Folketingets Uddannelsesudvalg
 I forbindelse med behandlingen af (L 56) Forslag til Lov om almen voksenuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i forhold til fag i almen voksenuddannelse og i hf-uddannelsen og uddannelsen til studentereksamen (avu-loven) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 13. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 5:
â€De tildelte taxametre pÃ¥ avu-omrÃ¥det kræver relativt store hold, der dels er vanskelige at etablere i de geografiske yderomrÃ¥der og dels vanskelige at undervise, nÃ¥r kursistforudsætninger socialt og fagligt er mindre gode. Hvordan vil ministeren sikre, at kursisterne tildeles undervisningstid svarende til faglige og sociale forudsætninger?â€
Svar:
Når en person optages på avu, skal institutionen sikre, at kursisten placeres på det niveau, der passer til den pågældendes forudsætninger. En kursist skal derfor ikke optages på et niveau, som ikke svarer til den pågældendes forudsætninger. Det betyder fx, at en kursist, der ønsker et F niveau i dansk, placeres på basisniveau, hvis den pågældendes forudsætninger svarer til dette.
Institutionen har imidlertid vide rammer for at organisere undervisningen. Det betyder bl.a., at institutionen kan danne hold, der rummer undervisning på flere niveauer, såfremt det er hensigtsmæssigt.