(Transportministeren (fg.))
Kristian Jensen (, fg.):
Jeg vil gerne starte med at takke ordførerne for den positive modtagelse af lovforslaget, både på mine egne vegne, men naturligvis også på transportministerens vegne. Hun beklager, at hun ikke kunne være til stede.
Lovforslaget er jo affødt af, at staten med kommunalreformen har overtaget en række amtslige vejanlæg, som det herefter er statens opgave at gennemføre eller færdiggøre. Med lovforslaget får man sat de her vejstrækninger på plads i forhold til vejlovgivningen. Det samme gælder de vejstrækninger, som de nye veje her skal afløse.
Når nogle af ordførerne nævner, at kommunerne får ondt i økonomien, når der foretages en nybygning af en vej, hvor kommunerne overtager den tidligere del af statsvejen, som så erstattes af en nybygning, tror jeg nu nok, at hvis de blev stillet over for valget om, hvorvidt de helst ville bevare den gamle vej som statsvej eller ville have gennemført byggeriet af den nye vej og så overtage det økonomiske ansvar for den gamle del af vejstrækningen, ville langt de fleste kommuner vælge, at der foretoges en nybygning, og at de så overtog det økonomiske ansvar for den del af vejen, der tidligere var statsvej.
Det er langt de fleste kommuners store ønske, at der bliver gennemført den form for omfartsvejbygninger, nybygninger af motorvejsanlæg og andet, som vi ser omkring Sønderborg. Derfor tror jeg faktisk, at langt de fleste kommuner klart er tilhængere af, at vi gennemfører udbygningerne af vejene.
Jeg vil sige til de venlige ord fra Socialdemokratiets ordfører, at det er klart, at regeringen - og det gælder jo hele regeringen - er meget optaget af, at erhvervslivets transportkorridorer er så gode og effektive som overhovedet muligt. For rute 26, som blev nævnt, som slet ikke er omfattet af lovforslaget her, da den i forvejen er en statsvej, er der for - så vidt jeg husker - halvandet års tid siden blevet gennemført en analyse af mulighederne for at lave tilstrækkelige forbedringer. Den analyse og den vurdering vil der naturligvis være mulighed for at kunne drøfte videre med hensyn til de prioriteringer af kommende vejstrækninger eller andet, som der måtte følge af eksempelvis finanslovforhandlingerne, der starter i dag.
Jeg skal i hvert fald bare til sidst give tilsagn om, at der vil blive givet så gode og præcise svar på spørgsmålene som overhovedet muligt, så vi forhåbentlig kan få alle partier til at stemme for lovforslaget ved tredjebehandlingen.