Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
|
København, den 23. januar 2008  |
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 17. januar 2008 udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 8 ad L 45 - forslag til lov om ændring af lov om fødevarer. (Fødevarekontrol og sanktionsmuligheder m.v.):
Spørgsmål 8:
"Hvorledes vil fødevareregionen kontrollere, om virksomheden har hjemmeside, og hvornÃ¥r og hvordan vil fødevareregionen kontrollere, om linket til kontrolrapporten virker?â€
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
â€Som udgangspunkt vil fødevareregionerne som pÃ¥ andre omrÃ¥der basere kontrollen pÃ¥ virksomhedens oplysninger. Da de relevante hjemmesider har et markedsføringsmæssigt sigte, vil oplysningen desuden normalt være almen tilgængelig. OgsÃ¥ anmeldelser fra forbrugere om manglende kontroloplysninger pÃ¥ konkrete hjemmesider vil være et vigtigt kontrolelement.
Selve kontrollen af den enkelte virksomheds hjemmeside vil normalt ske i forbindelse med de løbende ordinære kontrolbesøg, hvor virksomheden vil blive anmodet om at vise kontrolrapporternes placering på hjemmesiden.
Kontrollen kan dog også ske fra kontrolafdelingen. Det vil f.eks. være naturligt ved klager fra forbrugere over manglende eller skjulte kontrolrapporter. Hvis der er hold i klagen, sendes en kontrolrapport til virksomheden med en passende sanktion. Hvis der ikke er hold i klagen, udarbejdes ikke en kontrolrapport. Oplysningerne om klagen og kontrollen journaliseres på sagen efter sædvanlige regler, og forbrugeren orienteres om sagens udfald.
For butikskæder, hvor arbejdet med at vedligeholde alle koncernens hjemmesider som regel vil være samlet i hovedkontorets web-afdeling, kan det ogsÃ¥ være mest hensigtsmæssigt at foretage en samlet â€skrivebordskontrolâ€. At en butikskæde har centraliseret vedligeholdelsen af hjemmesider ændrer dog ikke ved, at det er den enkelte butik, der har ansvaret for offentliggørelsen – og som derfor skal have tilsendt en kontrolrapport med en passende sanktion, hvis hjemmesiden ikke viser kontrolrapporten for den pÃ¥gældende butik.â€
Eva Kjer Hansen
/Lisbet Nielsen