Silkeborg 3 januar 2008.
Til Skatteudvalget.
Vedr.: Lovforslag L 42. Forlængelse af mit brev af 20 december 2007.
Jeg er nu blevet bekent med jeres ændringer i lovforslaget af 14 december 2007.
§ 18. Ifølge lovforslaget bliver fristen for udførsel af biler forlænget med op
til 7 dage.
Reglerne var indtil for ca. et år siden, var bilen anmeldt senest tirsdag kunne
man udføre bilen lørdag og herefter fremvise kvittering mandag vedr. udførsel
af landet.
Efter den nye lov skal Skat anmode om fremvisning iden 14 dage.
Derfor skal man vente med at udføre bilen i 3 uger fra anmeldelses dato, på
grund af de dage der kan gå fra brevet er skrevet til det bliver sendt og tiden
med udbringningen.
Ifølge § 15 skal en virksomhed der eksporterer biler være registreret og stille
sikkerhed på 200 000 kr.
Hvis man ifølge overnævnte ikke fremviser en eksportbil kan Skat slette
registreringen.
Hvorfor skal eksportvirksomheder registreres og stille sikkerhed når Skat ikke
har penge til gode ved disse virksomheder. ?
Ifølge § 19 kan der gives tilladelse til at betale importafgiften løbende.
SÃ¥ skal eksportvirksomheder heller ikke stille sikkerhed.
I de sidste 5 år har Skat bevidst udbetalt afgiftgodtgørelsen for sent,
(sagsbehandlingstid ca. 3 måneder.) trods flere klager til Motor afd.
Skat, Told og skattestyrelsen og Skatteministeriet uden resultat.
Nu resikerer vi ekspeditionstiden bliver 3½ måned.
Skat har 3½ måned til at kontrolerer bilen og de indsendte dokumenter, de har
tid nok til kontrol og skal derfor ikke kræve sikkerhed.
Ifølge loven kan Skat nægte en virksomhed godkendelse hvis den i det
seneste 12 måneder ikke har betalt skatter rettidig.
Skat har ikke i de sidste 5 år udbetalt afgiftgodtgørelse rettidig. (ca.
33 000 udbetalinger for sent i 2006.)
Skat har bevist at de ikke magter opgaven med at
vurdere og udbetale til tiden ifølge lovgivningen. Derfor skal
det privatiseres. Så kan Skat kræve at loven overholdes og opkræve store
bøder hvis de ikke overholder loven.
Skat skal ikke godkende virksomheder, vurdere og lave udbetalinger når de
selv bryder loven bevidst for at udskyde udbetalingerne. Der ved opnår de at
nedsætte omsætningshastigheden af eksportbiler for at reduserer mængden af
eksport biler.
Ifølge § 15 kan en udenlandsk virksomhed
ikke godkendes. Det er i strid med EU.
Loven med afgiftgodtgørelse blev indført på grund af varenes frie bevægelighed.
Derfor kan i ikke kræve dette. Se Konkurrancestyrelsens høringssvar.
Argumented skulle være at i ikke efterfølgende kan kontrolere virksomheden.
Skat bruger 3 til 3½ måned til ekspedition, denne tid kan også bruges til at
kontrolerer, de kan også kontrolerer i Tyskland.
Ifølge Eu dom mod Grækenland af 20 september 2007 (www.curia.europa.eu ) nr.
C-74/06, kan afgiften på import ikke overstige afgiften på bilerne
der er indregistreret i landet.
Omvendt kan man sige at afgiften ved eksport skal være den samme som ved
import, som det er nu og efter den nye lov er afgiften højere ved import end
eksport.
Det er i strid med EU dommen.
Mvh.
Benny Jensen.
Julsøvej 242
8600 Silkeborg.