Folketingets Uddannelsesudvalg
 I forbindelse med behandlingen af (L 56) Forslag til Lov om almen voksenuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i forhold til fag i almen voksenuddannelse og i hf-uddannelsen og uddannelsen til studentereksamen (avu-loven) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 13. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 3:
†Lovforslaget placerer avu centralt i forhold til realiseringen af 95 pct.-mÃ¥lsætningen. Dele af mÃ¥lgruppen, som er de sidste 15 pct., der mangler for at nÃ¥ regeringens mÃ¥l, er meget tung, bÃ¥de fagligt og socialt. I praksis indebærer dette et behov for at sikre en fleksibel tilrettelagt undervisning, der tager højde for kursisternes langsommere indlæringstempo og ogsÃ¥ en øget indsats for at fastholde kursisterne. Med lovforslaget opgraderes trin 2 til niveau D, dvs. at der kommer et endnu større spring fra niveau G til niveau D, end tilfældet er i dag mellem trin 1 og 2. Hvordan vil ministeren sikre, at undervisningen kan tilrettelægges med tilstrækkelig undervisningstid, sÃ¥ledes at kursisterne kan klare dette niveau-spring? â€
Svar:
Som det fremgår af lovforslaget, indebærer reformen, at en række fag i modsætning til i dag, hvor de fleste fag udbydes på to eller tre niveauer, udbydes på 5 niveauer, dvs. basisniveau, og niveauerne G, F, E og D.
Fagenes niveauer vil tilsammen have samme eller højere timetal, som før reformen, hvilket vil have betydning for den kursist, der starter på basisniveau og afslutter faget på højeste avu-niveau. Som eksempel kan nævnes, at dansk efter de gældende regler har 90 timer på G-niveau og 180 timer på E-niveau, fordelt på 2 moduler, eller i alt 270 timer á 60 minutter. Hertil kommer 67,5 timer på de institutioner, der som forsøg har udbudt dansk på basisniveau. Efter reformen vil der være 75 timer på basisniveau, som bliver et obligatorisk udbud, samt 105 timer på niveau G, og 60 timer på hvert af de følgende niveauer F, E og D, eller i alt 360 timer.
Netop for at tilgodese kursister med meget svage forudsætninger bliver flere fag således udvidet med et basisniveau; det gælder dansk, dansk som andetsprog og matematik.
Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 1, er det desuden erfaringen, at institutionerne ikke efterspørger højere timetal, men snarere udbyder færre timer end det gældende vejledende timetal.
Både efter de gældende regler og efter lovforslaget skal uddannelsesinstitutionen vurdere, om den enkelte kursist kan optages på et bestemt fag på et givet niveau. Hvis en ansøger vurderes at have for svage forudsætninger for at kunne følge et avu-fag på laveste niveau, skal der henvises til andre tilbud, der vil kunne imødekomme den pågældendes behov, fx forberedende voksenundervisning.