni gives bundskattenedsættelsen på 0,22 pct.point. Den samlede skattenedsættelse udgør her fra ca. 400 kr. eller ca. 0,3 pct. af indkomsten for en enlig pensionist til godt 1.200 kr. eller 0,1 pct. af indkomsten for en person med en indkomst på 1 mio. kr.
I Hørsholm, der har sat skatten op med 0,70 pct.point, bliver nettoeffekten inkl. bundskattenedsættelsen en skattestigning på ca. 0,48 pct.point. Da Hørsholm ikke er omfattet af skatteloftet, slår skattestigningen her fuldt igennem – også for de høje indkomster. Skattestigningen udgør her 430 kr. for en enlig pensionist og ca. 3.900 kr. for en indkomst på 1 mio. kr.
Som det fremgår af disse typeeksempler og endvidere af tabellen i svaret på spørgsmål 1, der viser variationen på nettoskatteændringerne i samtlige landets kommuner, kan der ikke drages nogen entydig konklusion på, at bundskattekompensationen favoriserer borgerne i visse typer kommuner frem for andre.
Spørgsmål 5:
Kunne man have fordelt skattelettelserne på en social mere retfærdig måde, f.eks. ved alene at give kompensation til borgere i de kommuner, der har haft skattestigninger, og eventuelt med samme kompensationsbeløb til de enkelte skatteydere uanset indkomstforhold.
Svar:
Ændringer i kommuneskatten har den effekt, at det medfører skatteændringer, der udgør en procentvis andel af indkomsten. Har man en lille indkomst, bliver der i kroner og øre tale om en beskeden skatteændring, mens der bliver tale om en større skatteændring, når der er tale om større indkomster.
Regeringen har således fundet det naturligt og også socialt mest retfærdigt at yde kompensationen for den kommunale skattestigning ved en nedsættelse af bundskatteprocenten, der fordelingsmæssigt har de samme egenskaber som kommuneskatten.