Foreningen af Statsforvaltningsjurister

 

Nykøbing, den 17. oktober 2007

 

 

 

Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration

Udlændingelovskontoret

Holbergsgade 6

1057 København K

 

 

 

 

 

 

 

 

Vedr. høring over udkast til ændring af udlændingeloven – ændring af reglerne om meddelelse af opholdstilladelse på grundlag af beskæftigelse til statsborgere i Bulgarien, Estland, Letland, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn mv.

 

Tak for høring af 9. oktober 2007 vedr. udkast til lov om ændring af udlændingeloven.

 

Foreningen finder, at det er en logisk konsekvens af udfasningen af særreglerne for østeuropæiske arbejdstagere, at opgaverne vedr. ophold i Danmark efter EU-reglerne samles i statsforvaltningerne.

 

Det fremgår ikke af udkastet, hvilket omfang opgaven forventes at få administrativt og økonomisk, men ud fra de opgørelser, der foreligger, kan det konstateres, at der er tale om et stort antal sager i forhold til det antal, som statsforvaltningerne har behandlet hidtil, ligesom der er tale om et område, hvor sagsantallet har været markant stigende de senere år.  For at overførslen af disse sager til statsforvaltningerne kan blive en succes, er det vigtigt, at der følger de nødvendige ressourcer med. Så vidt det er foreningen bekendt, forhandles der stadig om de økonomiske konsekvenser af lovforslaget – foreningen håber, at man ved beregningen af det antal årsværk statsforvaltningerne får tilført til denne opgave, ikke kun tager udgangspunkt i det antal årsværk, som har været anvendt hos Udlændingeservice, idet der også hos politiet er der brugt årsværk til behandlingen af disse sager. Endvidere håber vi, at man ikke kun tager udgangspunkt i sagsantallet for sidste år, men også tager højde for den eksplosive stigning af sagsantallet over de seneste måneder, som selv direktøren for Udlændingeservice ved flere lejligheder har omtalt – på nuværende tidspunkt forventer man således ca. 40.000 sager i år; en fordobling i forhold til det oprindeligt forventede sagsantal.

 

Det er ligeledes vigtigt med en hurtig afklaring af dette spørgsmål, idet det  kræver planlægning at blive klar til at behandle sagerne ved lovens ikrafttræden den 1. januar 2008; dels skal der tilføres yderligere personale til området og disse nye medarbejdere skal oplæres og dels er det måske – afhængigt af hvor mange ressourcer der tilføres – for nogle statsforvaltninger nødvendigt med flere lokaler. Foreningen skal derfor opfordre til, at der så hurtigt som muligt sker en afklaring af dette med henblik på, at medarbejderne er bedst muligt forberedte, når loven træder i kraft.

 

Det fremgår af pkt. 2.5 i udkastet, at EU-statsborgere med ret til tidsbegrænset ophold skal søge om registreringsbevis senest 3 måneder efter indrejsen. Det fremgår ikke, hvad konsekvensen er, hvis en EU-statsborger - som opfylder betingelserne for at få et registreringsbevis - ikke søger om det inden fristens udløb. De konsekvenser af manglende registreringsbevis, som er beskrevet senere i forslaget, omhandler, så vidt foreningen kan konstatere, alene de situationer, hvor betingelserne for udstedelsen af registreringsbeviset ikke er opfyldt.

 

I pkt. 4 redegøres der for, hvordan området skal kontrolleres med henblik på at styrke indsatsen mod illegalt arbejde. Dette er et nyt område for statsforvaltningerne, og det fremgår ikke nærmere af forslaget i hvilket omfang, der skal foretages stikprøvekontroller, og hvori statsforvaltningernes bidrag til Fair Play samarbejdet skal bestå. Foreningen er enig i, at det er hensigtsmæssigt at sørge for en vis kontrol med området, og at statsforvaltningerne som udsteder af registreringsbeviserne inddrages i dette arbejde. Dog bør det efter foreningens opfattelse oplyses nærmere i hvilket omfang statsforvaltningerne forventes at udføre kontrol af egen drift og hvilke oplysninger, det forventes at statsforvaltningerne videregiver – evt. i form af bekendtgørelser eller vejledninger.

 

Endelig finder foreningen anledning til at gøre opmærksom på, at EU-opholdsbekendtgørelsen i visse situationer volder problemer i praksis, og at disse problemer må forventes at blive endnu større, når antallet af sager, som skal behandles efter bekendtgørelsen, stiger markant. Foreningen er opmærksom på, at dette ikke direkte har noget at gøre med de foreslåede ændringer i udlændingeloven, men finder, at en udfasning af overgangsordningen for de østeuropæiske arbejdstagere giver passende anledning til at sikre, at EU-opholdsbekendtgørelsen tydeliggøres, og at de problemer, der opleves i praksis begrænses mest muligt. Det drejer sig f.eks. om de forhold, at registreringsbeviset ikke er tidsbegrænset og dermed ikke indeholder nogen udløbsdato og heller ikke indeholder nogen angivelse af grundlaget for udstedelsen. Det betyder, at EU-statsborgeren af sig selv skal rette henvendelse, hvis betingelserne ikke længere er opfyldt, og at andre myndigheder ikke umiddelbart har mulighed for at konstatere, om betingelserne for udstedelsen af registreringsbeviset fortsat er til stede.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lene M. Larsen

formand