Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 I forbindelse med behandlingen af (L 56) Forslag til Lov om almen voksenuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i forhold til fag i almen voksenuddannelse og i hf-uddannelsen og uddannelsen til studentereksamen (avu-loven) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 13. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 4:

”Brugen af mentorer på f.eks. erhvervsuddannelserne har vist at have en positiv effekt i form af at fastholde eleverne. Hvad er begrundelsen for, at lovforslaget ikke indeholder elementer som mentor og tutorordninger, der kan understøtte arbejdet med at fastholde kursisterne og dermed sikre en gennemførelse af uddannelsen?”

 

Svar:

Jeg er enig i, at visse kursister har behov for en særlig opmærksomhed og støtte for at kunne fastholdes i uddannelsen.

 

Ministeriet arbejder med at fremme og udbrede brugen af mentorer, og der foregår forskellige forsøg inden for en række uddannelser, blandt andet med støtte af ministeriet.

 

En formaliseret mentorordning vil ikke altid være relevant for kursister med et enkelt eller få fag. Lovforslaget nævner en række andre forskellige tiltag, der synes velegnede som støtte til voksne personer i et enkeltfagssystem.

 

Lovforslaget omfatter således flere strategier til at sikre gennemførelse. Blandt disse kan nævnes:

 

Udbygning af muligheden for fag på basisniveau.

 

Målretning mod tosprogede uden tilstrækkelige danskkundskaber. Dansk som andetsprog ophøjes til kernefag, som udbydes på alle niveauer, og udbuddet bliver dermed en parallel til dansk.

 

Der vil blive udarbejdet selvstændige læreplaner for hvert niveau med klare mål og faglige krav, og uddannelsen kan udbydes og tilrettelægges på nye overskuelige og fleksible måder. En række af fagene bliver tilrettelagt og udbudt på niveauerne basis, G, F, E og D, og der indføres adgang til at udbyde fag i mindre elementer (fagelementer).

 

Der vil ske en systematisering af den løbende, interne evaluering, så den enkelte kursist får et klart billede af egne styrker, svagheder og fremskridt, og der vil ske en løbende evaluering af undervisningen.

 

Hertil kommer kravet om, at institutionen skal fastsætte et sæt regler om aktiv faglig deltagelse i undervisningen og orden; herunder vil institutionen kunne fastsætte regler om mødepligt. Endvidere fastsætter institutionen regler om konsekvenser for kursister, der ikke overholder reglerne om aktiv deltagelse og orden.

 

Der skal ske en personlig vejledning af den enkelte kursist i forbindelse med optagelsen og gennemførelsen, og der skal tilbydes uddannelses- og erhvervsvejledning. Vejledningen kan gives i form af mentorlignende ordninger.

 

Der er som nævnt ikke foreslået særskilte bestemmelser om mentor- eller tutorordninger, men institutionerne kan og bør etablere lignende ordninger i fornødent omfang.

 

Som led i implementeringen, jf. afsnit 3.8 i de almindelige bemærkninger, er det i øvrigt hensigten at iværksætte udviklingsarbejder, der kan understøtte fornyelsen og udviklingen af uddannelsen. Udviklingsarbejderne vil blandt andet omfatte udvikling af strategier til at sikre øget gennemførelse, herunder øget målretning af vejledning i forhold til den enkelte kursists behov.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder