12. december  2007

J.nr. 030205/30029-0022

Ref. JBE

 

 

Side 1/4

 

 

Høringsnotat

 

Forslaget om ændring af lov om CO2-kvoter

 

 

Forslaget til lov om ændring af lov om CO2-kvoter (nedsættelse af grænsen for virksomheders anvendelse af JI- og CDM-kreditter) har været sendt i offentlig høring hos relevante organisationer og virksomheder fra den 23. oktober til den 12. november 2007.

 

Efter EU´s kvotedirektiv skal medlemslandenes udkast til plan for tildeling af gratis CO2-kvoter godkendes af Europa-Kommissionen. Danmarks kvotetildelingsplan for 2008-2012 blev godkendt af Kommissionen den 31. august 2007 på betingelse af, at den mængde kreditter, som virksomhederne kan anvende i EU´s kvoteordning, reduceres.

 

Kvoteloven indeholder i dag en bestemmelse, der giver de kvoteomfattede virksomheder ret til at returnere en bestemt procentdel JI/CDM- kreditter i stedet for CO2-kvoter. Den gældende lovs kreditloft er således i lyset af EU-Kommissionens godkendelse for høj. Da kreditloftet er reguleret direkte i lov om CO2-kvoter, er det kun muligt at imødekomme Kommissionens krav gennem en lovændring. Lovforslaget indeholder ikke andre forslag.

 

Der er indkommet 16 høringssvar, som vedlægges.

 

Advokatsamfundet, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Energistilsynet, Finansrådet, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, KTO, Oliebranchens Fællesrepræsentation, Realkreditrådet og Rigsrevisionen har meddelt ikke at have bemærkninger til lovforslaget.

 

Danisco, Dansk Energi, Dansk Industri og DONG Energy har meddelt, at selve lovforslaget om nedsættelse af virksomhedernes loft for anvendelse af CDM- og JI-kreditter ikke giver anledning til bemærkninger. Disse høringsparter og Greenpeace har fremsat en række bemærkninger vedrørende klimapolitikken og kvoteordningen, som gennemgås nedenfor.

 

 

 

 

Daniscos bemærkninger:

 

Danisco ønsker, at der fremsættes et ændringsforslag, som sikrer, at virksomheder, der lukker produktionsenheder med henblik på at overføre produktionen til andre fabrikker, får mulighed for at beholde kvoter til den lukkede enhed, således at kvoterne følger produktionen. Danisco fremsatte lignende synspunkter ved høringsrunden af den seneste kvotelov (lov nr. 554 af 6. juni 2007).

 

Hertil bemærkes:

Kvotetildelingen er i overensstemmelse med kvotedirektivet baseret på en produktionsenheds historiske CO2-udledning eller dennes kapacitet. Hvis der sker en udvidelse af produktionskapaciteten i perioden på de fabrikker, der får overført produktion fra en lukket fabrik, kan Danisco få tildelt kvoter på baggrund af den øgede kapacitet. Der gives ikke kvoter til enheder, der er lukkede på tidspunktet for den årlige tildeling. Hvis det alene er produktionen, der øges, uden udvidelse af produktionskapaciteten, gives der ikke ekstra kvoter. Det gælder hvad enten den større produktion skyldes øget afsætning eller overførelse af produktion fra lukkede produktionsenheder.

 

Denne retstilstand hænger sammen med, at kvoterne efter direktivet skal tildeles på baggrund af objektive forhold, som er kendt på tidspunktet for kvotetildelingen. Det antages at være i strid med direktivet at justere kvotetildelingen i perioden på baggrund af øget kvotebehov som følge af øget udslip (forbud mod såkaldt ”ex post”-tildeling). At tildele kvote på baggrund af en udnyttelsesgrad på de enkelte virksomheder vil herudover være en administrativ vanskelig proces. Hertil kommer, at tildelingsprincipper efter Kommissionens godkendelse af tildelingsplanen den 31.08.2007 ikke ville kunne ændres uden samtykke fra Kommissionen.

 

Det er derfor ikke muligt at imødekomme virksomhedens ønske på dette punkt.

 

Dansk Energi´s bemærkninger

 

Dansk Energi påpeger, at de danske elproducenter i perioden 2008-2012 vil få dårligere konkurrencevilkår end producenter i lande som Polen og Tyskland, da producenter i disse lande vil modtage forholdsmæssigt flere gratis CO2-kvoter. Organisationen foreslår derfor, at der tilstræbes fuld harmonisering i tildelingen af kvoter i perioden efter 2012.

 

Hertil bemærkes:

Europa-Kommissionens udspil til kvotetildeling for perioden efter 2012 er endnu ikke fremlagt, men det står klart, at Kommissionen overvejer et udspil som er udtryk for en større harmonisering i kvotetildelingen end tilfældet var i 1. og 2. periode.

 

Dansk Energi ønsker endvidere en række ændringer i rammebetingelserne for elproduktionen og peger her på afgiftsharmonisering, fjernelse af brændselsrestriktioner, øget tilskud til biomasse og et offentligt/privat partnerskab til udvikling af CO2-neutrale teknologier.

 

Hertil bemærkes:

Disse forslag vedrører ikke direkte det foreliggende lovforslag og giver derfor ikke i denne sammenhæng anledning til kommentarer.

 

Endelig påpeger Dansk Energi, at lovændringen bør søges gennemført så hurtigt som muligt, da den kommende kvotetildeling starter 1. januar 2008.

 

Hertil bemærkes:

Det er korrekt at ændringen bør gennemføres hurtigt. Lovændringen kan dog sættes i kraft i løbet af foråret 2008, uden at dette giver nævneværdige problemer for virksomhederne, da ændringen vedrører vilkår for returneringen af kvoter og kreditter for året 2008. Denne returnering finder sted senest 30. april 2009.

 

Dansk Industris bemærkninger

 

Dansk Industri kritiserer i sit høringssvar Europa-Kommissionens restriktive holdning til anvendelse af JI- og CDM-kreditter. Organisationen mener, at der bør lægges pres på Kommissionen for at sikre mere lempelige regler for anvendelse heraf i perioden efter 2012. Der henvises i den forbindelse til en række positive virkninger af kreditanvendelsen og organisationen opfordrer til, at den danske stat fortsætter sit engagement i JI/CDM-projekter og i handel med sådanne kreditter.

 

Hertil bemærkes:

Disse forslag vedrører ikke direkte det foreliggende lovforslag og giver derfor ikke i denne sammenhæng anledning til kommentarer, men forslagene vil naturligt indgå i de videre overvejelser på området.

 

Endeligt støtter Dansk Industri ønsket fra Danisco, om at virksomheder, der lukker produktionsenheder med henblik på at overføre produktionen til andre fabrikker, får mulighed for at beholde kvoter fra den lukkede enhed, således at kvoterne følger produktionen, subsidiært, at der sker en harmonisering af reglerne inden for EU.

 

Hertil bemærkes:

Der henvises til bemærkninger til Daniscos høringssvar.

 

Bemærkninger fra DONG Energy:

 

DONG Energy efterlyser en afklaring af mulighederne for at overføre JI/CDM-kreditter til perioden efter 2012.

 

Hertil bemærkes:

Situationen efter 2012 er fortsat uafklaret og vil bero på udfaldet af drøftelser og aftaler indgået såvel i FN-regi som i EU-regi.

 

DONG Energi giver i høringssvaret udtryk for, at bemærkningerne til lovforslaget ikke fuldt ud afspejler de økonomiske ulemper, som lovændringen efter DONG´s opfattelse påfører virksomhederne.

 

Hertil bemærkes:

Der er foretaget ændringer i bemærkningerne, som i forlængelse af synspunkterne fra DONG Energy i højere grad reflekterer, at lovændringen for en stor gruppe virksomheder vil kunne have negative økonomiske konsekvenser.

 

Bemærkninger fra Greenpeace

 

Greenpeace har i sit høringssvar generelt givet udtryk for utilfredshed med den øgede statslige anvendelse af kreditter til opfyldelse af Danmarks klimaforpligtelse. Greenpeace har endvidere fremsat nogle kommentarer til det datagrundlag, som er anvendt ved beregning af loftet for anvendelse af kreditter. Endeligt finder Greenpeace, at EU- Kommissionen har været for lempelig ved at tillade, at Danmark anvender en så stor mængde kreditter, som tilfældet er.

 

Hertil bemærkes:

 Det antal kreditter, som den danske stat planlægger at anvende til opfyldelse af klimaforpligtelserne, er baseret på en politisk beslutning truffet af regeringen.

 

Energistyrelsen er af den opfattelse, at der ved de omhandlede beregninger er anvendt det korrekte og bedst mulige datagrundlag. Europa-Kommissionen har i forbindelse med godkendelsen af den danske tildelingsplan accepteret det datagrundlag, som Danmark har anvendt ved beregning af loftet for anvendelse af kreditter. Greenpeaces forslag til beregningsmetoder kan derfor ikke følges.

 

 

Â