Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 32 - Forslag til Lov om ændring af momsloven og forskellige andre love (Flymoms, salg til interesseforbundne parter, omvendt betalingspligt, undtagelser til energibeskatningsdirektivet m.v.).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 16 af 29. januar 2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Dencker (DF).

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Lone Lau-Jensen


Spørgsmål 16

Ministeren anmodes om at uddybe følgende bemærkning fra Skatteministeriet: ”Flyselskaber, der ikke flyver hovedsageligt i udenrigstrafik, vil efter forslaget ikke længere kunne få leveret fly m.v. momsfrit. Det skønnes, at der vil ske en omorganisering, sådan at ruterne overtages af andre selskaber (der flyver hovedsageligt i udenrigstrafik)”. I den forbindelse bedes ministeren særligt uddybe, hvorvidt der med ordet ”omorganisering” forstås, at danske indenrigsselskaber forventes at måtte lukke?

Svar

Flyselskaber der flyver under 55 pct. i udenrigstrafik og dermed ikke længere kan få momsfri leverancer efter lovforslaget, forventes enten at øge udenrigstrafikken eller indskrænke indenrigstrafikken, for på denne måde at blive et ”udenrigsflyselskab” i momsmæssig forstand. Det forventes endvidere, at indenrigsruter der bliver ledige, vil blive overtaget af andre selskaber, der - selv når de beflyver disse indenrigsruter - flyver mere end 55 pct. i udenrigstrafik.

Bortset fra ganske enkelte mindre flyselskaber forventes alle flyselskaberne at kunne foretage en sådan omorganisering på relativt kort sigt. Ministeriets brug af ordet ”omorganisering” betyder derfor rent faktisk omorganisering og ikke lukning.