|
 |
Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 1240 København K                                                                   Â
|
11. marts 2008
Opfølgning på foretræde for Folketingets Uddannelsesudvalg den 11. marts 2008
Hermed fremsendes som lovet Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere (LVU) opfølgning på foretrædet for Folketingets Uddannelsesudvalg om L 56 – forslag til lov om almen voksenuddannelse (avu).
Der har længe været behov for en reform af den almene voksenuddannelse, og som fremhævet er LVU positivt indstille overfor mange af lovforslagets ændringer. Dette ændrer dog ikke ved at der er en række problemstillinger, som ikke løses med loven.
Ændringer i kursistgruppen siden 1989 og behovet for ressourcer til at løfte opgaven
I 1989 blev der med avu-loven fastsat vejledendetimetal for fagene. Siden har der været tale om ændringer i kursistgruppen, der i dag er langt svagere funderet både fagligt og socialt end i 1989. Nu hæves niveauet i uddannelsen ydermere fra niveau G til E (svarende til 9. og 10. kl) til niveau G til D (svarende til 9 kl. og til et niveau mellem 10. kl og HF).
Lovforslaget beskæftiger sig ikke med timetal, men det fremhæves, at forslaget er ressourceneutralt. Det er LVUs opfattelse, at et med ressourceneutralitet ikke vil være muligt at opfylde lovens intentioner jf. ovenstående. Ændringerne i kursistgruppen og det øgede faglige niveau betyder, at der er et øget behov for undervisningstid og dermed for ressourcer. Ressourcer, der dels skal bruges på mere undervisningstid, men også på elementer som mentorordninger og sikring af et uddannelsestilbud af god kvalitet også i de geografiske yder områder.
Undervisningsministeren fremhæver, at der i dag er tale om, at mange fag udbydes med lavere timetal end de vejledende. Det er vigtigt at pointere, at en af hovedårsagerne hertil er, at begrebet lærerfriundervisning er ved at vinde indpas på VUCerne. Et problem som yderligere kan forværres af indførelsen af begrebet uddannelsestid, der er en samlebetegnelse for alle de forskellige aktivitet, der er en del af en avu-uddannelse, herunder vejledning, værkstedsundervisning mv.
Det er helt nødvendigt at sikre ressourcer svarende til kursistgruppens behov, hvis VUCerne skal kunne gennemføre den opgave, som der er lagt op til i lovforslaget. Det er derfor nødvendigt at sikre ressourcer til yderligere undervisningstimer.
Et voksenpædagogisk tilbud
Lovforslaget søger at adressere en række unge-problemstillinger, men det er vigtig at holde sig for øje at VUC er et voksenuddannelsestilbud. Et voksenuddannelsestilbud, som også unge kan have gavn af. VUC har således også en vigtig rolle i forhold til opkvalificering af kortuddannede, blandt andet i samarbejde med lokale virksomheder mv.
Bortfaldet af særligt tilrettelagte fag og af fag som pædagogik og kommunikation forringer muligheden, for at VUCerne kan skabe meningsfyldte kursustilbud til kortuddannede.
Med venlig hilsen
Hanne Pontoppidan
Formand for LVU