Der er nogle, der kunne få det fejlagtige indtryk, at det er forbi jeg er Venstres knallertbølle, jeg får lov til at varetage dette forslag, men det er imidlertid ikke tilfældet. Det skyldes, at vores egentlige knallertordfører, hr. Karsten Nonbo, desværre er kørt et andet sted hen og ikke kan være til stede. Med hvilken hastighed ved jeg imidlertid ikke det er sket … Nej, det tror jeg vi skal lade ligge. Men jeg kan på Venstres vegne sige følgende:
Lovforslaget indeholder to hovedelementer, nemlig skærpede regler for konfiskation af knallert, når der har været foretaget konstruktive ændringer af knallertens motor, og en lempelse af reglerne for befordring af børn bag på motorcykler.
Når reglerne vedrørende konstruktive ændringer af knallertens motor skærpes, skyldes det først og fremmest de mange dødsulykker de sidste år, hvor knallerter har været implicerede. I 2005 døde fire unge i alderen 16-17 år, i 2006 døde syv i alderen 16-17 år, og i 2007 døde ti. I år er to i denne aldersgruppe allerede døde, og sidste år blev der rent faktisk sat en makaber rekord med over 30 knallertdødsfald i trafikken.
Desværre findes der ingen statistik, som helt nøjagtigt fortæller, hvor mange af alle disse ofre der kørte på konstruktivt ændrede knallerter - det der populært kaldes borede, gearede eller hakkede knallerter. Det meldes dog, at en stor del af knallerterne var ulovlige, og at udtrykket en boret knallert ikke engang er dækkende mere, for i dag kan man også øge en knallerts hastighed ved at foretage chiptuninger eller anden form for elektronisk manipulation.
Derfor gælder de nye regler ikke alene, når man kan se, at knallerten er ændret fysisk, men også når det blot kan konstateres, at en lille knallert kan køre mere end 43 km/t. og en stor knallert mere end 64 km/t. Med de nye rullefelter, som politiet kan benytte, behøver man derfor ikke længere skille knallerten ad, men kan blot måle dens hastighed, og er den over 43 km/t. eller 64 km/t., kan knallerten erklæres for konstruktivt ændret. Det er så op til politiet, om man ønsker at skille knallerten ad og konfiskere de ulovlige dele første gang. Gør politiet det ikke, er det måske at friste den unge mand over evne, men det må understreges, at det er den unges eget ansvar at gøre knallerten lovlig igen og ikke blot fortsætte den ulovlige kørsel.
Der er ingen tvivl om, at de unge mennesker, som kan foretage disse ændringer, er kvikke hoveder, som nok skal blive til noget, navnlig på grund af deres tekniske snilde. Det er ikke fordi vi anser disse unge mennesker for at være kriminelle, at vi sætter kraftigere ind - nej, det er fordi vi så gerne vil beholde dem i live. De unge mennesker er også så kvikke, at de helt nøjagtigt ved, hvornår de er blevet taget første og anden gang, og de ved også, at de først får konfiskeret knallerten, når de bliver taget tredje gang. Derfor vil de også hurtigt finde ud af, at fremover konfiskeres knallerten, når de tages anden gang af politiet. Man kunne nok gøre kort proces og tage knallerten allerede første gang, men det kan dog ikke afvises, at nogle unge, nok særlig piger, ikke altid er klar over, hvad de kører på, og knallerten kan jo godt være ulovlig, selv om den ikke kan køre meget over det tilladte.
Det andet element i forslaget slækker på kravene for at have børn bag på motorcykel. Vi må nok erkende, at vi strammede skruen lige lovlig meget for et par år siden. I mellemtiden er der kommet ret gode børnesæder til motorcykler frem, og derfor tillades det nu at transportere børn over 5 år bag på en motorcykel, når de sidder i et godkendt barnesæde, selv om de ikke er mindst 135 cm høje.
Den gældende skrappe regel blev indført for et par år siden, da regeringen kom i mindretal. Jeg har studeret statistikken for de sidste 6-7 år meget nøje og kan konstatere, at det rent faktisk aldrig er sket, at et barn er blevet slået ihjel under transport på motorcykel, end ikke et barn under 5 år. Derfor vil vi i Venstre gerne tilkendegive, at såfremt det daværende flertal måtte have fortrudt, at man var lige vel skarp, vil vi i Venstre gerne igen være med til at se på reglerne.
Der er ingen tvivl om, at forældre, som transporterer børn bag på deres motorcykel, er meget ansvarlige - ikke nok med at de ikke forårsager ulykker, men de er tilsyneladende også gode til at forudse andres forseelser, for de undgår simpelt hen at blive indblandet i ulykker. Eneste undtagelse er en 11-årig dreng, som døde i september sidste år.
Venstre kan derfor tilslutte sig lovforslaget og vil gå konstruktivt til værks, hvis der skal justeres på lovforslaget.