Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 18. februar 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 7 (L 41), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Udvalget.

 

 

Spørgsmål nr. 7:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14. februar 2008 fra Danske Handicaporganisationer, jf. L 41 – bilag 7.”

 

 

Endeligt svar:

Jeg har med glæde noteret mig, at Danske Handicaporganisationer (DH) er meget positivt indstillet over for etableringen af et Ligebehandlingsnævn.

 

DH rejser imidlertid to problemstillinger om henholdsvis en sproglig begrebsafklaring og nævnets beføjelser.

 

DH’s ønske om en sproglig begrebsafklaring af handicapbegrebet ligger efter min opfattelse uden for dette lovforslag, der vedrører spørgsmålet om håndhævelse af den eksisterende diskriminationslovgivning. Jeg vil dog alligevel gerne knytte et par bemærkninger til DH’s ønske. Beskyttelsen mod forskelsbehandling på grund af handicap baserer sig på et EU-direktiv. Dermed er der tale om et EU-retligt begreb, hvor den endelige afgrænsning afgøres af EF-domstolen. Jeg finder det derfor betænkeligt, hvis der skulle udvikles en særlig dansk forståelse af begrebet.

  

Nævnets beføjelser er efter lovforslaget knyttet til den eksisterende diskriminationslovgivning.

 

For så vidt angår DH’s ønske om, at Ligebehandlingsnævnet skal have kompetence til at behandle klager i relation til forordning 1107/2006, skal jeg bemærke, at Transportministeriet over for mig har oplyst, at det er deres umiddelbare vurdering, at der er visse forhold, der taler for, at sagsområdet i relation til forordning 1107/2006 bliver hos Statens Luftfartsvæsen. Transportministeriet har henvist til, at klagerne i høj grad formodes at vedrøre forhold om lufthavne og fly, herunder spørgsmålet om sikkerhed, hvor Statens Luftfartsvæsen har en særlig ekspertise.

 

Det andet område, som DH nævner, er FN’s Handicapkonvention. Danmark har underskrevet FN’s Handicapkonvention med henblik på efterfølgende ratifikation af konventionen. Velfærdsministeriet har som koordinerende ministerium på handicapområdet fået overdraget opgaven med at forestå ratifikationen, hvilket bl.a. indebærer en forudgående analyse af konventionens implikationer for dansk lovgivning og retstilstand på handicapområdet.

 

Sideløbende med ratifikationsprocessen har regeringen nedsat et udvalg ’om et forbud mod diskrimination på grund af handicap’. Baggrunden for udvalget er, at regeringen ønsker en samlet undersøgelse af de økonomiske, administrative og juridiske konsekvenser af indførelse af et generelt forbud mod diskrimination på grund af handicap for staten, kommuner og borgere, herunder erhvervslivet.  

 

Spørgsmålet om en eventuel udvidelse af Ligebehandlingsnævnets kompetence vedrørende diskrimination på grund af handicap vil blive taget op, når udvalget ’om et forbud mod diskrimination’ har afsluttet sit arbejde.

 

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen