Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 0. marts 2008

2. udkast

Betænkning

over

 Forslag til lov om erhvervsakademier for videregående uddannelser.

 

1. Ændringsforslag

Undervisningsministeren har stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 13. december 2007 og var til 1. behandling den 10. januar 2008. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i < > møder.

Høring

Den 14. december sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Dansk Industri, LO, Dansk Byggeri. Tekniq, Dansk Tekstil & Beklædning og Erhvervsskolernes Bestyrelsesforening og Danske Erhvervsskoler.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 2 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre støtter reformen af erhvervsakademier og ønsker med denne lov at styrke kvaliteten i akademiuddannelserne og sikre et styrket regionalt udbud af kortere og videregående uddannelser. Samtidig er vores fælles målsætning med loven, at flere unge gennemfører en videregående uddannelse og derved sikrer forsyningen af arbejdskraft til både det private og det offentlige arbejdsmarked.

I 2015 skal nye professionsbacheloruddannelser efter lovforslaget forankres i professionshøjskolerne. For S og RV har det været afgørende, at der forinden denne beslutning føres ud i livet, foretages en grundig evaluering af hele reformen, og at resultatet af denne evaluering også tillægges betydning for den endelige placering af uddannelserne. Viser evalueringen, at det er lykkedes at skabe tilstrækkelig kvalitet og udbud af gode korte videregående uddannelser, der kan bidrage til opfyldelse af målsætningen om, at 50 pct. af unge tager en videregående uddannelse. Og lykkes det på den måde at skabe et nyt vækstlag i regi af akademierne bl.a. i partnerskab med professionshøjskolerne, så vil partierne også være åbne for en fortsat forankring af professionsbacheloruddannelserne i de nye akademier. Vi er derfor meget tilfredse med, at lovforslaget forudsætter en grundig evaluering, der skal foretages i 2013.

Derudover vil vi gerne understrege, at der i 2015 alene tages stilling til bacheloruddannelserne placering. De korte videregående uddannelser vil også efter 2015 under alle omstændigheder være placeret i erhvervsakademierne.

Samtidig kan S og RV desværre konstatere, at regeringens og Dansk Folkepartis finanslovslag for 2008 fjerner en del af det økonomiske grundlag for etableringen af de nye erhvervsakademier og ikke mindst fjerner en stor del af akademiernes udviklingsmidler og dermed også muligheder for at udvikle nye uddannelser. Netop økonomien har undervejs i tilblivelsen af denne lov været en afgørende forudsætning for vores medvirken – herunder at der blev tilført området nye penge til etablering og udvikling.

Med besparelsen er en væsentlig del af forudsætningerne for etableringen af de nye akademier væsentligt ændret og S og RV har derfor i forbindelse med lovbehandlingen foreslået at udskyde etableringen af de nye erhvervsakademier til regeringen har afsat de nødvendige penge og har tilbageført den bundne opsparing.

Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at med velfærdsaftalen og globaliseringsaftalen oprettes op til ti nye erhvervsakademier. Forslaget ligger i forlængelse af forslaget om oprettelse af professionshøjskoler, ligesom forslaget skal ses i sammenhæng med forslagene vedrørende akkreditering og godkendelse af videregående uddannelser samt forslagene om professionsbachelor- og erhvervsakademiuddannelserne.

Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at det er en acceptabel aftale for erhvervsakademierne. Dansk Folkeparti erklærer sig tilfreds med aftalen om erhvervsakademierne og etableringen af vækstlag i forhold til tekniske og merkantile professionsbacheloruddannelser, om aftalt af partierne bag velfærds- og globaliseringsaftalen. Det skal understreges, at Dansk Folkeparti i forhandlingerne har udtrykt skepsis i forbindelse med målsætningerne. I den anledning har Dansk Folkeparti arbejdet på at få ligestillet erhvervsakademierne med professionshøjskolerne så meget, som det nu er muligt.

Dansk Folkeparti har bl.a. arbejdet for:

–     At erhvervsskolernes repræsentanter skal udgøre flertallet i erhvervsakademibestyrelsen.

–     At erhvervsakademiet får plads i professionshøjskolens bestyrelse i forbindelse med partnerskabet.

–     Undtagelsesbestemmelsen der tillader, at andre uddannelsesinstitutioner end professionshøjskoler, f.eks. et erhvervsakademi, efter 2015 fortsat kan udbyde professionsbacheloruddannelser på det tekniske og merkantile område.

–     Bestemmelsen om evaluering i 2013.

–     Forpligtelsen til regional uddannelsesdækning.

Det er ikke nogen hemmelighed, at Dansk Folkeparti har stået alene i forhandlingerne. Den politiske situation taget i betragtning er vi nået et stykke i forhold til oppositionens tanker og regeringens oprindelige oplæg. Der skal ikke herske tvivl om, at evalueringen i 2013 er et væsentligt punkt for Dansk Folkeparti. Dansk Folkeparti forbeholder sig retten til at revurdere partiets holdning til forligets målsætning efter evalueringen. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget håber, at forliget kan opfylde de generelle uddannelsespolitiske målsætninger fastsat i velfærdsaftalen og i andre brede forlig. Dansk Folkeparti står naturligvis ved aftalen, men det skal understreges, at Dansk Folkeparti har deltaget med henblik på at sikre erhvervsskolesektorens interesser ved forligsbordet.

Det væsentligste for Dansk Folkeparti har ikke været institutionerne, men kvaliteten på de enkelte uddannelser.

Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Af   undervisningsministeren, tiltrådt af: <>

Til § 11

   1) I stk. 1, sidste led udgår »vedtægt«.

[Teknisk korrektion]

Til § 12

   2) I stk. 3 ændres »som affattet ved« til: »som ændret ved«

[Teknisk korrektion]

Til § 14

   3) I stk. 3 indsættes efter »uddannelse« ordene: »i erhvervsakademiets geografiske område, jf. § 4, stk. 1,«.

[Præcisering]

Til § 49

   4) I stk. 3 ændres »som affattet ved« til: »som ændret ved«.

[Teknisk korrektion]

Til § 57

   5) Der indsættes efter nr. 6:

»7. I § 16, stk. 3, nr. 2, ændres »Kreditforeningen af Kommuner i Danmark« til: »KommuneKredit«.«

[Teknisk korrektion]

Nr. 7-11 bliver herefter nr. 8-12.

   6) Der indsættes efter nr. 11, der bliver til nr. 12:

»13. I § 58, stk. 2, ændres »og 48« til: », 48 og 48 a««

[Præcisering]

Til § 58

   7) I nr. 1 ændres: »erhvervsakademier,« til: », erhvervsakademier«.

[Teknisk korrektion]

Ny paragraf

   8) Efter § 59 indsættes som ny paragraf:

Ȥ 01

I lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 775 af 10. august 2005, som ændret ved det af Folketinget den [27. marts 2008] vedtagne forslag til lov om ændring af lov om Danmarks Evalueringsinstitut (Akkreditering af videregående uddannelser, sammensætning af evalueringsinstituttets bestyrelse og repræsentantskab m.v.), foretages følgende ændring:

   1) I bilag 1 indsættes efter nr. 8 som nyt:

9)   Lov om erhvervsakademier for videregående uddannelser.

Nr. 9-29 bliver herefter til nr. 10-30.

§ 60 bliver herefter til § 61.«

Bemærkninger

Til nr. 1 og 7

Der er tale om tekniske korrektioner af lovteksten.

Til nr. 3

Der er tale om en præcisering af lovteksten, således at der i bestemmelsen refereres til »institutioner for erhvervsrettet uddannelse i erhvervsakademiets geografiske område«, som det er anført i de specielle bemærkninger til bestemmelsens stk. 2. Der vil herefter være kongruens mellem lovteksten og de specielle bemærkninger.

Til nr. 5

Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 18, stk. 3, nr. 2, og § 15, stk. 3, nr. 2, i forslag til lov om medie- og journalisthøjskolen (L 27), som blev fremsat for Folketinget den 28. november 2007. Formålet hermed er, at der bliver anvendt samme terminologi i de tre love.

Til nr. 6

Der er tale om konsekvensændring som følge af lovforslagets § 47 og § 57, nr. 12, samt § 41 i L 27. Der foretages herefter en præcisering af lovteksten, således at ingeniørhøjskolerne også bliver omfattet af den nye bestemmelse i § 48 a.

Til nr. 8

Det er tale om en konsekvensændring af bilag 1, som er nyaffattet ved det for Folketinget den 28. november 2007 fremsatte forslag til lov om ændring af lov om Danmarks Evalueringsinstitut (Akkreditering af videregående uddannelser, sammensætning af evalueringsinstituttets bestyrelse og repræsentantskab m.v.) (L 24). Under forudsætning af Folketingets vedtagelse af L 24 skal bilaget ajourføres, således at nærværende forslag til lov om erhvervsakademier for videregående uddannelser under forudsætning af Folketingets vedtagelse også skal omfattes af lov om Danmarks Evalueringsinstitut.

 

 

 

 

 


 

  Sophie Løhde (V) Â  Britta Schall Holberg (V) Â  Rikke Hvilshøj (V) Â  Anne‑Mette Winther Christiansen (V) nfmd.  Troels Christensen (V) Â  Martin Henriksen (DF) fmd.  Marlene Harpsøe (DF) Â  Henrik Rasmussen (KF) Â  Malou Aamund (V) Â  Christine Antorini (S) Â  Carsten Hansen (S) Â  Kim Mortensen (S) Â  Julie Rademacher (S) Â  Pernille Vigsø Bagge (SF) Â  Nanna Westerby (SF) Â  Marianne Jelved (RV) Â  Johanne Schmidt‑Nielsen (EL) 

Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

47

 

Ny Alliance (NY)

3

Socialdemokratiet (S)

45

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Dansk Folkeparti (DF)

25

 

Siumut (SIU)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

23

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

17

 

Sambandsflokkurin (SP)

1

Det Radikale Venstre (RV)

  9

 

Uden for folketingsgrupperne (UFG)

2

Enhedslisten (EL)

  4

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 47

Bilagsnr.

Titel

1

Høringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministeren

2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

3

Endelig tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

4

Henvendelse af 6/2-08 fra Dansk Industri, LO, Dansk Byggeri. Tekniq, Dansk Tekstil & Beklædning og Erhvervsskolernes Bestyrelsesforening og danske erhvervsskoler

5

Ændringsforslag, fra undervisningsministeren

6

1. udkast til betænkning

7

Ændringsforslag, fra undervisningsministeren

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 47

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/2-08 fra Dansk Industri, LO, Dansk Byggeri. Tekniq, Dansk Tekstil & Beklædning og Erhvervsskolernes Bestyrelsesforening og danske erhvervsskoler, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om ministerens prioritering af det teknisk/merkantile område, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå