Vedlagt sendes ændringsforslag til forslag til lov om ændring af færdselsloven for Grønland (Spirituskørsel, alderskrav til førere af snescootere, selepligt mv.) (L 95).

 

Forslaget om ændring af lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, sendes efter aftale med Skatteministeriet, idet denne del af loven hører under Skatteministeriets område.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Anette Arnsted

 


Forslag til lov om ændring af færdselsloven for Grønland

(Spirituskørsel, alderskrav til førere af snescootere, selepligt mv.)

(L 95)

 

Æ n d r i n g s f o r s l a g

 

Af justitsministeren, tiltrådt af….:

 

Til § 1

 

1) Nr. 1 affattes således:

 

”1. § 5 affattes således:

”§ 5. Ethvert motorkøretøj skal være registreret og forsynet med nummerplader, før det tages i brug, jf. dog stk. 2 og 6.

Stk. 2. Skatteministeren kan for visse områder gøre undtagelse fra kravet om registrering.

Stk. 3. Skatteministeren kan bestemme, at andre motordrevne køretøjer end motorkøretøjer skal registreres og forsynes med nummerplader eller registreringsmærker, før de tages i brug, jf. dog stk. 6. Det samme gælder køretøjer, der er bestemt til at trækkes af et motordrevet køretøj.

Stk. 4. Skatteministeren kan bestemme, at motordrevne køretøjer, der anvendes uden for de i § 1 nævnte veje, pladser mv., skal registreres og forsynes med nummerplader eller registreringsmærker, før de tages i brug, jf. dog stk. 6.

Stk. 5. Skatteministeren kan, jf. dog stk. 6, fastsætte regler om:

1) registrering,

2) nummerplader og

3) registreringsmærker.

Stk. 6. Forsvarets køretøjer registreres efter regler, der fastsættes af forsvarsministeren.””

 

[Skatteministeren bemyndiges til at fastsætte regler om registreringsmærker]

 

2) Nr. 2 affattes således:

 

”2. § 7 affattes således:

”§ 7. Skatteministeren kan fastsætte regler om gebyr for registrering, nummerplader og registreringsmærker.

Stk. 2. Transportministeren kan fastsætte regler om gebyr for syn af køretøjer.””

 

[Skatteministeren bemyndiges til at fastsætte regler om gebyr for registreringsmærker]

 

3) I det under nr. 8 foreslåede § 18, stk. 1, indsættes efter ”landbrugsarbejde”: ”eller erhvervsmæssig fangst”.

 

[Udvidelse af undtagelsesbestemmelsen vedrørende alderskravet for kørsel på snescootere til at omfatte erhvervsmæssig fangst]

 

4) I det under nr. 28 foreslåede § 55 a, stk. 1, nr. 6, indsættes efter ”§ 23”: ”eller § 33 c”.

 

[Udvidelse af den foreslåede mulighed for kommunal parkeringskontrol til at omfatte kontrol med brug af parkeringsskiver]

 

5) I det under nr. 28 foreslåede § 55 a, stk. 4, udgår 3. pkt., og i stedet indsættes: ”Afgørelser om pålæggelse af afgift kan fuldbyrdes efter reglerne i den grønlandske retsplejelov om tvangsfuldbyrdelse af grønlandske myndigheders afgørelser.”

 

[Adgang til tvangsfuldbyrdelse af standsnings- og parkeringsafgifter]

 

B e m æ r k n i n g e r

 

Til nr. 1

 

Som det fremgår af punkt 3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger forventer Skatteministeriet at udstede en ny bekendtgørelse om registrering af motorkøretøjer i Grønland, hvorved der indføres registreringspligt for snescootere. Registreringspligt indebærer normalt også pligt til at føre nummerplade. Det har imidlertid vist sig, at det er vanskeligt at montere almindelige nummerplader på snescootere, men at det er muligt at påføre snescootere registreringsmærker, dvs. klæbemærker med registreringsnummeret.

Det forslås derfor, at bemyndigelsesbestemmelsen vedrørende fastsættelse af regler om registrering, herunder nummerplader, udvides til også at omfatte regler om registreringsmærker. Et registreringsmærke vil have samme funktion og betydning som en nummerplade.

 

Forslaget er godkendt af Grønlands Hjemmestyre.


Til nr. 2

 

Som en konsekvens af ændringerne til nr. 1 forslås det, at bemyndigelsesbestemmelsen vedrørende fastsættelse af regler om gebyr for registrering og nummerplader udvides til også at omfatte regler om gebyr for registreringsmærker.

Til nr. 3

Efter den foreslåede § 18, stk. 1, må snescootere kun føres af personer, der er fyldt 18 år. Politiet kan dog tillade personer, der er fyldt 16 år, at føre snescooter i forbindelse med udførelse af landbrugsarbejde. Med bestemmelsen udvides denne undtagelsesbestemmelse i overensstemmelse med Grønlands Landstyres ønske, således at politiet endvidere kan tillade personer, der er fyldt 16 år, at føre snescooter i forbindelse med erhvervsmæssig fangst.

Til nr. 4

 

Med bestemmelsen gives der mulighed for, at den kommunale parkeringskontrol i Grønland ligesom i Danmark kan omfatte kontrol med benyttelse af parkeringsskiver.

 

Til nr. 5

 

Efter det foreslåede § 55 a, stk. 4, 3. pkt., kan standsnings- og parkeringsafgifter inddrives ved udpantning. Da den grønlandske retsplejelovs regler om tvangsfuldbyrdelse ikke giver adgang til udlæg på grundlag af en i lovgivningen tillagt udpantningsret, foreslås det, at bestemmelsen udgår.

 

Det foreslås i stedet, at afgørelser om pålæggelse af standsnings- og parkeringsafgifter fuldbyrdes efter reglerne i den grønlandske retsplejelov om tvangsfuldbyrdelse af grønlandske myndigheders afgørelser, jf. kapitel 7, § 1, stk. 1, nr. 1. Dette betyder, at afgørelser herom vil kunne danne grundlag for direkte udlæg, så der ikke først skal opnås dom for kravet.

 

Bestemmelsen om tvangsfuldbyrdelse i den grønlandske retsplejelovs kapitel 7, § 1, stk. 1, nr. 1, er videreført i § 598, stk. 1, nr. 1, i den nye retsplejelov for Grønland, der blev vedtaget af Folketinget den 8. april 2008 og træder i kraft den 1. januar 2010. Â