Uddannelsesudvalget 2007-08 (2. samling)
L 26 Spørgsmål 1
Offentligt
Notat omtransport til brobygning
EfterskoleforeningenEfterskolernes SekretariatVartovFarvergade 27, H, 2.1463 København KTlf. 33 12 86 80
Dato
4. januar 2008/OB
Efterskoleforeningen spurgte i en rundsendelse af 5. december 2007efterskolerne, hvad de vurderede at deres udgifter til obligatorisk og frivilligbrobygning i 9. og 10. klasse ville blive i skoleåret 2008-09. Der henvistes tillovforslag L26.Skolerne blev bedt om at tage udgangspunkt i udgifterne til offentlig transportmen også angive udgiften til bus, såfremt dette var et relevant alternativ (i ganskeenkelte tilfælde har skoler oplyst, at de vil bruge både offentlig transport og lejeaf bus).160 efterskoler ud af 261 mulige har svaret på henvendelsen oghovedkonklusionerne er følgende:de 160 skolers totaludgifter til offentlig transport forventes at blive5.157.263 kr. svarende til et gennemsnit på 32.232 kr. pr. skole5 af skolerne efterskoler påregner ikke udgifterBeløbet bruges til transport af 10.115 elever i (for næsten allesvedkommende) i 10 dage svarende til 510 kr. pr. elev.3 efterskoler har udgiftsforventninger over 100.000 kr. (Oure, Hjemly ogSamsø) med offentlig transport. Udgiften kan med leje af bus reducereskraftigt, så Oures udgift bliver 120.000 kr. og Hjemlys ca. 50.000 kr.Samsø topper med samlet udgift på 152.000 kr. primært p.g.a.færgeudgifter29 skoler kan med fordel leje bus i stedet for offentlig transport. Enkeltepåregner ret store udgifter til leje af bus (Ladelund, Oure, Den økologiskeAabybro, Vivild). Besparelsen estimeres af skolerne til ca. ½ mio. kr.
Spørgsmål om besvarelserne og bearbejdning af tallene kan rettes tilEfterskoleforeningen.Hvis man antager, at alle skoler ville få samme udgiftsprofil som de 62 %, der harsvaret i undersøgelsen, vil det give følgende resultat for skoleformen:Med 15.000 brobygningselever (primært 10. klasses elever) i 2008-09forventes skoleformens samlede transportudgift at blivemindst 7,5 mio.kr.idet der tages højde for, at bustransport billiggør de samledeomkostninger med ca. 3/4 mio. kr.I gennemsnit vil skolerne skulle påregnes udgifter på 1 mio. kr. for hver2.000 elever, der skal i brobygning
side
1 af 2
Foreningenaf Frie Ungdoms- ogEfterskoler
Iflg. lovforslaget skal Efterskoleforeningens administration også dækketransportrefusionsbegæring fra husholdnings- og håndarbejdsskolernesbrobygningselever. Disse skoler er i modsætning til mange efterskoler placeret ibyer, og forventningen er, at der ikke vil være større udgifter forbundet hermed.Husholdnings- og håndarbejdsskolerne har ikke medvirket i ovennævnteundersøgelse.Overvejelser om administration af ordningenI de foreløbige tanker i Efterskoleforeningen om administration af ordningenlægges der vægt på et enkelt system, hvor der sker en udjævning skolerneimellem ud fra transportudgift pr. brobygningselev.Det forslås at udgiften attesteres af skolens revisor, at beløbet påføres en nyrubrik på oplysningsskemaet til UVM pr. 1. oktober. Informationen heromtilsender UVM Efterskoleforeningen, som på baggrund disse oplysninger og aftilskudsbeløbets størrelse på finansloven beregner den ansøgende skoles tilskud.Dette indgår i UVMs beregning af den enkelte skoles tilskud ud fra en model, ogherefter sker en tilskudsudbetaling til skolen på linie med andre tilskudsområder.Beløbets størrelseDet påtænkte beløb på 2,4 mio. heraf 0,2 mio. til husholdnings- oghåndarbejdsskolerne, er ud fra den ovennævnte ganske utilstrækkelig, også selvom man rimeligvis påregner en egenbetaling (p.t. på 9,50 kr. pr. dag itransportrefusionssystemet for ungdomsuddannelserne mv.). Med en udgift på507 kr. i gennemsnit på 10 dages brobygning vil egenbetalingen altså omfatte ca.20 % hvis de samme principper lå til grund som i ungdomsuddannelserne.I L26 bliver egenbetalingen nødvendigvis betydelig højere, fordi de 2,2 mio. tilefterskolerne er ca. 1/3 af den samlede udgift, jf. ovennævnte.Efterskoleforeningen skal - støttet af Foreningen af Husholdnings- oghåndarbejdsskoler - således appellere til, at rammebeløbet øges svarende til detrealistiske udgiftsbehov fra skoleåret 2008. Det virker ikke begrundet, at en 10.klasses elev i obligatorisk eller frivillig brobygning skal betalevæsentligmere fortransport, end hvis vedkommende havde været gymnasieelev ellererhvervsskoleelev.
side
2 af 2