Høringsresumé vedrørende

Forslag til lov om ændring af stx-loven

(Forenkling af almen studieforberedelse og styrkelse af fremmedsprog, matematik og naturvidenskab)

 

Almen studieforberedelse

Der er gennemgående stor tilfredshed med forslaget herom.

Generel tilfredshed/tilfredshed med den administrative forenkling:

Danmarks Vejlederforening, FTF (Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd), GL (Gymnasieskolernes Lærerforening), MVU-Rådet, Private Gymnasier og Studenterkurser samt Rådet for de Gymnasiale Uddannelser

Tilfredshed med den større fleksibilitet:

 DGS (Danske Gymnasieelevers Sammenslutning)

Tilfredshed med det mindre timetal:

DGS mener, at almen studieforberedelse med det nedjusterede timetal nærmer sig et fornuftigt niveau. I modsætning hertil udtrykker GL fortsat ønske om, at almen studieforberedelse skal have et timetal på ca. 200 timer, svarende til et fag på B-niveau, hvilket er den eneste indvending, der er fremkommet i høringssvarene. GL’s ønske GL’s ønske blev drøftet i rapporten om administrative lettelser (den såkaldte Monstergruppes første rapport), men Rektorforeningen ønskede ikke at tage stilling, før evalueringen af almen studieforberedelse forelå, og GL’s ønske er heller ikke en del af forliget.

 

Positivt at de tværfaglige forløb ikke længere skal bidrage til almen studieforberedelse: DI (Dansk Industri)

 

Bemærkning: I betragtning af at der gennemgående er stor tilfredshed med forslaget om almen studieforberedelse, og at GL’s forslag om et lavere timetal tidligere er blevet drøftet uden, at der er opnået enighed derom, er der ikke grund til at fremsætte ændringsforslag.

 

Styrkelse af fremmedsprog, matematik og naturvidenskab

Fremmedsprog og naturvidenskab:

DI ønsker at gymnasiereformen følges tæt for at tilgodese både fremmedsprog og naturvidenskab. DI er positivt indstillet for udvidelsen af kredsen af fire fremmedsprog, der kan medføre fritagelse for kravet om løft af mindst et naturvidenskabeligt fag til B-niveau, men kredsen må af hensyn til naturvidenskab ikke udvides yderligere.

Danske Universiteter hilser styrkelsen af både fremmedsprog og naturvidenskab velkommen, fordi gymnasiereformen ikke som tilsigtet har styrket naturvidenskab og da slet ikke fremmedsprog.

Særligt om fremmedsprog:

DGS finder, at der er tale om et tiltrængt løft. Private Gymnasier og Studenterkurser finder det besynderligt, at begyndersprog på A-niveau ikke er med blandt de fag, som eleverne skal have mindst et af på A-niveau.

Særligt om naturvidenskab:

DGS advarer mod naturvidenskabeligt overkill, FTF finder ikke grundlag for styrkelse af naturvidenskab, og Rådet for de Gymnasiale Uddannelser er ikke umiddelbart overbevist om behovet for en sådan styrkelse.

Som de eneste tilkendegiver DI, at naturvidenskab (især fysik) ikke er styrket tilstrækkeligt. DI er desuden ikke enig i den i lovbemærkningerne anførte antagelse om, at studieretningen matematik A og fysik og kemi på mindst B-niveau, som alle stx- og htx- institutioner skal udbyde vil betyde mindre behov for gymnasial supplering, og ønsker sit synspunkt anført i bemærkningerne.  

 

Bemærkning: Der er primært tale om generelle synspunkter end konkrete ønsker til ændringsforslag, der kunne give anledning til ændringsforslag, bortset den fremførte undren over, at begyndersprog på A-niveau ikke er nævnt. For så vidt angår dette er der udtrykkeligt i forliget taget stilling til, hvilke fag der skal medtages, og det indstilles, at der ikke ændres heri.

Det er efter drøftelse blandt forligskredsen besluttet, at DI’s ønske om at få sit synspunkt anført i bemærkningerne, ikke imødekommes.

 

Samfundsfag (og musik)

Samfundsfag burde være blandt de fag, som eleverne skal have på A-niveau:

 DGS og GL

Bindingen mellem samfundsfag A som valgfag og matematik B:

DGS, FTF, GL og Rådet for de Gymnasiale Uddannelser er imod, blandt fordi bindingen kun er relevant for lange, videregående uddannelser, og fordi der ikke stilles krav om matematik B på alle de mellemlange og korte videregående uddannelser, som elever med samfundsfag kan vælge at læse. Det anføres desuden, at de mange fagbindinger er for centralt fastsatte.

DI og Private Gymnasier og Studenterkurser samt Danske Universiteter er for bindingen.

Musik burde være blandt de fag, som eleverne skal have på A-niveau:

GL

 

Bemærkning: Der er ikke grund til at ændre i forslaget, som er i overensstemmelse med det politiske forlig, hvor der udtrykkeligt er taget stilling til hvilke fag, der skal med, og til bindingen.  

 

Kravet om at mindst et af en række fag skal indgå på A-niveau

DI er positiv over for forslaget, mens FTF og GL finder, at det medfører risiko for få og standardiserede studieretninger, og Rådet for de Gymnasiale Uddannelser peger på, at 96 procent af eleverne i forvejen opfylder kravet. Private Gymnasier og Studenterkurser finder det besynderligt, at begyndersprog på A-niveau ikke er med blandt de denne række af fag.

 

Bemærkning: Som anført af Rådet for de Gymnasiale Uddannelser opfylder 96 procent af eleverne i forvejen kravet; risikoen for få og standardiserede studieretninger synes følgelig ikke meget stor, og det indstilles, at synspunktet ikke giver anledning til ændringsforslag.

For så vidt angår begyndersprogene henvises til indstillingen om fremmedsprog (og naturvidenskab) ovenfor.

 

Undren over at forslaget synes at tone studentereksamen mere i retning af de lange videregående end de mellemlange og korte videregående uddannelser

Dette synspunkt udtrykkes af FTF, GL, Lærerstuderendes Landskreds og Rådet for de Gymnasiale Uddannelser. Som begrundelser henvises til bindingen mellem samfundsfag og matematik, til kravet om at mindst et af en række fag skal indgå på A-niveau og til eventuelle konsekvenser for adgangen til læreruddannelsen.

Omvendt finder MVU-Rådet det vigtigt, at stx-uddannelsen sikrer adgang til både de lange, de mellemlange og de korte videregående uddannelser uden forudgående supplering inden studiestart, og rådet finder det derfor vigtigt, at forslaget sikrer dette for alle typer af videregående uddannelser.

 

Bemærkning: Der henvises til indstillingerne om bindingen, kravet om A-fag og eventuelle konsekvenser for læreruddannelsen.


Forslagets mulige betydning for ansøgere til læreruddannelsen

LL og Professionshøjskolernes Rektorkollegium anfører, at forslaget på grund af de nyligt indførte krav om gymnasiale niveauer som adgangskrav til læreruddannelsens linjefag kan få stor betydning for ansøgere til læreruddannelsen og ønsker derfor undersøgelse af forslagets konsekvenser for denne.

 

Bemærkning: Forslaget berører ikke de omhandlede fags indhold og dermed ikke deres niveauer. Der er derfor ikke anledning til at iværksætte den ønskede undersøgelse.

 

Gymnasieskolernes Rektorforening har taget til efterretning, at forligspartierne har fulgt Følgegruppens anbefalinger med henblik på styrkelse af fremmedsprog, matematik og naturvidenskab og har ikke fremsat nærmere kommentarer.

 

Uden for lovforslaget:

Matematik skal være blandt de fag, der skal hæves til B-niveau

Efter de gældende regler skal mindst et af fagene biologi, fysik, kemi og naturgeografi løftes til B-niveau. Foreningen af studenterkursusrektorer samt Private Gymnasier og Studenterkurser foreslår, at denne kreds af fag udvides med matematik af hensyn til sprogligt orienterede elevers adgang til videregående (humanistiske) uddannelser, der må forventes fremover at stille krav om matematik. [Det er i dag kun oplevelsesteknologi, der under humaniora stiller krav om matematik B.] Private Gymnasier og Studenterkurser ønsker, at kravet om matematik B skal også skal gælde for elever med tre fremmedsprog og ikke kun fire.

Den af undervisningsministeren nedsatte følgegruppe vil i forvejen drøfte matematik B.

 

Bemærkning: Det foreslås at afvente følgegruppens udspil, før der tages politisk stilling til dette forslag.

 

Sikring af et naturvidenskabeligt fag på C-niveau skal fastholdes

DI påpeger dette som led i sin argumentation om behovet for at styrke naturvidenskab. Der er ingen planer om at ændre stx-lovens krav om, at mindst to af fagene biologi, kemi og naturgeografi skal indgå i alle studieretninger.

 

Bemærkning: DI’s ønske giver ikke anledning til ændringsforslag.

 

 

Konklusion:

Der er ikke grundlag for at foretage ændringer i det foreliggende lovforslag.