(Ændringsforslag til betænkningen)

Ændringsforslag

Af klima- og energiministeren, tiltrÃ¥dt af udvalget:

Til § 1

1) Før nr. 1 indsættes som nye numre:

»01. § 10, stk. 5, ophæves.

Stk. 6-8 bliver herefter stk. 5-7.

02. § 20, stk. 6, affattes således:

»Stk. 6. Tildelingen af kvoter til driftslederen sker ved, at ministeren hvert år senest den 28. februar i tildelingsåret indsætter et nærmere angivet antal kvoter på de respektive driftslederes konti i registeret. Ministeren underretter den enkelte driftsleder om tildelingen.«

[Lovtekniske ændringer som følge af ressortomlægning]«

2) Efter nr. 1 indsættes som nye numre:

»03. § 26, stk. 5, ophæves.

Stk. 6 bliver herefter stk. 5.

04. § 26, stk. 6, affattes således:

»Stk. 6. Ministeren offentliggør afgørelser om driftslederes betaling af afgift efter § 31, stk. 1, på et offentligt tilgængeligt område, på registerets elektroniske hjemmeside eller lignende. «

05. I § 27, stk. 2, ændres »Miljøministeren, transport- og energiministeren« til: »Klima- og energiministeren«.

06. § 30, stk. 6, ophæves.

Stk. 7 bliver herefter stk. 6.

07. I § 30, stk. 7, ændres »Transport- og energiministeren og miljøministeren« til: »Ministeren«.

08. I § 32, stk. 2, ændres »transport- og energiministeren eller miljøministeren« til: »ministeren«.

09. § 35 ophæves.

10. § 37, stk. 3, ophæves.

[Lovtekniske ændringer som følge af ressortomlægning]«

Bemærkninger

Til nr. 1 og 2

Klima- og Energiministeriet blev oprettet ved kongelig resolution af 23. november 2007 og til ministeriet blev bl.a. overført det samlede ansvar for lov om CO2-kvoter (kvoteloven), som før ressortomlægningen var delt mellem Transport- og Energiministeriet og Miljøministeriet.

Ifølge Justitsministeriets vejledning nr. 243 af 18. november 1969 om udarbejdelse af lovbekendtgørelser kan en lovs angivelse af myndigheder ændres ved en lovbekendtgørelse, hvis en kongelig resolution har flyttet et bestemt sagområde fra den minister, som nævnes i loven, til en anden minister. Man vil således ved en kommende lovbekendtgørelse kunne ændre de mange steder i kvoteloven, hvor transport- og energiministeren eller miljøministeren nævnes, til klima- og energiministeren.

Da ansvaret for kvoteloven nu er samlet hos klima- og energiministeren, er der imidlertid behov for at omformulere eller ophæve en række bestemmelser, som beskriver det tidligere samspil mellem de to ministre. Der fremsættes derfor ændringsforslag hertil. Der er alene tale om tekniske konsekvensændringer som følge af ressortomlægningen.