Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

Tha/ J.nr. 2008-1676

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 5. maj 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 22. april 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 57 (Ad L 154).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 57:

 

”Vil ministeren indhente Københavns Kommunes vurdering af, om kommunen vil være i stand til at gøre brug af servicelovens § 96, stk. 3, efter lovforslagets hensigt, inden for den forvaltningsstruktur, som kommunen har valgt?”

 

Svar:

 

Til brug ved besvarelsen af spørgsmålet har Københavns Kommune oplyst følgende:

 

”Den nye bestemmelse retter sig mod borgere, der modtager flere forskellige ydelser, og hvor ordningen kan anvendes som en samling af disse ydelser til gavn for den enkelte borger.

 

Københavns Kommune har antageligt, som mange andre kommuner, en bestillerfunktion til hjemmeplejen, som varetager visitation efter servicelovens §§ 83 og 84. De øvrige ydelser, ledsageordningen (97) og merudgifter §100) er typisk, og i Københavns Kommune, organisatorisk placeret sammen med en øvrig social sagsbehandling udenfor en visitation til hjemmeplejeydelser.

 

Da der er tale om en ”kan”- bestemmelse kræver administrationen af de nye regler:

- politisk stillingtagen til brugen af reglerne og dermed fastlæggelse af serviceniveauet.

- Tæt samarbejde og præcis beskrivelse af ansvar og kompetence mellem hjemmeplejevisitationen og det fremtidige Handicap København om personer, der modtager borgerstyret personlig assistance.

 

Dermed er forvaltningsstrukturen ingen hindring for anvendelsen af reglerne.”

 

 

 

Karen Jespersen

 

/Karin Munk Petersen Â