L 42 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. og lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler.

(Justering af afgiftsberegningen for brugte biler m.v., afgiftsfritagelse af brint- og elbiler og udvidelse af ordningen med registrerede virksomheder).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 4

Der anmodes om ministerens kommentar til, om det vil være teknisk muligt, at lave følgende regel omkring afgiftberegningen på en plug-in hybridbil: "En plug-in hybridbil defineres med f.eks. et 30 kwh-batteri, som identisk med en "ren" el-bil som giver den 100 pct. afgiftsfrihed. Plug-in hybridbiler med lavere batterikapacitet gives en forholdsmæssigt reduceret afgiftsfrihed. Ved definitionen af toppunktet i skalaen tages udgangspunkt i, at designkriteriet for ”rene” el-biler er, at de skal have en aktionsradius pr. opladning på 150-200 km, at energiforbruget er 5-6 km pr. kwh, og at den forventede batteripris ved massefabrikation ligger på omkring 500 USD pr. kwh. Dette tilsiger et batteri på 25-30 kwh til en pris på 75-80.000 DKK. Med dette udgangspunkt vil en plug-in hybridbil med et 10 kwh batteri skulle udsættes for en registreringsafgift på 2/3 af de gældende 180 pct. I forhold til aktuelt gældende lovgivning med 4.000 kr. afgiftsreduktion pr. 1 km forbedring af benzinøkonomien udover 16 km pr. liter svarer dette til et forlangende om en præstation fra en plug-in hybridbil på 28-30 km pr. liter. ".
Dato: 25-01-2008
Status: Endeligt besvaret
Dokumentdato: 05-02-2008
Modtaget: 05-02-2008
Omdelt: 05-02-2008

L 42 - svar på spm. 4, fra skatteministeren

L 42 svar 4 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 25-01-2008
Modtaget: 25-01-2008
Omdelt: 28-01-2008

Spm. om ministerens kommentar til om det vil det være teknisk muligt, at lave regel omkring afgiftberegningen på en plug-in hybridbil, jf. nævnte eksempel, til skatteministeren