Betænkning afgivet af Udvalget vedrørende Grønlandske Forhold den 0. maj 2008

1. udkast

Betænkning

over

 Forslag til lov om ændring af færdselsloven for Grønland

(Spirituskørsel, alderskrav til førere af snescootere, selepligt m.v.)

[af justitsministeren (Lene Espersen)]

 

1. Ændringsforslag

Justitsministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 12. marts 2008 og var til 1. behandling den 10. april 2008. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget vedrørende Grønlandske Forhold.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høring

Den 11. marts 2008 sendte justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Spørgsmål

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Udvalget har stillet 2 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Ny Alliance, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Af   justitsministeren, tiltrådt af <>:

Til § 1

   1) Nr. 1 affattes således:

»1. § 5 affattes således:

Ȥ 5. Ethvert motorkøretøj skal være registreret og forsynet med nummerplader, før det tages i brug, jf. dog stk. 2 og 6.

Stk. 2. Skatteministeren kan for visse områder gøre undtagelse fra kravet om registrering.

Stk. 3. Skatteministeren kan bestemme, at andre motordrevne køretøjer end motorkøretøjer skal registreres og forsynes med nummerplader eller registreringsmærker, før de tages i brug, jf. dog stk. 6. Det samme gælder køretøjer, der er bestemt til at trækkes af et motordrevet køretøj.

Stk. 4. Skatteministeren kan bestemme, at motordrevne køretøjer, der anvendes uden for de i § 1 nævnte veje, pladser m.v., skal registreres og forsynes med nummerplader eller registreringsmærker, før de tages i brug, jf. dog stk. 6.

Stk. 5. Skatteministeren kan, jf. dog stk. 6, fastsætte regler om

1) registrering,

2) nummerplader og

3) registreringsmærker.

Stk. 6. Forsvarets køretøjer registreres efter regler, der fastsættes af forsvarsministeren.««

[Skatteministeren bemyndiges til at fastsætte regler om registreringsmærker]

   2) I den under nr. 2 foreslåede affattelse af § 7 ændres i stk. 1 »registrering og nummerplader« til: »registrering, nummerplader og registreringsmærker«.

[Skatteministeren bemyndiges til at fastsætte regler om gebyr for registreringsmærker]

   3) I det under nr. 8 foreslåede § 18, stk. 1, indsættes efter »landbrugsarbejde«: »eller erhvervsmæssig fangst«.

[Udvidelse af undtagelsesbestemmelsen vedrørende alderskravet for kørsel på snescootere til at omfatte erhvervsmæssig fangst]

   4) I det under nr. 28 foreslåede § 55 a, stk. 1, nr. 6, indsættes efter »§ 23«: »eller § 33 c«.

[Udvidelse af den foreslåede mulighed for kommunal parkeringskontrol til at omfatte kontrol med brug af parkeringsskiver]

   5) I det under nr. 28 foreslåede § 55 a, stk. 4, affattes 3. pkt. således:

»Afgørelser om pålæggelse af afgift kan fuldbyrdes efter reglerne i den grønlandske retsplejelov om tvangsfuldbyrdelse af grønlandske myndigheders afgørelser.«

[Adgang til tvangsfuldbyrdelse af standsnings- og parkeringsafgifter]

Bemærkninger

Til nr. 1

Som det fremgår af punkt 3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger forventer Skatteministeriet at udstede en ny bekendtgørelse om registrering af motorkøretøjer i Grønland, hvorved der indføres registreringspligt for snescootere. Registreringspligt indebærer normalt også pligt til at føre nummerplade. Det har imidlertid vist sig, at det er vanskeligt at montere almindelige nummerplader på snescootere, men at det er muligt at påføre snescootere registreringsmærker, dvs. klæbemærker med registreringsnummeret.

Det forslås derfor, at bemyndigelsesbestemmelsen vedrørende fastsættelse af regler om registrering, herunder nummerplader, udvides til også at omfatte regler om registreringsmærker. Et registreringsmærke vil have samme funktion og betydning som en nummerplade.

Forslaget er godkendt af Grønlands Hjemmestyre.

Til nr. 2

Som en konsekvens af ændringerne til nr. 1 forslås det, at bemyndigelsesbestemmelsen vedrørende fastsættelse af regler om gebyr for registrering og nummerplader udvides til også at omfatte regler om gebyr for registreringsmærker.

Til nr. 3

Efter den foreslåede § 18, stk. 1, må snescootere kun føres af personer, der er fyldt 18 år. Politiet kan dog tillade personer, der er fyldt 16 år, at føre snescooter i forbindelse med udførelse af landbrugsarbejde. Med bestemmelsen udvides denne undtagelsesbestemmelse i overensstemmelse med Grønlands landstyres ønske, således at politiet endvidere kan tillade personer, der er fyldt 16 år, at føre snescooter i forbindelse med erhvervsmæssig fangst.

Til nr. 4

Med bestemmelsen gives der mulighed for, at den kommunale parkeringskontrol i Grønland ligesom i Danmark kan omfatte kontrol med benyttelse af parkeringsskiver.

Til nr. 5

Efter det foreslåede § 55 a, stk. 4, 3. pkt., kan standsnings- og parkeringsafgifter inddrives ved udpantning. Da den grønlandske retsplejelovs regler om tvangsfuldbyrdelse ikke giver adgang til udlæg på grundlag af en i lovgivningen tillagt udpantningsret, foreslås det, at bestemmelsen udgår.

Det foreslås i stedet, at afgørelser om pålæggelse af standsnings- og parkeringsafgifter fuldbyrdes efter reglerne i den grønlandske retsplejelov om tvangsfuldbyrdelse af grønlandske myndigheders afgørelser, jf. kapitel 7, § 1, stk. 1, nr. 1. Dette betyder, at afgørelser herom vil kunne danne grundlag for direkte udlæg, så der ikke først skal opnås dom for kravet.

Bestemmelsen om tvangsfuldbyrdelse i den grønlandske retsplejelovs kapitel 7, § 1, stk. 1, nr. 1, er videreført i § 598, stk. 1, nr. 1, i den nye retsplejelov for Grønland, der blev vedtaget af Folketinget den 8. april 2008 og træder i kraft den 1. januar 2010.  

 

 

 

 

  Henrik Høegh (V) Â  Preben Rudiengaard (V) Â  Britta Schall Holberg (V) nfmd.  Lars Christian Lilleholt (V) Â  Kim Andersen (V) Â  Søren Espersen (DF) Â  Søren Krarup (DF) Â  Kristian Thulesen Dahl (DF) Â  Per Ã˜rum Jørgensen (KF) Â  Mogens Jensen (S) Â  Mogens Lykketoft (S) Â  Julie Rademacher (S) Â  Kristen Touborg (SF) Â  Niels Helveg Petersen (RV) Â  Line Barfod (EL) Â  Lars‑Emil Johansen (SIU) fmd.  Juliane Henningsen (IA) 

Ny Alliance, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

47

 

Ny Alliance (NY)

3

Socialdemokratiet (S)

45

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Dansk Folkeparti (DF)

25

 

Siumut (SIU)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

23

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

17

 

Sambandsflokkurin (SP)

1

Det Radikale Venstre (RV)

  9

 

Uden for folketingsgrupperne (UFG)

2

Enhedslisten (EL)

  4

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 95

Bilagsnr.

Titel

1

Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren

2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

3

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

4

Ændringsforslag fra justitsministeren

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 95

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om en dansksproget udgave af de vigtigste dokumenter fra Landstingets behandling af lovforslaget herunder betænkningen, til justitsministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om at forelægge spørgsmålet om en eventuel udvidelse af undtagelsesbestemmelsen i lovforslagets § 1 nr. 8, således at denne også omfatter fangsterhvervet, for Grønlands landsstyre og efterfølgende meddele udvalget landsstyrets holdning til en eventuel ændring af bestemmelsen, til justitsministeren, og ministerens svar herpå