Silkeborg 24 januar 2008.




                                                        Til Skatteudvalget.


Vedr.: Lovforslag L 42.

Jeg vedlægger mit brev af 20 december 2007 og 3 januar 2008 til Skatteministeriet, hvor jeg kommenterer det fremsatte lovforslag.

Jeg mener at EU skal forespørges om følgende 8 punkter er i strid med EU lovgivningen, inden loven vedtages.
Ifølge Joel Nielsen Skatteministeriet er EU ikke blevet spurgt.

1. Ved import betales der afgift af avance, ved eksport udbetales der ikke afgift af avancen.

2. Skal der være et standartfradrag på 7500 kr. på alle eksportbiler, skal der også være det på alle nye og brugte importbiler.

3. Ekspeditionstiden på import er ½ time men ved eksport er den ca. 3 måneder.
Med den nye lov bliver ekspeditionstiden over 4 - 5 måneder.
Det er en hindring af varernes frie bevægelighed.

4. Loven med udbetaling af afgiftgodtgørelse er lavet for at åbne for varernes frie bevægelighed.
Så kan man ikke stille krav om at kun firmaer der er hjemmehørende i Danmark kan godkendes.

5. Udregningen af afgiften med en procentsats af nyprisen uden at tage hensyn til bilens faktiske handelspris er i strid med Eu.
Ifølge Eu dom mod Grækenland af 20 september 2007 nr. C-74/06, kan man ikke bruge den udregningsmetode.
Ifølge dommen må afgiften end ikke i enkelte tilfælde være højere end den er på et tilsvarende køretøj der køre i landet.

6. Når afgiften på eksportbiler er 7 500 kr. lavere ind den er ved import må det være afgift niveauet på bilerne der køre i Danmark.
Så er afgiften på importbiler 7 500 kr. højere end den er på tilsvarende biler der kører i Danmark,
det er i strid med Eu lovgivningen. ( Eu dom Grækenland.)
Ifølge Eu dommen må afgiften ikke være højere ved import ind den er på bilerne der kører i landet.
Så må afgiften ikke være lavere ved eksport end den er ved import.
Hvad siger Eu til et standartfradrag på eksport og ikke ved import ?

7. Hvad siger Eu til de miljømæssige problemer der opstÃ¥r nÃ¥r Danmark laver nye love for at bevarer den gamle forurenende og sikkerhedsmæssige dÃ¥rlige bilpark?
( Selv om Joel Nielsen Skatteministeriet siger at Staten tjener på eksporten som den er i dag.)

8. Biler over 35 år skal betale afgift ved import men kan ikke få afgift retur ved eksport.


Venlig hilsen.

Benny Jensen.
Julsøvej 242
8600 Silkeborg.
40 93 53 00.