Silkeborg 20 december 2007.
Til Skatteudvalget.
Vedr.: Forslag til "Lov om ændring af registreringsafgiftsloven." L
42.
Ifølge lovforslagets § 2 stk. 1 skal den nedre grænse på frafradraget være 7
500 kr. på personbiler og motorcykler den udføres af landet.
Det vil sige at en afgiftgodtgørelse under 15 000 kr. ikke udbetales når
fradraget er 7 500 kr. og godtgørelse under 7 500 kr. ikke udbetales.
Ifølge tlf. samtale med Joel Nielsen fjernes minimums beløbet på 7 500 kr. Det
fremgår dog ikke af lovforslaget.
I 2006 blev der eksporteret 33 700 biler og udbetalt 450 mio. kr.
Gennemsnit udbetalingen af afgiftgodtgørelsen pr. bil er 15 000 kr. for
personbiler.
Derfor er jeres beregning på at udbetaling af afgiftgodtgørelsen vil falde med
70-80 mio. kr. ikke rigtig. Bileksporten stopper hvis loven vedtages.
Uanset om minimumssatserne er 7 500 kr. eller 15 000 kr. kan det ikke betale
sig at eksporterer biler når afgiften skal være over 50 000 kr. og
handelsprisen på bilen over 80 000 kr. for at forslaget ikke påvirker
negativ.
Uanset om ændring af loven vedtages skal minimumssatserne også gælde ved
import. Ellers er det en handelshindring / varernes frie bevægelighed over
lande grænserne.
Ifølge EU skal der udbetales det samme ved eksport som der betales ved import.
Ifølge pressesekretær Rene Andersen udtalelser i 2003 tjener Skat på at
udbetale afgift ved eksport, da der importeres flere nye biler til at
erstatte de eksporterede.
Der betales mere ved import end der udbetales ved eksport.
Hvorfor laver nye handelshindringer når Skat tjener på eksporten og
det er godt for miljøet og færdselssikkerheden, som skatteminister
Kristian Jensen skriver i svaret til spørgsmål 120 af 7 februar 2007 j.nr.
07-005333.
"En positiv sideeffekt ved eksporten af biler er en foryngelse af
bilparken, mere miljøvenlige biler og sikkerhedsmæssig bedre."
Fradraget på 15 000 kr. ( 7 500 kr. ) skal også gælde for importbiler, ellers
opstår der et nyt problem med EU.
Der skal udbetales det ved eksport som der betales ved import.
Staten mister der ved afg. af ca. 5 000 biler der importeres om året, hvor
afgiften er under 15 000 kr.
Afgiften sænkes på nye miljøvenlige biler og dette skal financeres ved at sænke
afgiftgodtgørelsen på eksportbiler.
Eksporten af gamle forurenende biler falder med 30 000 biler og der importeres
nogle få tusinde miljøvenlige biler pr. år. Hvad er så ideen med ar sænke
afgiften på miljøvenlige biler. ?
Der blev eksporteret 33 700 biler i 2006 og
bilparken voksede med ca. 3 %.
Der er derfor importeret / solgt mange nye biler på grund af eksporten.
Uanset hvor negativ man er over for eksporten af biler kan regnestykket kun
blive at Staten tjener på eksporten, de kan umuligt tabe på det som det er i
dag.
Klimaminister Conni Hedegaard repræsenterer
Danmark ved klima conferancen på Bali og kritiserer andre lande på grund af at
de ikke gør nok for miljøet.
Derfor kan det undrer mig at man samtidig sidder i skatteministeriet og
skyder gode idéer ned med miljøvenlige biler.
Man vel sparer nogle få mio. kr. som så gør at man mister flere milliarder
i den sidste ende.
At vi eksporterer de gamle og mere forurenende biler skal vi ikke havde det
dårligt over.
Bilerne der eksporteres er nyere end 1990 og er derfor miljøvenlige med
katalysatorer og erstatter mere forurenende biler i blad. Afrika, Libanon og
Øst landene.
I lovforslaget § 2 stk 10.
Usikkerhed vedr. økonomiske konsekvenser. ? Det må være nemt at regne sig frem
til at Staten taber penge.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. ? Når bilerne ikke kan eksporteres
må det få konsekvenser.
Miljømæssige konsekvenser. ? Det får store konsekvenser for miljøet.
Forholdet til Eu-retten. ? Det bliver en ommer når der skal betales afgift ved
import og der ikke udbetales ved eksport.
Handelshindringer ved eksport af biler i dag.
1. Gebyr ved eksport 180 kr.
2. Skat har i 5 år bevidst overtrådt loven ved at udbetale godtgørelsen for
sent.
Sagsbehandlingstiden er ca. 3 mdr. pr. bil.( Kun ½ time ved
import. Her betaler man ikke gebyr. )
3. Vurderingerne af eksportbiler faldt til ca. det halve på et år.
4. Klager man til Motorankenævnet er der 1 års ventetid.
5. Minimumsgrænsen på 7 500 kr. - 4 000 kr.
Investerer man i en importbil kan den omsættes 250 gange på et år. ( 1 bil pr.
åbningsdag ved Skat, som har åben ca. 250 dage om året. )
Investerer man i en eksportbil kan den
omsættes 4 gange på et år, selv om man betaler 180 kr. i ekspeditionsgebyr.
Forslag.
Nedsæt ekspeditionstiden til max 1 måned.
Fjern gebyret ved eksport.
Vurder biler som for et år siden.
Eksporten vel stige til ca. 100 000 biler om året.
Staten tjener flere penge.
Autoforhandlerne tjener flere penge.
Private bilejere tjener flere penge.
Foryngelse af bilparken.
Godt for miljøet.
Godt for færdselssikkerheden.
Venlig hilsen
Benny Jensen.
Julsøvej 242
8600 Silkeborg.
40 93 53 00.