Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 22. april 2008

Betænkning

over

 Forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte
(SU-loven)
(Ændring af reglerne om tilbagebetaling af for meget modtaget SU)

[af undervisningsministeren (Bertel Haarder)]

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 20. februar 2008 og var til 1. behandling den 26. februar 2008. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høring

Den 21. februar 2008 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.

2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.

Socialdemokraternes medlemmer af udvalget støtter lovforslaget, som sikrer, at uddannelsessøgende ikke bliver ramt af tilbagebetalingskrav af for meget udbetalt SU, udelukkende fordi de har tjent for meget i den periode, hvor de ikke har været studerende. Takket være det nye eIndkomstregister kan der nu skelnes mellem måneder under uddannelse og måneder uden for uddannelse. Socialdemokraterne noterer med tilfredshed, at det nu er teknisk muligt at løse dette problem, og støtter forslaget.

Som anført ved 1. behandlingen havde Socialdemokraterne gerne set, at man havde anvendt den nye beregningsmetode konsekvent, således at loftet over indtjening i perioden under uddannelse blev håndhævet. Socialdemokraterne har dog under udvalgsbehandlingen konstateret, at der kan være visse administrative problemer ved dette, hvorfor vi ikke stiller ændringsforslag herom.

Socialdemokraterne ser dog gerne, at dette spørgsmål indgår i kommende SU-forhandlinger om tiltrængte forbedringer på SU-området. F.eks. ønsker Socialdemokraterne at hæve tillægget til samboende studerende med børn. Et løft til denne gruppe vil give bedre levevilkår under studiet, mindske gældsætningen og have positive effekter på studiegennemførelsen for studerende med børn. Samtidig ønsker Socialdemokraterne at se på barselordningen for studerende samt mere fleksible lånemuligheder. Således er der god grund til at fortsætte forhandlingerne i SU-forligskredsen.

Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at Dansk Folkeparti i lang tid har efterlyst og ønsket disse forbedringer på SU-området. Det er glædeligt, at det nu er lykkedes. Dansk Folkeparti støtter lovforslaget og ser frem til flere positive initiativer i fremtiden.

Formålet med lovforslaget er at undgå, at uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en uddannelse, mødes med et krav om tilbagebetaling af for meget modtaget uddannelsesstøtte, alene på grund af for høj indkomst i månederne uden for uddannelse. Lovforslaget medfører, at der etableres en alternativ beregning af, hvor meget man må tjene i et støtteår uden at blive mødt med et krav om tilbagebetaling af SU, som tilgodeser uddannelsessøgende, der har en høj indkomst før eller efter en uddannelsesperiode.

Dansk Folkeparti vil gerne understrege, at der er behov for nye forbedringer i den kommende tid. Dansk Folkeparti ønsker eksempelvis at hæve grænsen for, hvor meget den studerende må tjene ved siden af sit studium. Dette lovforslag er et skridt i den rigtige retning.

Socialistisk Folkeparti støtter lovforslaget, der skal forhindre et tilbagevirkende SU-smæk til de studerende, der bliver færdige med et studium eller starter pÃ¥ et studium midt i et kalenderÃ¥r og derfor skal betale SU tilbage. SF har længe fundet det underligt, at unge skal straffes, fordi de efter studiet hurtigt finder sig et godt job, eller fordi de vælger at vende tilbage til skolebænken. SF finder det positivt, at man nu tager fat i nogle af de problemer med SU’en, der forholdsvis let kan løses. Men SF hÃ¥ber, at man sÃ¥ ogsÃ¥ vil være med til at se pÃ¥ nogle af de andre problemer, der er i SU-systemet. Som eksempel kan nævnes studerende par med børn eller handicappede studerende, der har brug for et økonomisk løft for at fÃ¥ hverdagen til at hænge sammen. SF’s medlemmer af udvalget vil gerne understrege, at det er vigtigt for SF, at de øgede administrationsudgifter som følge af dette lovforslag finansieres eksternt, og at pengene ikke kommer til at gÃ¥ fra de studerendes uddannelsesstøtte.

Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

  Sophie Løhde (V) Â  Britta Schall Holberg (V) Â  Rikke Hvilshøj (V) Â  Anne‑Mette Winther Christiansen (V) Â  Troels Christensen (V) Â  Martin Henriksen (DF) nfmd.  Marlene Harpsøe (DF) Â  Charlotte Dyremose (KF) fmd.  Malou Aamund (V) Â  Christine Antorini (S) Â  Carsten Hansen (S) Â  Kim Mortensen (S) Â  Julie Rademacher (S) Â  Pernille Vigsø Bagge (SF) Â  Nanna Westerby (SF) Â  Marianne Jelved (RV) Â  Johanne Schmidt‑Nielsen (EL) 

Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

47

 

Ny Alliance (NY)

3

Socialdemokratiet (S)

45

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Dansk Folkeparti (DF)

25

 

Siumut (SIU)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

23

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

17

 

Sambandsflokkurin (SP)

1

Det Radikale Venstre (RV)

  9

 

Uden for folketingsgrupperne

2

Enhedslisten (EL)

  4

 

(UFG)

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 74

Bilagsnr.

Titel

1

Høringsnotat og høringssvar, fra undervisningsministeren

2

(Bilag tilbagetaget – fejloprettet)

3

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

4

Endelig tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

5

1. udkast til betænkning