Betænkning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 0. marts 2008

4. udkast
(Ændringer i betænkningsbidrag fra S, SF og tilføjelse af RV og EL i dette betænkningsbidrag)

Betænkning

over

Forslag til Økologilov

[af fødevareministeren (Eva Kjer Hansen)]

 

1. Ændringsforslag

Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 7. februar 2008 og var til 1. behandling den 19. februar 2008. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og fødevareministeren sendte den 9. januar 2008 dette udkast til udvalget, jf. FLF alm. del - bilag 54. Den 7. februar 2008 sendte fødevareministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 11 spørgsmål til fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

<> 

Et mindretal i udvalget (S, SF, RV og EL) anfører, at økologisk fødevareproduktion er et innovativt væksterhverv og samtidig er en produktionsform, der bidrager til en mangfoldighed af samfundsbehov, eksempelvis til,

–     beskyttelse af grundvand og drikkevand fra udvaskning af pesticider og næringsstoffer,

–     biodiversitet og naturkvalitet,

–     effektivt ressourceforbrug,

–     dyrevelfærd, og

–     kvalitets- og teknologiudvikling og værditilvækst i fødevareproduktionen.

Økologerne har vist en vej til at fÃ¥ ren teknologi udviklet i Danmark og har samtidig vist en farbar vej til grøn vækst og produktion af kvalitetsfødevarer. Lovforslaget skaber nogle gode rammer for den fortsatte vækst i økologi, men undergraver pÃ¥ andre punkter forudsætningerne for, at økologi fortsat kan holdes pÃ¥ sporet og videreudvikles med høj forbrugertillid.

...tallet vil gerne imødekomme den økologiske sektors ønsker om at medtage yderligere udfordringer og formÃ¥l i formÃ¥lsparagraffen og om at sikre en sammensætning af ministerens rÃ¥dgivende organ, Det Økologiske FødevarerÃ¥d, der er afbalanceret mellem økologiske og mere generelle interesser. Det er afgørende, at regler for økologisk fødevareproduktion ikke udvandes i bestræbelserne pÃ¥ at øge produktionen. Troværdigheden i den økologiske produktion er helt central for forbrugernes tillid og dermed for en markedsdrevet vækst i økologien. 

..tallet har derfor med ændringsforslaget om at medtage et godt arbejdsmiljø i formålparagraffen og med ændringerne til bemærkningerne om, at økologi kan indgå som miljøpolitisk redskab, imødekommet den økologiske sektors ønske om yderligere udfordringer.

Den høje forbrugertillid til den økologiske produktion i dag har udgangspunkt i en stærk statslig kontrol, men også i de økologiske producenters principgrundlag og praksis om miljømæssig bæredygtighed, om at understøtte dyrenes naturlige behov og om aktivt at fravælge kemiske stoffer i landbruget og fødevareforarbejdningen. Det er de økologiske producenter, der har etableret dette principprogram, frivilligt underkastet sig stramme regler og holdt fast i en praksis, der vækker tillid hos forbrugerne. Det er dette engagement og denne troværdighed, der er grundlaget for såvel økologiens nuværende succes som for de fremtidige muligheder. Derfor skal det organ, som rådgiver ministeren i sager vedrørende økologisk fødevareproduktion, have et aktivt engagement og en stærk repræsentation fra de økologiske producenter og primære interesser. Det er vigtigt, at Det Økologiske Fødevareråd er sammensat på en måde, der fremmer de ovennævnte områder. Derfor stiller mindretallet to ændringsforslag, der giver Det Økologiske Fødevareråd en hensigtsmæssig sammensætning, således at rådet kan medvirke til at opfylde de krav og forventninger, mindretallet med rette kan have til rådet.

... tallet vurderer, at lovforslagets ændring i sammensætningen af Det Økologiske FødevarerÃ¥d er skadelig for rÃ¥dets handlekraft og mÃ¥lrettede arbejde med den økologiske sektors udvikling. Lovforslaget svækker repræsentationen af de økologiske producenter og tilføjer samtidig flere generelle interesser, som kun har økologi som et mindre fokusomrÃ¥de. Argumentationen for disse ændringer mangler.

Landdistrikternes Fællesråd er et råd, som er en samling af bl.a. flere landbrugsinteresser, der i forvejen er repræsenteret i rådet....tallet ønsker imidlertid, at de økologiske interesser og de økologiske erhvervsinteresser fastholdes i Det Økologiske Fødevareråd. Derfor stiller ..tallet ændringsforlag om, at Landdistrikternes Fællesråd udgår af Det Økologiske Fødevareråd.

Detailhandelen er i forvejen repræsenteret i Det Økologiske Fødevareråd, idet detailhandelen er den mest relevante del af Dansk Erhverv. Dansk Erhverv har endvidere ikke vist et stort engagement i fremme af økologisk fødevareproduktion. Da ...tallet som nævnt ønsker, at de økologiske interesser og de økologiske erhvervsinteresser fastholdes i Det Økologiske Fødevareråd, stiller ...tallet ligeledes ændringsforlag om, at Dansk Erhverv udgår af Det Økologiske Fødevareråd.

Dansk Akvakultur vil have en begrænset rolle i forhold til meget af rådets arbejde, men økologisk fiskeproduktion er et vækstområde, og derfor foreslår ..tallet, at ministeren udpeger Dansk Akvakultur som særlig sagkyndig i alle sager vedrørende økologisk akvakultur.

Udvikling af økologisk landbrug, forarbejdning og afsætning fremmes ved en bred repræsentation og samspil mellem de økologiske aktører, forbrugere, arbejdstagere og miljøinteresser samt generelle interesser fra fødevareerhvervet og detailhandelen. Rådets nuværende sammensætning tillader og sikrer denne balance – hvor lovforslaget tipper balancen for langt i retning af mere generelle interesser og generelle erhvervsinteresser. Med de stillede ændringsforslag rettes der op på denne problemstilling. ...kan derfor støtte lovforslaget med de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (Dansk Folkeparti) mener, at Danmarks førerposition inden for økologisk salg har udgangspunkt i en stærk forbrugertillid til de økologiske fødevarer og de regler og den kontrol, der ligger bag den økologiske produktion. Det er afgørende at værne om denne forbrugertillid, hvis den økologiske sektor skal fortsætte sin vækst og levere yderligere fordele for miljøet og dyrevelfærden i Danmark. Derfor er lovforslagets understregning af vigtigheden af hensynet til økologiens troværdighed, og det økologiske forsigtighedsprincip, hvad angår godkendelse af midler og praksis i økologisk produktion, en meget positiv tilføjelse til loven.

Dansk Folkeparti finder det vigtigt at sikre økologiens troværdighed, og ved sammensætningen af Det Økologiske Fødevareråd, der rådgiver ministeren i alle økologisager, skal det sikres, at økologi både udvikles og holdes på sporet. I næsten 20 år har Det Økologiske Fødevareråd været et vigtigt rådgivende organ for Fødevareministeriet. Rådets medlemskreds er, efter ønske fra bl.a. de økologiske foreninger, gradvist blevet udvidet, således at nye interesser medtages. Rådet har i dag en bred repræsentation fra Fødevareministeriet, Miljøministeriet, detailhandelen, landbruget og fødevareerhverv, forbrugere, arbejdstagere og generelle erhvervsinteresser. En tredjedel af repræsentanterne i rådet kommer fra økologiske foreninger.

Dansk Folkeparti mener, at de økologiske interessers indflydelse er svækket i lovforslaget i og med, at det øvrige landbrug og erhverv er repræsenteret særskilt af flere og flere organisationer og paraplyorganisationer. Det er ikke godt for rådets handlekraft og heller ikke for en målrettet udvikling af økologien i Danmark.

Dansk Folkeparti ønsker, at Økologisk Landsforening får lov til at fastholde sine 3 repræsentanter, der bredt dækker de interesser, der er samlet i foreningen, og kan derfor støtte det ændringsforslag, der er stillet herom.

Dansk Folkeparti synes, at de økologiske producenter skal gå foran på arbejdsmiljøområdet. Dansk Folkeparti ønsker derfor, at arbejdsmiljø tænkes med, når ministeriet igangsætter eller medfinansierer forsknings-, udviklings- og innovationsaktiviteter på det økologiske område.

Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Af   et mindretal (S, SF, RV og EL), tiltrådt af et <>tal:

Til § 2

   1) I nr. 1 indsættes efter ordet »og« ordet: »at«.

[Sikring af økologi som miljøredskab]

   2) I nr. 2 indsættes efter »menneskers sundhed« ordene: », menneskers sikkerhed på arbejdspladsen«.

[Arbejdsmiljø indgår i lovens formål]

Til § 4

   3) I stk. 3, 3. pkt., indsættes efter »Økologisk Landsforening« antallet: »(3)«.

[Opretholdelse af 3 pladser til Økologisk Landsforening i Det Økologiske Fødevareråd]

   4) I stk. 3, 3. pkt., ændres »Det Grønne Kontaktudvalg« til: »Danmarks Naturfredningsforening«, og »Landdistrikternes Fællesråd, Dansk Erhverv« udgår.

[Ændret sammensætning af Det Økologiske Fødevareråd]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med ændringsforslaget præciseres det, at loven skal skabe rammer for, at økologisk landbrug kan anvendes som et effektivt miljøpolitisk redskab i forbindelse med større miljøpolitiske aftaler som vandmiljøplaner, pesticidhandlingsplaner m.v.

Til nr. 2

Med ændringsforslaget præciseres det, at menneskers sikkerhed er en del af formålet med loven, som et led i at styrke arbejdsmiljøindsatsen på arbejdspladsen. Økologisk fødevareproduktions fravælgelse af en række kemiske stoffer og intensive produktioner er med til at forbedre arbejdsmiljøet og menneskers sikkerhed på arbejdspladsen. De økologiske producenter ønsker fortsat at arbejde for at være på forkant med udviklingen hvad angår forebyggelse og sikkerhed på arbejdspladsen samt fravær af kemiske stoffer. Økologerne har tillige det ønske, at de gennem de teknologiske medfinansierede forsknings- udviklings- og innovationsaktiviteter vil være i stand til at fremme såvel arbejdsmiljøet, som sammenhold og udvikling af økologien, ved at sikre større opbakning fra såvel forbrugere som arbejdsmarkedets parter til den økologiske udvikling.

Til nr. 3

Med ændringsforslaget får Økologisk Landsforening fortsat 3 pladser i Det Økologiske Fødevareråd.

Til nr. 4

Med ændringsforslaget sikres det, at sammensætningen af Det Økologiske Fødevareråd ikke på en uhensigtsmæssig måde tipper vægten stærkt over på generelle interesser og generelle erhvervsinteresser og væk fra de økologiske interesser og økologiske erhvervsinteresser. Endvidere sikres det, at miljøinteresser repræsenteres mere engageret og direkte ved, at Danmarks Naturfredningsforening får repræsentation frem for Det Grønne Kontaktudvalg.

 

 

 

 Anders Broholm (V) Â  Tina Nedergaard (V) Â  Henrik Høegh (V) Â  Jens Kirk (V) Â  Eyvind Vesselbo (V) Â  Jørn Dohrmann (DF) fmd.  Bent Bøgsted (DF) Â  Christian H. Hansen (DF) Â  Knud Kristensen (KF) Â  Bjarne Laustsen (S) Â  Ole Vagn Christensen (S) Â  Julie Skovsby (S) Â  Benny Engelbrecht (S) Â  Kristen Touborg (SF) Â  Karina Lorentzen (SF) Â  Bente Dahl (RV) Â  Per Clausen (EL) 

Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

47

 

Ny Alliance (NY)

3

Socialdemokratiet (S)

45

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Dansk Folkeparti (DF)

25

 

Siumut (SIU)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

23

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

17

 

Sambandsflokkurin (SP)

1

Det Radikale Venstre (RV)

  9

 

Uden for folketingsgrupperne

2

Enhedslisten (EL)

  4

 

(UFG)

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 73

Bilagsnr.

Titel

1

Høringssvar og notat til Økologilov

2

Tidsplan for behandling af forslaget

3

1. Udkast til betænkning

4

Revideret tidsplan for udvalgets behandling af forslaget

5

2. Udkast til betænkning

6

3. Udkast til betænkning

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 73

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om, hvilke hindringer vil der være for at indføre nationalt strengere krav til arbejdsmiljø i økologisk jordbrugsproduktion, og ministerens svar herpå

2

Spm. om udbygning af bemærkningerne til lovforslagets formålsparagraf, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om at udvide lovens anvendelsesområde, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om udvidelse af Det Økologiske Råd med en række interesseorganisationer, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm. om vægtningen mellem de generelle organisationer og de særlige økologiske organisationer, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå

6

Spm. om tilføjelse til lovens § 2, stk. 2, nr. 2, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå

7

Spm. om Det Økologiske Fødevareråd kunne inddrage Dansk Akvakultur som særlig sagkyndig på økologisk fisk, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå

8

Spm. om Danmarks Naturfredningsforening ikke sikrer en bedre repræsentation af miljøinteresser frem for Det Grønne Kontaktudvalg, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå

9

Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag hvorefter Dansk Erhverv og Landdistrikternes Fællesråd udgår af Det Økologiske Fødevareråd, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå

10

Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå

11

Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå

12

Spm. om ministerens hensigt med hensyn til sammensætningen af det Økologiske Fødevareråd herunder pladser til Økologisk Landsforening, til fødevareministeren[, og ministerens svar herpå]