Folketingets Uddannelsesudvalg
 I forbindelse med behandlingen af (L 56) Forslag til Lov om almen voksenuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i forhold til fag i almen voksenuddannelse og i hf-uddannelsen og uddannelsen til studentereksamen (avu-loven) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 13. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 6:
†Med forslaget afløses vejledende timetal med begrebet "uddannelsestid". Af lovforslagets bemærkninger fremgÃ¥r følgende: "Uddannelsestiden er den tid, en kursist deltager i forskellige former for lærerstyret undervisning og øvrige aktiviteter, der er organiseret af institutionen til realisering af det enkelte fags mÃ¥l, herunder faglig og metodisk vejledning." Deler ministeren den frygt, at et sÃ¥ bredt defineret begreb som undervisningstid kan medføre øget brug af f.eks. lærerfri undervisning, som det kendes fra erhvervsskolerne og medføre en betydelig fare for øget frafald, hvis man i højere grad overlader kursisterne ansvaret for egen læring, uden at de har kompetencerne til at kunne tage vare pÃ¥ egen læringsproces. Hvordan vil ministeren sikre, at svage kursistgrupper fÃ¥r den tilstrækkelige undervisningstid, og hvordan vil ministeren sikre, at kursisterne fÃ¥r nok faglig undervisning, at de kan opfylde de krav, der stilles til dem? â€
Svar:
Der er ikke tale om, at kursisternes ansvar for egen læring øges med forslaget. Kursisternes samlede uddannelsestid vil altid være lærerstyret, uanset på hvilken måde undervisningen er tilrettelagt. Der henvises endvidere til mit svar på spørgsmål 1 og 5.