Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L 42 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer mv. og lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler (Justering af afgiftsberegningen for brugte biler mv., afgiftsfritagelse af brint- og elbiler og udvidelse af ordningen med registrerede virksomheder).
Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 9 af 29. januar 2008.
Kristian Jensen
                    Â
                                                       / Lene Skov Henningsen
Spørgsmål 9:
â€Ministeren bedes oplyse, hvorledes lovforslaget kan tilrettes, sÃ¥ der ikke opstÃ¥r et provenutab i 2008 som følge af periodeforskydning, f.eks. ved at der stilles depositum, der matcher med den øgede kredittid.â€
Svar:
Der kan ikke knyttes en sammenhæng mellem kravet om et depositum og det forventede provenutab på omkring 60 mio. kr. i 2008 som følge af, at kredittiden forøges med i gennemsnit 30 dage.
Det nævnte provenutab i 2008 er en periodeforskydning, der i teorien hentes ind (når bortses fra inflation) efterhånden som registrerede virksomheder ophører med at være registrerede.
Jeg er enig i, at et depositum på 200.000 kr. ikke rækker langt i denne sammenhæng. Men en ordning som denne kan ikke bæres alene af krav om depositum. Hvis registreringsordningen skal fungere, må der være en fælles interesse i ordningen fra virksomhederne og det offentlige.
Kravet om et depositum skal ses i sammenhæng med kravene om ordentlige økonomiske forhold i den registrerede virksomhed. Kravet om et depositum på 200.000 kr. er et blandt flere incitamenter for den registrerede virksomhed til at administrere ordningen loyalt. Men det kan naturligvis ikke holde statskassen skadesløs, hvis nogen vil snyde i stor stil.
Det forventede provenutab i 2008 kan kun reduceres ved at reducere kredittiden. Det forekommer ikke hensigtsmæssigt at prøve at skaffe en engangsindtægt i 2008 til dækning dette midlertidige tab.