Uddannelsesudvalget 2007-08 (2. samling)
L 26 Spørgsmål 1
Offentligt
Transporttilskud til brobygning08 Sty 09
EfterskoleforeningenVartovFarvergade 27, H, 2.1463 København KTlf. 33 12 86 80Fax 33 93 80 94[email protected]www.efterskole.dk
Dato
09. januar 2008
Efterskoleforeningen har bedt skolerne vurdere, hvor store udgifter de forventes at få til trans-port fra efterskolen til brobygningsinstitutionerne i forbindelse med såvel obligatorisk brobyg-ning i 10. klasse og frivillig brobygning i 9. klasse og på 10. årgang.Dataindsamlingen er foretaget, fordi der i lovforslag L26 er afsat 2.2 mio. kr. i tilskud til trans-port for 15.000 elever fra efterskoler og husholdnings- og håndarbejdsskoler.Efterskoleforeningen har i høringssvar anført, at det er mere realistisk at regne med 16.000 ele-ver, og at tilskudsbeløbet ikke tilnærmelsesvis vil dække de skolernes omkostninger til transporti forbindelse med brobygning. Konsekvensen bliver derfor en meget høj egenandel af transport-udgiften.Efterskoleforeningens undersøgelse indeholder svar vedrørende 10.105 elever fra 160 skolerfordelt over hele landet. Skolerne har både gjort op, hvad udgiften ved offentlig transport og vedbusleje vil udgøre, og skolernes svar er omregnet til beløb for 16.000 elever omfattet af brobyg-ning i 10 dage hver. Der tages det forbehold, at skolernes udgifter er baseret på aktuelle klippe-kortspriser og i et vist omfang på skøn.Skolerne opgør en forventning om samlede udgifter til transport til brobygning på godt 8 mio.kr. Fratrækkes herfra 95 kr. i egenbetaling pr. elev, bliver det samlede udgiftsbehov således 6.5mio. kr., hvilket skal ses i forhold til, at der i lovforslaget er afsat 2.2 mio. kr.Skolernes udgifter varierer mellem 1900 og 0 kr. pr. elev (0 kr. hvor eleverne er i cykelafstand afbrobygningsinstitution eller hvor skolen kun har 10. årgang og ikke planlægger med brobyg-ning). I gennemsnit er der en udgift på 523 kr. pr. elev.Efterskoleforeningen skal administrere en tilskudsordning på området, der både skal være såenkel som mulig, og som samtidig skal indebære, at de skoler med størst dokumenterede udgif-ter pr. elev får de største refusioner. Et eksempel på en sådan model er følgende:Udgift per elev0 kr. til 300 kr.301 kr. til 525 kr.526 kr. til 825 kr.826 kr. til 2.000 kr.refusionsprocent025 %50 %75 %Andel afeleverne17 %45 %26 %12 %
Det er til at leve med, at modellen vil betyde, at 17 % af eleverne ikke vil få tilskud til transport.Det er samtidig klart, at modellen vil indebære en betydelig højere egenbetaling per elev endforudset i lovforslaget (op til 300 kr. pr. elev i denne model i forhold til 95 kr. i lovforslaget påandre områder).sideForeningenaf Frie Ungdoms- ogEfterskoler
1 af 2
Modellen vil resultere i et gennemsnitligt tilskud pr. elev på 240 kr. – set i forhold til at skolernesfaktiske udgift i gennemsnit er på 523 kr.Alligevel vil modellen indebære, at der er behov for 3.8 mio. kr. til udbetaling til skolerne underdisse beregningsforudsætninger.Vælges en model med flere ”trin”/eller trinløs nedsættelse af refusionsprocenten vil det ikke æn-dre i det samlede udgiftsbehov, da 2/3 af eleverne befinder sig i intervallet omkring gennemsnit-tet. Den eneste måde for alvor at nedsætte udgiftsbehovet på vil derfor være at øge egenbetalin-gen yderligere med det resultat, at en betydelig større del af eleverne (skolerne) ikke vil få til-skud.Dataindsamling Ole Borgå,notat Sophus Bang Nielsen
side
2 af 2