NOTAT

 

 

6. februar 2008

 

Kommenteret høringsnotat om udkast til forslag om Lov om ændring af lov om børneattester (Ophævelse af revisionsbestemmelsen)

 

Kulturministeriet sendte den 15. januar 2008 et udkast om forslag til lov om ændring af lov om børneattester (Ophævelse af revisionsbestemmelsen) i høring med frist den 5. februar 2008.

 

I høringsperioden har 50 afgivet høringssvar, se bilag 1.

 

I det følgende redegøres for hovedsynspunkterne i de modtagne høringssvar.

 

1. Generelle bemærkninger

 

Børnesagens Fællesråd, Danmarks Idræts-Forbund, DIF og Danske Gymnastik- & Idrætsforeninger, DGI, Landsorganisationen af kvindekrisecentre, Danmarks kordegneforening, Danmarks Provsteforening og Børnearådet er grundlæggende tilfredse med loven og tilslutter sig den foreslåede lovændring

 

Socialpædagogernes Landsforbund bemærker, at indhentelse af børneattester bidrager til en nødvendig og vigtig beskyttelse af børn og unge. Herunder tror forbundet på, at børneattester har en vis forebyggende funktion, idet personer, der har været involveret i sager om seksuelt misbrug af børn, afholder sig fra at søge stillinger, hvortil der kræves børneattest.

 

Socialpædagogernes Landsforbund kan derfor tilslutte sig en vedtagelse af lovforslaget.

 

Center for Frivilligt Socialt Arbejde finder det glædeligt, at lov om børneattester overordnet set virker efter sin hensigt.

 

Red Barnet er enig i, at loven har haft en positiv effekt i forhold til at forebygge eller forhindre at allerede dømte sexkriminelle får mulighed for beskæftigelse, der indebærer direkte kontakt med børn under 15 år.  Red Barnet understreger dog samtidig, at regeringen fortsat har iværksat for få initiativer, der sætter fokus på at identificere ikke dømte personer, som i deres beskæftigelse har en grænseoverskridende eller seksuelt krænkende adfærd over for børn.

 

 

2. Præcisering af personkredsen

 

Folkeligt Oplysnings Forbund, FOF, finder at det vil være hensigtsmæssigt i lovteksten at præcisere at kravet om indhentning af børneattester ikke gælder, hvor kontakten alene sker mens børnene er ledsaget af f.eks. deres forældre. FOF forslår at det formuleres som i bemærkningerne til lov om børneattester: ”Tilfælde hvor kontakten med børn alene sker, mens børnene er ledsaget af deres forældre, lærere, pædagoger eller lignende, omfattes ikke.”

 

Dansk Ungdoms Fællesråd, DUF, finder, at der er en række problemer vedrørende de bekendtgørelser, som knytter sig til lovens nærmere udmøntning. Dette navnlig i forhold til afgrænsningen af, hvilke foreninger og personer, der er omfattet af lovens virke.

 

Det Centrale Handicapråd, Red Barnet og Børnerådet anbefaler, at det gøres tydeligt enten i loven eller i den tilhørende bekendtgørelse, at den form for ansættelser, hvor en chauffør får direkte kontakt med børn under 15 år, er omfattet af kravet om indhentelse af børneattester, uanset om chaufføren er ansat af en privat vognmand eller af en privat myndighed.

 

                   Kulturministeriets kommentar:

Kulturministeriet finder det uhensigtsmæssigt at foretage personafgrænsningen i lovteksten. Personafgrænsningen foretages i de tilhørende bekendtgørelser, som udarbejdes af de enkelte ministerier. Det skyldes hensynet til at gøre personafgrænsningen så præcis som mulig, således at der ikke opstår tvivlsspørgsmål.

 

Børne- og Ungdomsorganisationerne Samråd finder det dybt problematisk, at den gældende praksis begrænser de enkelte organisationers mulighed for at udvide lovens mindstekrav til en kontrol af alle voksne med direkte kontakt med børn under 15 år.

Ligeledes finder organisationen fortsat, at rækkevidden af loven bør udvides, således at også allerede ansatte bliver inkluderet.

 

Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde finder det betænkeligt, at man kan unddrage sig lovens formål ved at melde sig ud af de foreninger, der er omfattet af loven. Rådet anerkender, at foreninger, der ikke er omfattet af loven, kan indhente børneattester på frivilligt grundlag, men Rådet finder det i denne sammenhæng problematisk, at der findes tilfælde, hvor Rigspolitiet har afvist dette.

 

                   Kulturministeriets kommentar:

Kulturministeriet finder ikke det er muligt at lave en klar definition af den personkreds, der er omfattet af loven, uden at der vil være nogle, der ikke er omfattet. Langt de fleste foreninger og klubber, der har med børn at gøre, er imidlertid omfattet af den obligatoriske ordning. Desuden er det sådan, at de foreninger, der ikke er omfattet kan indhente børneattester på et frivilligt grundlag. Det afgørende princip bag personafgrænsningen er, at der ikke kan rejses tvivl om afgrænsningen af, hvem der omfattes, og hvem der ikke omfattes.

 

Kulturministeriet finder, som anført i lovovervågningsredegørelsen ikke anledning til at udvide reglerne til allerede ansatte. Det er derudover naturligvis en mulighed at indhente børneattester på frivilligt grundlag.

 

Kommunernes Landsforening, KL og Børnerådet henviser til, at der tidligere har været udtrykt ønske om at lovens område blev udvidet således at det bliver muligt at indhente børneattester på dagplejeres ægtefæller/samlevere.

 

Børnerådet finder det nødvendigt, at der sker en ændring af Kriminalbekendtgørelsen, således at det bliver muligt at indhente børneattester på unge handicappede over 15 år.

 

                   Kulturministeriets kommentarer:

Det kræver en ændring af Kriminalbekendtgørelsens § 36 for at der kan indhentes børneattest på dagplejeres ægtefæller/samlevere, samt unge handicappede over 15 år.

Justitsministeriet har oplyst, at ministeriet i 1. halvår 2008 forventer at gennemføre en revision af kriminalregisterbekendtgørelsen. De spørgsmål om eventuelle ændringer i bekendtgørelsen, som er rejst i forbindelse med ændringen af lov om børneattester samt i lovevalueringsredegørelsen, vil indgå i overvejelserne i forbindelse med denne revision.

 

3. Fortsat opfølgning på lovens virkning

 

Ungdomsringen finder, at det er vigtigt, at der finder en kontinuerlig evaluering sted, hvorfor de anbefaler ikke at ophæve revisionsklausulen.

Såfremt ophævelsen fastholdes, opfordrer Ungdomsringen til, at ministeriet på anden vis sikrer en kontinuerlig opfølgning på konsekvenser og virkning.

 

DUF, ønsker at revisionsklausulen bevares. Loven om børneattester repræsenterer en stor indgriben i det frivillige foreningsliv på børne- og ungdomsområdets virke både administrativt og identitetsmæssigt. Ved at fjerne revisionsklausulen mister vi sikkerhed for, at loven kontinuerligt evalueres i forhold til sit formål og sin indvirkning. I en tid hvor det frivillige børne- og ungdomsforeningsliv er under stadig udvikling, er dette problematisk.

 

Børne- og Ungdomsorganisationerne Samråd erfarer, at loven på trods af de gode intentioner ikke fungerer optimalt. Man kan derfor ikke støtte en ophævelse af revisionsklausulen i lovens § 5, stk. 2, men anbefaler, at denne erstattes af en ny paragraf, der sikrer en tilbagevendende evaluering af loven.

 

                   Kulturministeriets kommentar:

Det fremgår af revisionsbestemmelsen, at loven skal revideres i folketingsåret 07-08. Denne revision har Kulturministeriet foretaget, hvorfor der ikke er grundlag for at have bestemmelsen stående længere. Det er ikke nødvendigt fremover at have en evalueringsklausul for fortsat at evaluere loven.

 

4. Administrative problemer i små foreninger

 

Center for Frivilligt Socialt Arbejde peger sammenfattende på, at der kan være problemer i de mindre frivillige organisationer med hensyn til håndteringen af loven, idet de kan have svært ved at skaffe de nødvendige frivillige ressourcer og udvikle egnede politikker og procedurer til arbejdet med børneattester.

 

Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde bemærker, at lovinitiativer som dette bør følges op af, at foreningslivet får støtte til at udvikle procedurer og politikker for indhentning af børneattester, da ikke alle foreninger båret af frivillig arbejdskraft har ressourcer til at etablere disse procedurer.

 

                   Kulturministeriets kommentar:

Der er udarbejdet vejledninger om indhentning af børneattester, som kan hjælpe med at udarbejde retningslinjer for håndteringen af børneattester. Hvorledes organisationerne vælger at organisere arbejdet omkring børneattester er op til dem selv. Det kan være hensigtsmæssigt at centralisere det hos hovedorganisationen i de tilfælde, hvor organisationen er lille.

 

 

5. Rigspolitiets sagsbehandlingstider

 

Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde bemærker, at sagsbehandlingstiderne hos Rigspolitiet rent praktisk skaber problemer for foreningslivet, da man bl.a. er ude for, at børneattesterne på frivillige til en sommerlejr først foreligger ganske få dage inden lejrens afholdelse. Dette gør rekrutteringen af frivillige problematisk. Der synes derfor behov for at se på Rigspolitiets ressourcer i forbindelse med arbejdet med børneattester.

 

                                                  

 

                  

 

 

 


Bilag 1

Skrevet med fed: kommentarer

Andre: ingen kommentarer

 

Høringssvar vedrørende ændring af lov om børneattester

(Ophævelse af revisionsbestemmelsen)

 

  1. Det Kongelige Teater 16. januar 2008
  2. Det Kongelige Bibliotek 17. januar 2008
  3. Kulturarvsstyrelsen17. januar 2008
  4. Kirkeministeriet 17. januar 2008
  5. Folkeligt Oplysnings Forbund, FOF 18. januar 2008
  6. Dansk Firmaidrætsforbund 18. januar 2008
  7. DA 18. januar 2008
  8. Ankestyrelsen 22. januar 2009
  9. Advokatsamfundet 22. januar 2008
  10. Danmarks Biblioteksforening 22. januar 2008
  11. Undervisningsministeriet 22. januar 2008
  12. AOF 22. januar 2008
  13. Center for Små Handicapgrupper, CSH, 23. januar 2008
  14. Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, KTO 24. januar 2008
  15. De 10 stifter 25. januar 2008
  16. Institut for Menneskerettigheder 25. januar 2008
  17. Danske Teatres Fællesorganisation 28. januar 2008
  18. Danske Regioner 28. januar 2008
  19. Kunststyrelsen 28. januar 2008
  20. Rigsadvokaten 28. januar 2008
  21. Red Barnet 29. januar 2008
  22. Danmarks provsteforening 31. januar 2008
  23. Danmarks kordegneforening 1. februar 2008
  24. Datatilsynet 1. februar 2008
  25. Dansk Ungdoms Fællesråd, DUF 1. februar 2008
  26. Ungdomsringen 4. februar 2008
  27. Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd 4. februar 2008
  28. Frie Grundskolers Fællesråd 5. februar 2008
  29. Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, FTF 4. februar 2008
  30. Økonomi- og Erhvervsministeriet 4. februar 2008
  31. Rådet for de grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, REU 4. februar 2008
  32. Rigspolitiet 4. februar 2008
  33. Landsorganisationen af kvindekrisecentre 4. februar 2008
  34. Børne- og Kulturchefforeningen 4. februar 2008
  35. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse 4. februar 2008
  36. Domstolsstyrelsen 5. februar 2008
  37. Danmarks Idræts-Forbund, DIF og Danske Gymnastik- & Idrætsforeninger, DGI 5. februar 2008
  38. Børnesagens Fællesråd 5. februar 2008
  39. RÃ¥det for Frivilligt Socialt Arbejde 5. februar 2008
  40. Center For Frivilligt Socialt Arbejde 5. februar 2008
  41. Amatørernes Kunst og Kultur Samråd 5. februar 2008
  42. Lægeforeningen 5. februar 2008
  43. Socialpædagogernes Landsforbund 5. februar 2008
  44. Kommunernes Landsforening KL 5. februar 2008
  45. Landsforeningen af Menighedsråd 5. februar 2008
  46. Kulturelle Samråd i Danmark 5. februar 2008
  47. Det centrale Handicapråd 5. februar 2008
  48. FOLA Forældrenes Landsforening 6. februar 2008
  49. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse 6. februar 2008
  50. Børnerådet 6. februar 2008