Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri



 

København, den 29. januar 2008

Sagsnr.: 10699

 

 

 

 

 

 

Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 21. januar udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 12 ad L 45 - forslag til lov om ændring af lov om fødevarer. (Fødevarekontrol og sanktionsmuligheder m.v.) :

 

Spørgsmål 12:

"Vil ministeren redegøre for, hvorfor enkelte fødevarekontrollanter, som åbenbart er helt fremme i skoene, er begyndt at sanktionere efter regler, som ikke er politisk vedtaget og trådt i kraft, og dermed uretmæssigt har besluttet et gebyrbetalt ekstrabesøg af Fødevarekontrollen?”

 

Svar:

Et af de helt centrale elementer i forliget om fødevarekontrollen er indførelsen af et mere risiko- og behovsorienteret tilsynskoncept, som fokuserer fødevarekontrollen på problemområder og problemvirksomheder. Denne omlægning af kontrollen kræver ikke lovændring, og Fødevarestyrelsen har derfor implementeret det nye tilsynskoncept med virkning fra 1. januar i år. Der er derfor ikke tale om enkelte fødevarekontrollanter, som handler på egen hånd, men en generel ændring af praksis som direkte konsekvens af forliget.

 

Ved indskærpelser bliver virksomheder på kontrolrapporten oplyst om, at indskærpelsen udløser gebyrbelagt opfølgende kontrol, og at virksomheden har mulighed for at klage over indskærpelsen og den opfølgende kontrol.

 

Med hensyn til spørgsmålet om gebyrfinansiering har Fødevarestyrelsen oplyst, at selve pligten til at kræve betaling for opfølgende kontrol som følge af overtrædelser følger af § 45, stk. 1, i fødevareloven og art. 28 i kontrolforordningen (RFO 882/2004). Satser for opfølgende kontrolbesøg efter indskærpelser vil blive reguleret i bekendtgørelse om betaling for bl.a. fødevarekontrol, der forventes at træde i kraft 1. februar 2008.

 

Der vil således ikke blive opkrævet betaling for de opfølgende kontrolbesøg som følge af indskærpelser, der gennemføres i januar måned.

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

/Lisbet Nielsen