(Ordfører for forslagstillerne)
Lone Dybkjær(RV):
Så kommer jeg sådan set til de her forslag. Som det er blevet understreget gang på gang, specielt af Dansk Folkeparti, er det her et tilbud. Der er ingen pligt. Socialdemokratiet kan diskutere, Venstre kan diskutere, Konservative kan diskutere stolpe op og stolpe ned i hundrede år og finde frem til, at de synes, at det er en dårlig idé. Så er det en dårlig idé, og de kan fastholde deres hidtidige system, fuldstændig som de vil.
Vi ved jo godt, at opstillingsformerne siden tidernes morgen har undergået en forandring. Oprindelig var det kun partierne, der talte. Senere begyndte man at tale om de personlige stemmer, og folk tror i dag, at det er de personlige stemmer, der afgør det, men det er det ikke. Det er ikke de personlige stemmer, der afgør det, det er også fordelingen på de enkelte kredse. Så man kan bare vælge at sige, at det vil man ikke.
Enhedslisten har valgt at have en partilisteopstilling, og det er vel den oprindelige og mest gammeldags facon. Andre partier har forskellige opstillingsformer, og det går udmærket, det er jo fint. Derved har de politiske partier jo også på et kerneområde meget stor indflydelse på selve opstillingen. Vi synes bare, det er rimeligt, at vælgerne også har indflydelse. Vælgerne tror i dag, at det er personlige stemmer, der afgør det, og ikke alt muligt andet tilfældigt, men det er jo alt muligt andet.
Jeg skal så vende tilbage til det første tilbud, nemlig det, at man ikke opstiller alfabetisk, og jeg vil gerne sige, at jeg også synes, at vi skal bede Folketingets sekretariat om at lægge tallene sammen. Jeg har lagt tallene så nogenlunde sammen, og det er altså faktisk sådan, at hvis man deler alfabetet op sådan midt over med 14 til den ene side og 14 til den anden side, ja, så er der altså 131, der er valgt fra A til N. Venstre og Konservative var på den måde ikke så præcise, de sagde bare, at de ville diskutere det med deres bagland, og det er også i orden. Men hvis man lægger det sammen, er der altså 131, der er valgt fra A til N, og 48 - nu har vi så taget 179, men det kan ændres til 175 - der er valgt på den nederste halvdel.
Så det er altså ikke sådan, at det er ligegyldigt. Vælgerne går ikke nødvendigvis ned for at finde en person, og det skyldes selvfølgelig også, at så stort er antallet af personlige stemmer, når det kommer til stykket, trods alt ikke. Sådan er det ikke, og derfor synes vi, at der ingen - og det er specielt til hr. Erling Bonnesen og Venstre - højere retfærdighed er i, at man bruger alfabetet. Jeg taler til hr. Thomas Adelskov og hr. Erling Bonnesen, men det er de ligeglade med, (formanden: Hr. Rasmus Prehn) hr. Rasmus Prehn, undskyld. Det siger jeg hele tiden forkert, og nu gjorde jeg det igen, men det var, fordi jeg var sur.
Jeg prøver at sige noget til ordføreren fra Venstre, hr. Erling Bonnesen, mere for at forkorte debatten. Ja, nu har jeg næsten glemt, hvad det var, jeg ville sige. Men det, som hr. Erling Bonnesen sagde, var noget om den højere retfærdighed, og det, jeg ikke har fået noget svar på fra Venstre - jeg forlanger ikke, at man skal komme med det i dag, for det tror jeg ikke at man kan - er, hvad den højere retfærdighed ved alfabetet er. Det forstår jeg simpelt hen ikke. Jeg synes ikke, at der i alfabetet som sådan ligger en højere retfærdighed, men faktum er, at man vælges efter sin placering på listen, som i dag er alfabetisk. Derfor vil jeg meget bede om - det er også derfor, forslagene er delt i to - at man i det mindste kunne tage fat på, om den alfabetiske rækkefølge ikke kunne ændres. Det ville i hvert fald give en anden retfærdighed, kan man sige, og det ville jo alt andet lige give partierne større indflydelse, end de her i dag. Og det ville måske ikke være så dårligt endda.
Når det drejer sig om det andet tilbud, er det et spørgsmål om, om man skal optælle efter storkredse eller kredse. Her er det klart, at det valgteknisk set og valgkredsmæssigt set er en større reform - det medgiver jeg gerne - ikke så meget fordi man skal optælle på storkredse, men det er selvfølgelig to forskellige principper, om man skal vælges bredt, eller man kan nøjes med at være valgt lokalt. Det er da en større drøftelse værd, som jeg også synes vi skal tage. Men jeg synes trods alt, at det eneste rigtige er, når man render rundt og siger til vælgerne, at det er de personlige stemmer, der afgør det, at det så også er de personlige stemmer, der afgør det, for det er ikke tilfældet i dag. Det er ikke de personlige stemmer, der afgør det. Det tror vælgerne, og derfor synes jeg, det ville være rigtigt, at man så i det mindste holdt op med den snak om, at det er de personlige stemmer, der afgør det, men sagde, at det er et meget mere kompliceret system.
Jeg synes, det er vigtigt, at man diskuterer det med sit bagland, selvfølgelig. Det synes jeg vi alle sammen skal gøre, men jeg synes også, at det er meget vigtigt, at man diskuterer det med sit bagland på den præmis, at det overhovedet ikke er noget, man behøver at gennemføre. Det kan være, at der er nogle fjollede partier som Det Radikale Venstre og Dansk Folkeparti og sådan nogle, der gennemfører det. SF og Enhedslisten gør det næppe. Det kan være, at vi gør det, men det behøver ikke at berøre de store partier, de veletablerede partier i den forstand, og derfor synes jeg da godt, at man kunne vise den largesse, at de andre partier kunne få lov til at opstille, som de vil, og i hvert fald sige, at man synes, det skal være de personlige stemmer, der afgør det, og bestemt ikke, at det skal være alfabetet, der afgør det.
Derfor vil jeg meget appellere til, at man stiller de spørgsmål, som man har, og laver de analyser, som man gerne vil have - jeg er meget spændt på, hvad det er for nogle, for jeg kan ikke regne sådan det helt dramatiske analysearbejde ud - og så i øvrigt viser den largesse at sige: Hvad er der i vejen med, at der er nogle partier, der får nogle ekstra tilbud? Det må også være muligt for de partier, der ikke vil have det, at argumentere for, at de ikke vil have det, men at de bare vil fortsætte, som de altid har gjort, og så lade nogle andre partier finde nogle andre veje til, hvordan de engagerer deres medlemmer og deres vælgere. Så det vil jeg opfordre til, og jeg vil sige, at selvfølgelig er det med 2008 ikke afgørende, men at vi på den anden side ikke behøver hundrede år og en sommer og mange folketingsvalg, før vi kan gennemføre så relativt små reformer, som der her er tale om.