Folketingets Finansudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Finansudvalget har i brev af 21. februar 2008 stillet følgende spørgsmål 1 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål 1:
â€Ad § 17.11.79. Reserver og budgetregulering
Hvordan vil besparelsen blive udmøntet?â€
Endeligt svar:
Den obligatoriske opsparing ændrer ikke lønsumsloftet. En institution kan derfor vælge at udmønte hele opsparingen på øvrig drift, fx ved at udskyde investeringer. Det er vurderingen, at den obligatoriske opsparing ikke medfører personalereduktioner på ministeriets område.
Ordningen indebærer ogsÃ¥, at der ikke mÃ¥ være et nettoforbrug af overført overskud og videreførselsbeholdninger i 2008. FormÃ¥let er at sikre, at den obligatoriske opsparing ikke bliver â€omgÃ¥et†via forbrug af opsparede midler fra tidligere Ã¥r.
Opsparingen vil blive frigivet i 2009 i forbindelse med udarbejdelsen af finansloven for 2009 under hensyntagen til konjunktursituationen.
Budgetreguleringen vil blive udmøntet på forslag til lov om tillægsbevilling for 2008 inden for ministerområdets driftsrammer.
Udgangspunktet for ministeriets udmøntning af den obligatoriske opsparing vil være, at alle de berørte konti reduceres med 1 pct. i 2008. En sådan udmøntning er vist i nedenstående tabel. Beskæftigelsesministeriet vil i de kvartalsvise rammeredegørelser vurdere, om der er behov for at ændre fordelingen af den obligatoriske opsparing.
Konto |
Tekst |
Netto-bevilling 2008 |
1 pct. af netto-bevilling |
17.11.01. |
Departementet |
104,7 |
1,0 |
17.11.11. |
Beskæftigelsesministeriets AdministrationsCenter |
50,5 |
0,5 |
17.11.12. |
Beskæftigelsesministeriets IT |
164,3 |
1,6 |
17.19.11. |
Arbejdsretten |
3,5 |
0,0 |
17.19.21. |
Forligsinstitutionen |
5,3 |
0,1 |
17.19.79.* |
Reserver og budgetregulering |
35,9 |
0,4 |
17.21.01. |
Arbejdstilsynet |
445,7 |
4,5 |
17.21.02. |
Arbejdsmiljøinstituttet |
78,4 |
0,8 |
17.21.03. |
Styrket indsats i Videncenter for Arbejdsmiljø |
25,0 |
0,3 |
17.23.01. |
Arbejdsskadesstyrelsen (udgift) |
4,0 |
0,0 |
17.31.01. |
Direktoratet for Arbejdsløshedsforsikringen (udgifter) |
124,5 |
1,2 |
17.41.01. |
Arbejdsmarkedsstyrelsen |
104,9 |
1,0 |
17.44.01. |
Beskæftigelsesregioner |
79,7 |
0,8 |
17.44.02. |
Beskæftigelsesrettede aktiviteter |
27,7 |
0,3 |
17.44.03. |
Beskæftigelsesindsats i statslige jobcentre |
651,1 |
6,5 |
17.44.04 |
Pilotjobcentre |
117,5 |
1,2 |
17.46.11.* |
Driftsudgifter ved aktivering af forsikrede ledige |
654,7 |
6,5 |
17.46.12. |
Driftsudgifter ved aktivering af forsikrede ledige i pilotjobcentre |
134,7 |
1,3 |
17.46.13.* |
Pulje til indsats mod flaskehalse, driftsomk |
128,1 |
1,3 |
17.46.14. |
Indsats ved større afskedigelser |
7,1 |
0,1 |
17.46.29 |
Driftsudgifter ved Ny chance for alle |
141,2 |
1,4 |
17.46.70. |
Tværgående aktiviteter mellem stat, kommuner og andre aktører |
6,1 |
0,1 |
17.46.73. |
Tværgående IT-understøtning i beskæftigelsesindsatsen |
105,3 |
1,1 |
I alt, mio. kr. |
3.199,9 |
32,0 |
* Opsparingen omfatter kun de dele af hovedkontoen, som er på driftsramme 1 og 2
Det er vurderingen, at den obligatoriske opsparing ikke giver anledning til forsinkelse af initiativerne som følge af de årligt afsatte 70 mio. kr. i perioden 2007-2010 på arbejdsmiljøområdet jf. aftalen om Fremtidens velstand og velfærd.
I den forbindelse bemærkes, at der for Arbejdstilsynet er reserveret en bevilling fra 2007 på 14,1 mio. kr. til opgaver i 2008 afledt af aftalen om Fremtidens velstand og velfærd. Det afspejler, at de tilførte 70 mio. kr. i 2007 ikke blev fuldt ud anvendt i 2007 som følge af senere ansættelser. Reserverede bevillinger er ikke omfattet af reglen om nettoforbrug af overført overskud og videreførselsbeholdninger i 2008.
Den obligatoriske opsparing forventes heller ikke at give problemer i forhold til den styrkede indsats i jobcentrene, der følger af aftalen om Fremtidens velstand og velfærd. Det skyldes blandt andet, at den sene vedtagelse af finansloven samt den midlertidige bevillingslov i sig selv vil virke forbrugsdæmpende. Jobcentrene har på finanslovsforslaget for 2008 fået tilført en ekstra bevilling på 40 mio. kr. Merbevillingen er fastsat ud fra behovet i hele 2008, men midlerne kan først anvendes efter finanslovens vedtagelse.
Med venlig hilsen