Uddannelsesudvalget 2007-08 (2. samling)
L 56
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
03-08-2010
I forbindelse med behandlingen af (L 56) Forslag til Lov om almen vok-senuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i forhold til fag ialmen voksenuddannelse, i hf-uddannelsen og uddannelsen til studenter-eksamen (avu-loven) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 13.marts 2008 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 14:” Vil ministeren kommentere henvendelsen af 11/3-08 fra LVU, jf. L 56- bilag 9? ”Svar:Det er LVUs opfattelse, at avu-lovens intentioner medfører et øget be-hov for undervisningstid og ressourcer for at imødekomme den svagerekursistgruppe. Idet jeg i øvrigt henviser til mit svar på spørgsmål 12, kanjeg oplyse, at med lovforslaget får institutionerne flere muligheder for atimødekomme de svagere kursisters behov.Med reformen af almen voksenuddannelse indføres begrebet uddannel-sestid til afløsning af begrebet vejledende timetal. Uddannelsestidsbegre-bet er et udtryk for den samledelærerstyredekursistaktivitet. Uddannelses-tid er allerede indført i de gymnasiale uddannelser. Det er ikke erfarin-gen, at det som konsekvens medfører øget brug af lærerfri undervisning.Det vil fortsat være den enkelte uddannelsesinstitution, der inden for degivne rammer prioriterer ressourcerne til de opgaver, der følger af lovenog dens forudsætninger.Med hensyn til sikring af uddannelsestilbud i de geografiske yderområderkan jeg oplyse, at der er taget hensyn til udkantsområderne i den nyetilskudsmodel for voksenuddannelsescentrene fra 2008. Tilskudsmodel-len er udformet med henblik på at sikre, at der kan opretholdes udbud ityndt befolkede egne, idet både areal og befolkningstæthed indgår i for-delingen af grundtilskud og regionalt undervisningstilskud.
2Med reformen tydeliggøres, at almen voksenuddannelse er målrettet denbefolkningsgruppe, der har afsluttet folkeskolen uden at have opnåettilstrækkelige almene, faglige kvalifikationer. De særlige fagtilbud, såsompædagogik, er ikke i trit med den nye målretning af almen voksenuddan-nelse. Behovet for mere specifik efter- og videreuddannelse af kortud-dannede og behovet for særligt målrettede kurser dækkes på anden vis, fxgennem arbejdsmarkedsuddannelserne.For at sikre, at avu også fremover vil være et tidssvarende undervisnings-tilbud, er der med lovforslaget givet mulighed for fortsat udvikling af nyefag. Som det fremgår af § 23, vil der kunne iværksættes forsøgs- og ud-viklingsvirksomhed, herunder med sigte på en eventuel udvidelse af fag-rækken.Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder