Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1<DOCUMENT_START>, som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. januar 2008 vedrørende forslag til retsplejelov for Grønland (L 34), forslag til kriminallov for Grønland (L 35) og forslag til lov om ophævelse af retsplejelov og kriminallov for Grønland og om ændring af forskellige lovbestemmelser i forbindelse med ikrafttræden af ny retsplejelov og kriminallov for Grønland (Ændringer som følge af ny retsplejelov og kriminallov for Grønland m.v.) (L 36).

 

 

 

Lene Espersen

/

 Lars Hjortnæs

 

 


Spørgsmål nr. 1<DOCUMENT_START>, fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til retsplejelov for Grønland (L 34), forslag til kriminallov for Grønland (L 35) og forslag til lov om ophævelse af retsplejelov og kriminallov for Grønland og om ændring af forskellige lovbestemmelser i forbindelse med ikrafttræden af ny retsplejelov og kriminallov for Grønland (Ændringer som følge af ny retsplejelov og kriminallov for Grønland m.v.) (L 36):

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 21/12-07 fra Foreningen af fængselsinspektører, vicefængselsinspektører og økonomichefer, jf. L 34/L 35/L 36 - bilag 2.”

 

Svar:

 

Foreningen af fængselsinspektører, vicefængselsinspektører og økonomichefer har i henvendelsen af 21. december 2007 anbefalet, at formuleringen ”en psykiatrisk ledet anstalt under kriminalforsorgen i Danmark” i § 148, stk. 3, og § 161, stk. 2 og 4, i forslaget til en ny kriminallov for Grønland ændres til ”Anstalten ved Herstedvester”.  Foreningen har bl.a. henvist til, at den nuværende ordning, hvor behandlingen af de grønlandsk anbragte på Anstalten ved Herstedvester varetages af fængselsinspektøren og en psykiatrisk uddannet overlæge i fællesskab (jf. notat af 4. marts 1982 om visse retningslinjer for samarbejdet mellem anstaltsledelse og behandlingspersonale mv. ved Anstalten i Herstedvester), er en usædvanlig og uhensigtsmæssig ledelseskonstruktion.

 

Den administrerende overlæge og fængselsinspektøren i Anstalten ved Herstedvester har i en udtalelse vedrørende foreningens henvendelse udtrykt indbyrdes uenighed om foreningens forslag, men har samtidig anført, at de er enige om, at den nuværende kompetenceordning ikke har givet anledning til problemer i praksis.

 

Justitsministeriet kan om den gældende kompetenceordning oplyse, at den ledelsesstruktur, der er beskrevet i notatet af 4. marts 1982, er meddelt i en skrivelse af 26. juni 1982 fra Justitsministeriet. Af skrivelsen fremgår, at ministeriet har besluttet, at ledelsen i Anstalten ved Herstedvester med virkning fra 1. juli 1982 henlægges fra den administrerende overlæge til den ved anstalten tjenstgørende fængselsinspektør. For så vidt angår væsentlige behandlingsspørgsmål vedrørende indsatte, der efter kriminalloven i Grønland er dømt til anbringelse i eller overført til anstalten, udøves de lokale ledelsesfunktioner dog af fængselsinspektøren og en administrerende overlæge i fællesskab. Endvidere fremgår det, at sager af den nævnte karakter vedrørende grønlandske indsatte, hvori der ikke kan opnås enighed, forelægges for Justitsministeriet (Direktoratet for Kriminalforsorgen). Ved direktoratets behandling og afgørelse af sådanne sager inddrages Kriminalforsorgens psykiatriske konsulent. 

 

Efter Justitsministeriets opfattelse opfylder denne ordning fra 1982 betingelserne for at kunne anses som ”en psykiatrisk ledet anstalt under kriminalforsorgen i Danmark”, som er en videreførelse af de gældende bestemmelser i den nuværende kriminallov. Hertil kommer, at den anvendte formulering alene fremgår af overgangsbestemmelser, der forudsættes ophævet, når en forvaringsafdeling i Grønland er etableret, jf. forslaget til kriminallovens § 161, stk. 5, og at den nuværende formulering samt kompetenceordningen i anstalten ikke har givet anledning til problemer i praksis.

 

På denne baggrund er der efter Justitsministeriets opfattelse ikke grundlag for at ændre udformningen af § 148, stk. 3, og § 161, stk. 2 og 4, i forslaget til ny kriminallov.