Skatteministeren (Kristian Jensen):
Jeg vil starte med at henlede hr. Frank Aaens opmærksomhed på lovforslagets bemærkninger om de administrative konsekvenser for det offentlige på side 12, punkt 5.3. Der vil han kunne se, at ordningen for registrerede virksomheder med nogen usikkerhed skønnes at kunne frigøre omkring ti årsværk. Det vil sige, at for en investering på 4 mio. kr. kan vi nu frigøre ti årsværk til andet arbejde i Skatteministeriet. Det er et skift, som jeg gerne vil lægge navn til, og som jeg også håber måske kan formilde hr. Frank Aaens kritiske blik på forslaget her, sådan at vi forhåbentlig kan opnå en helt bred enighed. For jeg må sige, at hvis man kigger på lovforslaget som sådan, så er der jo massiv opbakning til det. Det, der blev diskuteret, var vel nærmere, hvad der ikke var i forslaget, end hvad der var i forslaget.
Jeg er glad for, at der er opbakning til, at man nu justerer afgiftsberegningen for brugte biler. Jeg synes, det har været en uskik, at vi har understøttet en sådan eksport af skrotningsmodne biler. Jeg synes, det er glædeligt, at vi får afgiftsfritaget ikke bare elbiler i en længere periode, men også brintbiler. Og til de sådan lidt kritiske røster om, at der ikke sker ret meget på området, vil jeg bare sige: Der er en rivende udvikling på området med brintbiler, og der er faktisk danske virksomheder, der er med i kapløbet om at producere og udvikle brintkøretøjer, det være sig både trucks og biler, så jeg tror, at det vil være et gavnligt rygstød for den vækstbranche med den beslutning, som der nu er opbakning til.
Det, diskussionen så var om, var jo noget uden for lovforslaget, nemlig hvorfor hybridbiler ikke er med. Som forklaring vil jeg sige, at man først og fremmest skal huske, at en hybridbil er en bil, som både kører med en elmotor og med en traditionel forbrændingsmotor. En række af de hybridbiler, der er blevet præsenteret, har også mulighed for at fravælge eldelen og således alene køre på deres forbrændingsmotor, hvilket jeg mener man skal tage med i betragtning, når man kigger på en afgiftsfritagelse eller ej vedrørende hybridbiler.
Det næste er, at det tilsyneladende er gået en række folketingsmedlemmer forbi, at vi i foråret gennemførte en omlægning af bilbeskatningen, der gør, at vi belønner biler, jo mere de reducerer deres CO2-udledning ved at kunne køre langt på en liter brændstof. Udgangspunktet - så at sige vores nulpunkt - er, at en benzinbil kan køre 16 km på en liter brændstof, en dieselbil 18 km på en liter brændstof, og for hver ekstra kilometer pr. liter brændstof en bil kan køre, gives der et afgiftsnedslag på 4.000 kr. De her biler, som jo fra ordførernes side blev fremhævet, fordi de kunne køre særlig langt på en liter brændstof, vil så også få et særlig stort nedslag.
Det betyder, at hvis man gennemfører en realistisk sammenligning af en hybridbil og en tilsvarende bil med traditionel forbrændingsmotor - og det er vigtigt, at man sammenligner med en tilsvarende bil - så vil man faktisk opdage, at på grund af den afgiftsrabat, der nu er kommet, på grund af den mindre ejerafgift, der skal betales, og på grund af, at man ved en bedre brændstoføkonomi betaler mindre i registreringsafgift, kan man faktisk opnå en tilbagebetaling af den merpris, der stadig væk er, på lige under 2 år. Det er, når man kigger på nogle konkrete beregninger af, hvordan man sammenligner traditionelle biler med hybridbiler.
Derfor er der allerede i dag en klar afgiftsmæssig begunstigelse af hybridbiler, i det omfang at de kører langt på en liter brændstof og dermed reducerer deres CO2-udledning. Jeg mener, det er ret væsentligt, at man holder fast i det, vi som politikere skal gøre, nemlig at sige: Hvad er det for en miljømæssig forbedring, vi vil understøtte? og så sørger for at holde understøttelsen ens, uanset hvilken teknologi miljøforbedringen kommer ved.
Det, vi har valgt at gøre fra regeringens side og i det forlig, vi fik gennemført med Dansk Folkeparti, er at sige, at vi belønner det, at man kan køre langt på literen, med den samme rabat, uanset hvilken teknologi der ligger til grund, nemlig med 4.000 kr. pr. ekstra kilometer på en liter brændstof. Det betyder, at når man får hybridbiler, der bliver mere effektive, så vil man faktisk også få en større afgiftsrabat. Hvis man fik dieselbiler, der blev mere effektive, ville man også få en yderligere afgiftsrabat. Det betyder, at vi fremmer en sund konkurrencemæssig udvikling af forskellige teknologier på det her område i stedet for at vælge én teknologi ud og sige, at det lige præcis er den, vi støtter af den ene eller den anden årsag.
Derfor er der allerede i dag - og man vil kunne se det ikke bare på personbilssiden, men måske mest af alt på varebilssiden - et marked for hybridbiler, som er spirende, og som jeg med den afgiftsomlægning, der bliver gennemført, tror på også vil vokse i de kommende år. Det var en lang forklaring på noget, der slet ikke er i lovforslaget, og som jeg heller ikke mener bør være i lovforslaget.